Coronamaatregelen: wat te doen als er een monteur langskomt?

In tijden van isolatie is het extra belangrijk om digitaal verbonden te blijven met familie en vrienden. Ook alle thuiswerkers en veel bedrijven rekenen op een stabiel netwerk om met hun collega’s en klanten in contact te kunnen blijven. Maar komt de monteur nog wel langs bij problemen?

De maatregelen tegen het coronavirus hebben ook invloed op het werk van monteurs. Als een monteur nu bij u langs komt zijn de richtlijnen van het RIVM leidend. Mocht u bijvoorbeeld symptomen vertonen zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts, informeer dan uw monteur en verzet de afspraak om te zorgen dat anderen niet worden besmet. Komt de monteur wel? Was uw handen voor en na het bezoek en houd afstand van elkaar. De monteur zal bij aankomst en vertrek geen handen schudden.

Maatregelen

Om medewerkers zo optimaal mogelijk te beschermen nemen bedrijven extra maatregelen. Bedrijven zoals KPN en VodafoneZiggo beperken momenteel de activiteiten van monteurs blij klanten thuis: alleen bij urgente storingen komen zij nog langs en waar mogelijk wordt hulp telefonisch aangeboden.

Wat is urgent? Nu komt de monteur vaak alleen nog wanneer er geen beeld of geluid is op de primaire tv-kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 of wanneer er op geen enkel apparaat internetverbinding mogelijk is. Ook kan er een fysieke afspraak gemaakt worden als er niet gebeld kan worden via de vaste telefoonlijn en er geen mobiel toestel beschikbaar is.

Bij storing op andere kanalen dan NPO1, NPO2 of NPO3 of bij storing bij On Demand komt de monteur niet. Ook blokkerig beeld, slechte Wifi-ontvangst op zolder of een lage internetsnelheid zijn geen redenen voor een bezoek. Daarnaast worden voor nu de meeste installaties en extra services niet meer aangeboden.

Onderhoud

Een goede internet- en telefoonverbinding is in deze tijd belangrijker dan ooit. Enkel noodzakelijk onderhoud wordt nog gedaan, en wanneer dit mogelijk is ‘s nachts om overdag het netwerk in de lucht te houden. Ook worden werkzaamheden in gebouwen vermeden om sociaal contact te beperken, het meeste onderhoud gebeurt dan ook aan kabels of wijkkasten.

Door de beperkingen in het persoonlijke contact en het toegenomen aantal thuiswerkenden kan het bij klantenservices drukker zijn dan normaal. Bedrijven vragen dan ook om uw begrip.

Bron: Ziggo