Coronafraude: oude techniek in nieuw jasje

Getty Images

Op 29 januari werd het eerste geval van coronafraude gemeld bij de Fraudehelpdesk. Het slachtoffer was opgelicht bij de aankoop van mondkapjes. Zes weken later zijn er al ruim duizend meldingen ontvangen waarin het coronavirus gebruikt werd voor oplichting. De groei gaat snel. In maart kwamen er 65 procent meer meldingen binnen dan in de maand februari.

Dat meldt de Fraudehelpdesk. Coronafraude kan groeien vanwege angst, minder fysiek contact, hulpvaardigheid en onervaren online shoppers. Vanwege angst kunnen mensen sneller en ondoordacht reageren op phishingmails en betaallinks. Angst speelt mogelijk ook mee bij de aankoop van corona-artikelen zoals mondkapjes, desinfecterende gels, zelftest en medicijnen.

Doordat er minder fysiek contact is, communiceren veel mensen per WhatsApp. Daar zijn berichten minder snel verdacht, waardoor sneller gereageerd wordt op bijvoorbeeld nepbetaalverzoeken.

Criminelen spelen ook in op het feit dat mensen elkaar willen helpen en zetten bijvoorbeeld nep-inzamelingsacties op. Mensen die normaal gesproken in fysieke winkels kopen, gaan nu online shoppen. Ze zijn onervaren en daardoor een makkelijke prooi voor onbetrouwbare webwinkels.

Vindingrijkheid

De Fraudeheldesk ziet dat oplichters een nieuwe smoes gebruiken in combinatie met bestaande technieken. Het gaat bijvoorbeeld om fraude op webshops. Denk aan valse webshops die zogenaamde medicijnen verkopen. Het gaat om fraude via e-mail, zoals valse e-mails over de verkoop van antibacteriële betaalpassen of mails die voedingssupplementen aanbieden die een abonnement blijken te zijn. Ook via de telefoon, op straat en aan de deur proberen oplichters hun slag te slaan door te verwijzen naar corona.

Op de site van de Fraudehelpdesk staat meer informatie over oplichting tijdens de coronacrisis.

Auteur 
Bron 
  • fraudehelpdesk