Naar het terras! Maar wat gebeurt er met uw gegevens?

Nu de horeca weer opent, heeft u misschien best zin in een terrasje of een gezellig avondje uit eten. Vanwege corona moet u sowieso een tafel reserveren. Maar welke gegevens mag de horeca-uitbater dan van u vragen? En – minstens zo belangrijk – welke niet?

Zomaar even op een terrasje neerstrijken of een spontaan etentje buiten de deur is er nog even niet bij. Vanwege de 1,5 meter afstand is iedere horeca-ondernemer verplicht het aantal gasten goed te monitoren. Altijd eerst even bellen of online reserveren dus. 

De gezondheidscheck

Voor u een horecagelegenheid betreedt, moet u een aantal vragen beantwoorden. Weigert u dat, dan zal de medewerker van de horecagelegenheid u niet toelaten. In het kader van de gezondheidscheck kunt u de volgende vragen verwachten:

•    Had u in de afgelopen 24 uur last van hoesten, niezen, benauwdheid of koorts?
•    Heeft een huisgenoot last van koorts of benauwdheid?
•    Is er bij u in de afgelopen week corona vastgesteld?
•    Heeft een huisgenoot in de afgelopen twee weken corona gehad en had u contact met deze persoon?

Beantwoordt u een van deze vragen met ‘ja’, dan zal de horecamedewerker u vragen een nieuwe afspraak te maken zodat u op een ander moment terug kunt komen. 

Gezondheidscheck: wat mag niet?

Gegevens over uw gezondheid zijn natuurlijk privé. Er zijn dan ook regels rond de gezondheidscheck in de horeca. Deze regels moeten ervoor zorgen dat uw gegevens niet worden bewaard:

•    De medewerker van het café of restaurant mag uw antwoorden niet registreren – niet op papier, niet in een tablet of computer;
•    De medewerker mag u niet vragen of hij uw temperatuur mag opnemen;
•    Als u online reserveert, mogen er in het reserveringsformulier géén vragen over uw gezondheid worden gesteld. 

Gegevens over uw gezondheid vallen onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming. 

Een gezamenlijk huishouden?

Als u met meer dan drie personen bent, zal de medewerker van de horecagelegenheid u bij aankomst vragen of u met z’n drieën een huishouden vormt. De reden hiervoor is eenvoudig: als u niet samen in een huis woont, moet u 1,5 meter afstand houden. Als de horecamedewerker de informatie over de samenstelling van uw huishouden opslaat of opschrijft, kunt u de medewerker vragen naar de reden daarvan. Navraag bij de Autoriteit Persoonsgegevens leert namelijk dat deze informatie niet per se valt onder ‘bijzondere persoonsgegevens’ – zoals medische persoonsgegevens dat wel doen. Voor een horecagelegenheid is er echter geen enkele reden om deze gegevens te bewaren.

Bronnen:

Autoriteit Persoonsgegevens
Koninklijke Horeca Nederland