Stelling: de keuring voor oudere bestuurders moet strenger

Getty Images

Naarmate iemand ouder wordt, gaat hij of zij minder autorijden. En dat neemt risico's met zich mee, beweert Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier van justitie. Zouden senioren achter het stuur strenger gekeurd moeten worden?

Mensen die met pensioen gaan, rijden gemiddeld de helft minder kilometers dan voorheen. Spee maakt zich zorgen: "Het is logisch dat ouderen die niet meer werken, minder rijden. Maar dit zegt nog niks over het aantal ongevallen dat iemand maakt. Als je minder gaat rijden, krijg je ook minder ervaring en word je misschien minder scherp."

Huidige keuring

Als een bestuurder 75 jaar of ouder is, wordt hij of zij om de vijf jaar gekeurd. Volgens Spee is dat niet streng genoeg. "Er wordt alleen gekeken naar de meest basale dingen. Natuurlijk zullen de ogen en oren worden getest, net als de algehele lichamelijke gesteldheid, maar het is geen diepgaande keuring."

Dat betekent bijvoorbeeld dat dementerenden vaak door de keuring heen komen, zolang ze lichamelijk nog aan de volwaarden voldoen. Spee vindt dit risicovol. "Je bent niet verplicht dat te melden bij de keuring, maar mensen die daaraan lijden kunnen in korte tijd erg achteruit gaan. De periode van vijf jaar tot de volgende keuring is dan veel te lang", vindt hij.

Vroeger

De regelgeving was volgens Spee vroeger strenger. "Als je echt wat mankeerde, was je verplicht dat te melden aan het CBR. Deed je dat niet, dan had je echt een probleem op het moment dat er wat gebeurde op de weg", zegt de voormalig landelijk verkeersofficier van justitie. "Tegenwoordig zegt de minister dat mensen zelf verstandig genoeg zijn om het te melden. Maar veel ouderen vinden dat ze nog prima kunnen rijden, ook als dat onterecht is."

Spee geeft een voorbeeld van een vrouw die aangaf dat haar man eigenlijk niet meer alleen de weg op kan. Zij wilde het aan het CBR melden, maar die vindt dat de man zelf een verklaring moet invullen en opsturen. Pas dan zal hij gekeurd worden. "Laat een instructeur een uurtje met iemand mee rijden, dan komt er vast een hoop boven tafel", oppert Spee.

96 jaar

Roel Groenhoff (96) was taxichauffeur, maar rijdt nu nog zo'n 6000 à 7000 kilometer per jaar. "Ik rijd nog regelmatig naar Luxemburg en ik bezoek vaak mijn broer, die vanwege dementie in een instelling woont. Dat zijn behoorlijke ritjes", zegt hij. "Ik ga gewoon met de snelheid van het verkeer mee. Op de snelweg rijd ik 100 of 120, ik haal ook gewoon vrachtwagens in."

Hij begrijpt het punt van Koos Spee: "Ik ken geen voorbeelden uit mijn omgeving, maar als ik zelf maar een ogenblik zou twijfelen aan mijn rijvaardigheden, zou ik meteen mijn auto met pensioen laten gaan." Als je jonger bent is vijf jaar een normale periode, maar op mijn leeftijd mag het CBR het rijbewijs ook voor een kortere tijd toekennen. Als dat bij mij het geval is, heb ik daar vrede mee."

Wat vindt u?

We formuleren de stelling: de keuring voor oudere automobilisten moet strenger. Bent u het eens met Spee of is de huidige keuring streng genoeg? Breng uw stem uit linksboven op deze pagina en laat hieronder een reactie acther.