Veel ouderen zitten zonder dagelijkse boodschappen

Getty Images

Veel oudere mensen kunnen of durven niet meer naar de supermarkt vanwege het coronavirus. Online boodschappenbezorgservices zijn vaak volgeboekt. Dat levert een hoop stress op.

Op 11 maart heeft ouderenbond ANBO voor ouderen een speciale telefoonlijn in het leven geroepen, vanwege de coronacrisis. Met veel succes. Eén van de meestgestelde vragen: kan iemand mij helpen met boodschappen doen? Veel ouderen willen niet naar de supermarkt, ook niet naar een speciaal ouderenuurtje in de supermarkt. Dan lopen mensen alsnog langs je heen, wordt er gezegd. Als ze dan aankloppen bij Picnic of de Albert Heijn bezorgservice, blijken die vaak overbelast en is de bezorgagenda al vol. Na een telefoontje met de ANBO worden vaak wel vrijwilligers bereid gevonden om boodschappen te komen brengen.

Bernadet Naber van de ANBO zegt dat er veel schrijnende gevallen zijn. Soms bellen mensen zelfs huilend op omdat ze niet weten wat ze moeten doen. "We hebben een beroep gedaan op supermarkten en bezorgservices: houd tijdslots vrij voor de meest kwetsbare mensen die niet naar de supermarkt kunnen of durven, zoals ouderen. Dat probleem moet snel worden opgelost."  

Supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en Picnic zien het echter niet zitten om iets te doen:

Picnic

Bij Picnic komt er voorlopig geen extra capaciteit, laat het bedrijf weten. Ook houden ze geen rekening met de leeftijd van klanten. Wel heeft het bedrijf de momenten om een tijdslot te kiezen, verplaatst van 00.00 uur 's nachts naar 09.00 uur 's ochtends, om te zorgen dat iedereen een gelijke kans heeft om te bestellen. Per dag melden zich 20 tot 30 ouderen en kwetsbaren bij hen die het niet voor elkaar krijgen boodschappen te bestellen. Die mensen sturen ze door naar Gewoon Mensen, waar vrijwilligers hulp bieden. Ook is de bezorgdienst een samenwerking gestart met ziekenhuizen, om medisch personeel en kwetsbare mensen wél voorrang te geven in de app. "Het ziekenhuis helpt mensen selecteren die voorrang krijgen op tijdslots. Dat willen we verder uitrollen in Nederland."

Picnic heeft wel plannen om een 'special care list' op te zetten voor kwetsbare mensen. Eerder trof het bedrijf een voorrangsregeling voor zorgpersoneel van het Erasmus MC in Rotterdam, waar veel Covid-19-patiënten op de intensive care liggen

Jumbo

Jumbo heeft geen plannen voor aparte bezorgmomenten voor kwetsbare mensen. "We realiseren ons dat het voor sommige mensen minder makkelijk boodschappen doen is op dit moment. We roepen daarom via verschillende kanalen op om ‘normaal’ boodschappen te doen, zowel online als in onze winkels."

Albert Heijn

Ook Albert Heijn ziet niets in bezorgmomenten. "Ouderen kunnen, als zij dit willen, een bezorgbundel nemen en een persoonlijk bezorgmoment kiezen. Dan zijn ze altijd verzekerd van dit tijdstip. Daarnaast worden meer bezorgmomenten gerealiseerd door dagen toe te voegen waarop normaal gesproken niet thuisbezorgd wordt, zoals Koningsdag en Bevrijdingsdag." AH werkt samen met het Rode Kruis, waarvan vrijwilligers boodschappen doen voor mensen die dat zelf niet kunnen.

AH, Jumbo en Picnic raden alledrie aan vaak de website te verversen – in de hoop dat een bezorgmoment vrijkomt. Verder wijzen de ketens op de mogelijkheid hulp in te schakelen voor mensen die dat nodig hebben.

Dat is echter geen perfecte oplossing, want het blijft mensenwerk. Het kan lastig zijn als vrijwilligers met verkeerde producten thuiskomen. „Het klinkt misschien zeurderig, maar als ergens een ingrediënt in zit waarvan ik ziek word, kan ik het niet gebruiken.”

Hulp vanuit het CBR

Als alternatief is de ouderenbond met het CBR gaan praten, de instantie die rijexamens afneemt. Ongeveer 45 examinatoren die wel hun auto hebben, maar nu geen studenten kunnen beoordelen, doen nu door het hele land boodschappen voor ouderen. Naber: "Is er geen examinator in de buurt, dan gaat één van onze vrijwilligers op pad. Het CBR legitimeert zich ook bij de oudere en het is een officiële instantie, waardoor het vertrouwd is."

De ANBO vraagt ook nadrukkelijk aan jongeren om rekening te houden met de bezettingsgraad van online supermarktbezorgdiensten. "Als je zelf naar de supermarkt kunt, bestel dan alsjeblieft niet online", vraagt de organisatie. "Anders blijven de bezorgdiensten overbezet en zitten ouderen zonder boodschappen."

Bron: NRC, RTL Nieuws

Auteur