Volvo XC60: De verboden vrucht

Een verboden vrucht: zo kun je de Volvo XC60 T6 AWD wel noemen. Van deze auto kun je geen genoeg krijgen.

Comfort en veel extra's

Volvo XC60 T6 AWD. Hij ziet er zeer patent uit, biedt veel comfort en heeft een uitermate prettig rijkarakter. Bij de zescilinder T6 staat daar een pittig prijskaartje tegenover (vanaf €62.500) én een flink benzineverbruik (1 op 8,4 volgens de fabriek). De door Plus Magazine geteste versie komt met alle extra’s uit op €75.000.

Wat krijg je daarvoor? Veel: van lederen bekleding tot dolby surround audiosysteem, van navigatie tot een eindeloze reeks veiligheidssystemen. Zo remt de auto in stadsverkeer automatisch af als degene voor je plotseling op de rem gaat staan. De cruise control past de snelheid aan als een voorligger langzamer rijdt. En er worden waarschuwingen gegeven als de afstand tot de voorligger te klein wordt. Maak je het als bestuurder te bont, dan verschijnt een kopje koffie in beeld: tijd voor een pauze. De XC60 is verder zeer ruim. De enorme laadruimte wordt in een handomdraai nog groter door de achterbank om te klappen.

De Pluslezer

Luud Gieles (56) is eigenaar van een gordijnatelier. Hij rijdt in zijn Seat Alhambra zo’n 20.000 zakelijke kilometers per jaar, voornamelijk om gordijnen af te leveren en rollen stof op te halen.

Tien Punten
Onze testrijder ziet auto’s als de beste manier om van
A naar B te komen; een auto moet vooral praktisch zijn. Is de Volvo XC60 dat? De testrit samengevat in tien punten:

+ Fantastische stoelen, goed instelbaar.
+ Je kunt makkelijk instappen.
+ Grote en flexibel in te delen bagageruimte.
+ Wendbaar ondanks flinke afmetingen.
+ Veiligheidsgordel drukt niet op het lichaam.
+ Mooi ontwerp, niet pompeus.
+ Veel veiligheidssystemen (zie ‘Het Detail’).
+ Sleutel kan in je zak blijven; instappen en wegwezen.
- Behoorlijk benzineverbruik.
- Grote buitenspiegels nemen het zicht naar voren weg.

Het oordeel

“De Volvo XC60 is een fantastische auto, maar wel voor een fantastisch prijskaartje. Op deze uitvoering zit echt alles wat je je maar wensen kunt. Hij ziet er goed uit en rijdt supercomfortabel en veilig. Hij verbruikt wel veel benzine, maar dat weet je als je hiervoor kiest. Verder: complimenten!”

Het detail

“Ik ben erg onder de indruk van de veiligheidssystemen. Je wordt bijvoorbeeld gewaarschuwd als er iemand in de dode hoek van je spiegel zit, maar ook als je te dicht op je voorganger rijdt, of als je uit je rijbaan raakt zonder het knipperlicht aan te zetten. Het zou een stuk veiliger worden op de weg wanneer elke auto zo toegerust was.”

De Professional

Michael Bleekemolen (59) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Tien Punten
+ De XC60 heeft een goed uiterlijk, ook van binnen.
+ Hij heeft een zeer veilige kooiconstructie.
+ De vele veiligheidsopties geven een prettig gevoel, zeker als je veel met (klein)kinderen onderweg bent.
+ Een Volvo is een ‘auto van stand’. Niemand ergert zich aan deze duurdere auto, in tegenstelling tot veel dure Duitse merken.
+ Over het bedieningsgemak is erg goed nagedacht.
+ De geteste XC60 is een snelle uitvoering, altijd leuk voor een autocoureur.
+ De stoelen geef ik het rapportcijfer 7. En dat is echt hoog!
- Hij verbruikt helaas veel brandstof.
- De auto is niet spectaculair (afgezien van de veiligheid).
- De inruilwaarde over een aantal jaar is erg onzeker bij SUV’s.

Het oordeel

“Aan de veiligheid hoef je niet te twijfelen, daar is Volvo al jaren één van de betere merken in. De XC60 heeft vele vindingen die de veiligheid vergroten. Natuurlijk kennen we sommige al van andere merken, maar Volvo heeft heel veel opties ­gebundeld en in deze auto ­gestopt. Er is wel een studie voor nodig om alle systemen te leren kennen. Zo is er het Active Cruise Control systeem: de cruise control past zich aan op de snelheid van de voorganger. En de City Safety: rijd je 15 km per uur en staat je voorganger stil, dan stopt je auto automatisch. Het was even lastig om uit te proberen, maar het werkt. Super!”

Het detail
“Al die extra’s zijn heel mooi, maar we moeten wel met beide benen op de grond blijven staan. Het blijft gewoon een auto die in vele opzichten niet verschilt van de concurrentie. Dat geldt bijvoorbeeld voor de instap, wegligging, remmen, snelheid en het verbruik.
Het imago kan dus doorslaggevend zijn om deze auto aan te schaffen. En dat is bij een Volvo vrij simpel. Ga maar eens kijken bij een golfbaan of een hockeyclub in de buurt van Bloemendaal of in het Gooi!”

De concurrentie: andere compacte SUV’s

Volkswagen Tiguan

  • Kleinste van het stel.
  • Vergelijkbare bagageruimte.
  • Basismodel: automaat.
  • Prijzen vanaf €44.490.
  • www.volkswagen.nl

Missing media-item.

BMW X3

  • Basis: benzinemotor.
  • Fractie kleiner, wel vergelijkbare laadruimte.
  • Meer uitrusting basis.
  • Prijzen vanaf €47.470
  • www.BMW.nl
Missing media-item.

Audi Q5

  • Even ruim.
  • Meer pk’s, betere prestaties.
  • Zuiniger, schoner.
  • Prijzen vanaf €51.790.
  • www.audi.nl
Missing media-item.
Auteur