We hebben ook een onderhoudscontract

We hebben vijf jaar geleden een nieuwe cv-ketel gekocht. We hebben bij de verkoper van de ketel meteen een onderhoudscontract afgesloten. Dat onderhoud ging in het begin goed, maar sindsdien is er alleen maar gedoe.
Er is al drie keer een andere pomp geplaatst en dit heeft ons honderden euro’s gekost. Volgens de verkoper zit op onderdelen van de ketel maar één jaar garantie. Mijn vraag is: is er wettelijk gezien een langere garantietermijn voor dure onderdelen?
Angela Schilling, namens Consuwijzer:
Ja, in de wet staat dat een product of onderdeel moet bieden wat u ervan mag verwachten. Gaat het eerder stuk dan u had mogen verwachten? Dan hebt u normaal gesproken recht op kosteloze reparatie of vervanging van het product door de verkoper. Dit noemen we ook wel ‘wettelijke garantie’. Dit staat los van de één of twee jaar ‘commerciële garantie’, die u vaak van een verkoper of fabrikant krijgt.
De wettelijke garantie heeft geen vaste duur. En er staat ook niet in de wet wat de verwachte gebruiksduur van producten of onderdelen is. Hoelang iets moet meegaan, hangt af van verschillende eigenschappen, zoals de prijs, het soort, het merk etc.
Probeer te achterhalen wat de gemiddelde gebruiksduur van zo’n pomp is. U kunt dit bijvoorbeeld navragen bij de fabrikant of zelf online opzoeken. Had de pomp nog niet stuk mogen gaan? Eis dan een kosteloze oplossing van de verkoper.
Ook een vraag?
Heeft u ook een vraag aan één van onze deskundigen? Stuur dan een e-mail naar geldenrecht@plusmagazine.nl.
Een selectie van de vragen komt voor beantwoording in aanmerking.