Zo ervaren oudere patiënten de zorg op afstand

De meeste oudere patiënten vinden het prettig dat de arts tegenwoordig ook op afstand werkt, maar niet iedereen is enthousiast. Veertig procent kampt met technische problemen. Zorg wordt vaker uitgesteld. Dat blijkt uit onderzoek van Plus Magazine onder 879 deelnemers.

Een huisarts die op afstand werkt, via telefoon, e-mail of beeldbellen vinden we vaak handig: Je hoeft niet meer voor iedere bloeduitslag langs te komen en je loopt minder risico op coronabesmetting. Maar we willen wel kunnen kiezen: langskomen of zorg op afstand.

Dokters zijn noodgedwongen overgestapt op zorg op afstand, sinds de uitbraak van het coronavirus. Uit een onderzoek van de Landelijke Huisartsen Vereniging bleek ook dat de meeste huisartsen zelf hier niet blij mee zijn. Ze zijn bezorgd over de kwaliteit van hun werk. Ze vrezen met name dat oudere en kwetsbaardere patiënten niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. Maar wat vinden de oudere patiënten zelf?

Plus Magazine vroeg het aan de leden van het Plus Lezerspanel. Er reageerden 879 deelnemers, van wie 76% het afgelopen half jaar contact had met de dokter. Dit zijn de belangrijkste conclusies.

1. 'Zorg op afstand' is meestal een telefoontje

Zorg op afstand is in driekwart van de gevallen een gewoon telefoontje van de dokter, zo blijkt uit de enquête. Verder kan het contact met de dokter bestaan uit een e-mail, contact via een beveiligde app of uit een videoverbinding.

2. Techniek gaat niet altijd soepel

Het onderzoek was digitaal, alle deelnemers zijn actief op internet. Toch ondervond veertig procent van de mensen die dokterscontact heeft gehad, technische problemen. Dit waren onder meer: het ontbreken van een camera of moeite om elkaar te verstaan. Ook tijdens een eenvoudig telefoongesprek kunnen er problemen ontstaan. Dingen die mensen noemden waren bijvoorbeeld gehoorproblemen, een doorgemaakt herseninfarct of moeite met spreken door strottehoofdkanker.

3. Een op de vijf patiënten stelt contact met de dokter uit

De huisartsen merkten dat patiënten zorg uitstellen, omdat de dokters alleen op afstand kan werken. In onze enquête zien we dat ook. Een op de vijf deelnemers heeft zorg uitgesteld. Dat kan gevaarlijk zijn. Een deelnemer schrijft: ‘Ik had pas na drie maanden een afspraak. Het heeft vijf maanden geduurd voor een simpele beenwond genezen was.’

4. Handig voor een eenvoudige controle

Van de deelnemers vindt 55 procent het handig om een eenvoudige controle via de telefoon of computer door te krijgen van de dokter. Andere genoemde voordelen van zorg op afstand: mensen besmetten elkaar minder met corona of griep en het scheelt wacht- en reistijd. Dat besmettingsgevaar is bijvoorbeeld voor deze deelnemer heel belangrijk: ‘Ik heb reumatoide artritis en gebruik tocilizumab en prednison, een middel dat mijn afweer remt. Vaak ben ik na wachtkamerbezoek verkouden. Videobellen is een uitkomst!’

5. Zorg op afstand is minder persoonlijk

De meest genoemde nadelen: de dokter kan niet goed lichamelijk onderzoek doen via het beeldscherm. En: de arts kan niet goed zien hoe het met iemand gaat, op afstand. ‘Ik vond het gesprek onvoldoende diep op het desbetreffende item ingaan. Dat geeft mij een jachtig gevoel en dan klap ik dicht, zeker per telefoon’, schrijft een deelnemer.

Aan de andere kant is persoonlijk contact niet altijd nodig. Op de vraag 'Is beeldbellen met de dokter een aanwinst?', zeggen veel mensen dat ze willen kiezen of ze langskomen of op afstand contact hebben met de dokter. Een deelnemer schrijft: ‘Ik vind het prettiger om de specialist te zien en te spreken in het echt. De huisarts vond ik fijn via de mail.’