Tweedehands stadsauto kopen? Hier moet je op letten

Voor een relatief laag bedrag kun je vrij gemakkelijk een compacte auto met een gunstige kilometerstand vinden. Vaak zijn dit dan stadsauto’s die gebruikt worden voor boodschappen en korte ritjes naar school. Zijn het daardoor wel zulke goede aanbiedingen? Hier een overzicht van enkele valkuilen.

Een stadsauto herken je vaak aan in- en uitstapschade. Zijn de dorpels beschadigd en is de wang van de bestuurdersstoel dieper ingezakt dan je had verwacht op basis van de kilometerstand? Waarschijnlijk heb je dan te maken met een auto waarmee veel korte stukjes zijn afgelegd.

Parkeerschades

Het risico op andere parkeerschades, zoals kleine deukjes in de portieren en krassen op de bumpers, wordt vergroot door de krappe parkeerplekken en nauwe straatjes. 

Door het parkeren, met name langs stoepranden, zijn stadsauto’s vaak ook te herkennen aan schade aan de wielen. Bij een stalen wiel is dat nog goedkoop te repareren. Schade aan lichtmetalen wielen is niet alleen erg lelijk, maar ook een stuk duurder om te laten herstellen. 

Bandbeschadiging 

Op de banden moet ook gelet worden, daar wordt al gauw op bespaard bij een auto die weinig rijdt. Doordat de banden niet slijten, zullen ze eerder te lijden hebben met veroudering. Denk daarbij aan uitdroging en verharding. Let vooral goed op scheurtjes in het rubber, vergeet ook de viercijferige DOT code niet te checken; deze vermeldt de productiedatum.

Motor niet op temperatuur

De motor komt door de korte ritjes, zoals heen en weer naar de supermarkt, niet goed op temperatuur. Daardoor kan de condens in de motor niet verdampen, zodat het neerslaat. Als gevolg dat de oliekanalen verstopt raken of de koppakking het eerder begeeft dan verwacht. 

Bespaard op onderhoud

Er wordt bij een auto die maar een paar duizend kilometer per jaar rijdt vaker bespaard op onderhoud dan een familieauto met langere afstanden. Houd er na aankoop van een stadsauto dus rekening mee dat je waarschijnlijk nog achterstallig onderhoud en gebreken weg moet werken. 

Airconditioning

Door de korte ritjes heeft ook de airconditioning het zwaar te verduren. Dit onderdeel heeft na het inschakelen tijd nodig om weer te drogen. Wordt de auto gedurende dat proces uitgezet; lukt dat niet. Dit kan leiden tot de vorming van schimmels en bacteriën op de verdamper. 

Motor te snel uitgezet

Wordt de auto kort na het starten weer uitgezet, krijgt de uitlaat niet genoeg tijd om op te warmen. Er blijft dan condens in die ijzeren buis achterliggen en dan met name in de achterdemper. Het gevolg: roest.

Koppeling en accu

Door het vele stoppen en weer optrekken bij verkeerslichten en in files gaat de koppeling achteruit. In een stadsauto heeft deze meer te lijden dan een kilometervreter op de snelweg.

Ook de accu heeft last van stadverkeer en korte ritjes. De accu moet vaker aan de slag om stroom te leveren en de kans is dan groot dat hij niet volledig wordt opgeladen tijden stadsritten.

Bron(nen):