Nederlanders kijken verder dan Netflix

Nederlanders hebben steeds vaker meerdere videostreamingabonnementen. Vorig jaar had tweederde van de huishoudens alleen nog Netflix, maar nu betreft dat nog maar de helft van alle huishoudens.

Marktonderzoeker Telecompaper stelt dat Disney+ daar de voornaamste oorzaak van is: 16% van de huishoudens heeft zowel Netflix als Disney+, soms ook nog aangevuld met Prime Video (Amazon) of Videoland. Netflix en Videoland samen is nog altijd de meest populaire combinatie, al vijf kwartalen op rij. Netflix heeft nu een marktaandeel van 40% van alle acht miljoen Nederlandse huishoudens. Dat zijn zo'n 3,2 miljoen abonnees. Nog eens 480.000 huishoudens zal zich de komende zes maanden abonneren, of terugkeren na een pauze.

Streamingdiensten brengen zelf zelden cijfers naar buiten over hun abonneestand. Uitzondering is het Nederlandse Videoland: dat heeft zo'n 835.000 abonnees, bleek in augustus uit kwartaalcijfers van moederbedrijf RTL.

Bron: Tweakers