Charles Groenhuijsen: 'Ergernissen'

Charles Groenhuijsen
Hadewych Veys

Laatst kreeg ik de vraag of ik me weleens ­ergens heel kwaad over maak. Daar moest ik even over nadenken. Nee, ik maak me eigenlijk niet zo vaak écht kwaad.

U leest een gratis artikel uit Plus Magazine.

Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.

Of ik toch niet een voorbeeld kon bedenken? Spontaan schoot Schiphol mij te binnen. Ik ben in de loop van de jaren erg vaak heel vroeg in de ochtend uit Amerika in Nederland aangekomen. U kent het misschien: douane, bagage van de band, in de pendelbus naar parkeerplaats P3, auto ophalen en dan lekker naar huis.

Wandelend met mijn rolkoffer over P3 viel mijn oog een paar keer op een auto die pontificaal twee ­parkeerplaatsen in beslag nam. Já, dan borrelt er boosheid in mij op. Wat verbeeldt zo’n patjepeeër zich wel niet? Bang voor een buts in zijn bolide? ‘Zijn’ ­bolide, niet ‘haar’ bolide? Ja, ik denk dat vooral ­mannen zoiets doen? Toch?

Bovengemiddeld vaak zijn het auto’s van een Duits merk dat begint met een B en eindigt met een W. Ik heb dan de onweerstaanbare aandrang om zo’n auto te fotograferen. Met het kenteken pontificaal in beeld. En dan die foto lekker naar mijn honderd­duizend volgers op Facebook, LinkedIn en Twitter te sturen. Lekker puh. Dat zal ze leren!

Gelukkig is mijn vrouw vaak in de buurt. Ze brengt me met één heel strenge blik op ­andere gedachten. Een beetje brak van de jetlag en nog wat nasputterend rijden we dan in onze ­zeven jaar oude middenklasse tutmobiel (ook een Duits merk, het begint met een V en eindigt op een W) naar huis. De nijdige boosheid over dat soort asogedrag sluimert.

Wist u dat er een relatie is ­tussen gedrag en autokeuze? Dat is ­wetenschappelijk onderzocht. Wat doet een automobilist als een voetganger op het punt staat het zebrapad op te lopen? ­Stoppen, zou je zeggen. Mwah… niet altijd. Het hangt er vanaf in wat voor auto de proefpersoon rijdt. De chauffeurs van dure auto’s rijden zo’n voetganger veel vaker ­bijna van de sokken. De berijders van tweedehandsjes ­stoppen. Wie scoorden het állerslechtst? Jazeker wel. Dat Duitse merk dat begint met een B stond met stip op één. Echt waar. Megahufters.

Ik herinner me van heel vroeger een schoolvriendje met een rijke vader die ook in een Duitse auto reed. Deze keer van een merk dat begint met een M. ­Terwijl hij zónder voorrang maar mét walmende dieseluitlaat vol gas gaf, riep hij breed grijzend: “Ik betaal meer ­belasting dan jij, dus ik ga eerst. Aan de kant jij.” Wat doe je dan als berijder van een duffe Daf 33, roestige Renault 4 of slome Skoda Felicia? Inderdaad. Dan heb je het nakijken.

Natuurlijk, je mag niet generaliseren. Ik ken B- en M-rijders met een práchtig karakter en een gúl gevoel voor mens en wereld. En, even eerlijk, gedrag heeft ook meer te maken met het ­aantal PK’s van zo’n machobolide dan met het merk. Hoe breder de banden, hoe slechter het ­gedrag. De karakterbedervende werking van vroom-vroom.

De les? Blijf en rijd bescheiden. En als je een keer van ­Schiphol naar huis moet? Neem de trein. Wel zo rustig. En beter voor je hart.

Reacties, suggesties? Graag!

Charles Groenhuijsen
Hadewych Veys

 

TV-presentator, journalist en schrijver Charles Groenhuijsen (69) laat zich graag inspireren door alles wat goed gaat in de wereld.

Reactie toevoegen

Comment

  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.