PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

8 tips om meer water te drinken

Zo komt u wel aan die 1,5 liter

Dagelijks heeft uw lichaam ongeveer 2,8 liter vocht nodig. U haalt ongeveer een liter uit uw voeding en er ontstaat zo'n 300 milliliter bij allerlei processen in het lichaam. Dan blijft er nog 1,5 liter over die u moet opdrinken. Te veel? Geen tijd? Deze tips maken het makkelijk om meer te drinken.

1. Neem altijd een flesje mee

Als u altijd water onder handbereik heeft, drinkt u gemakkelijk meer. Zet thuis een glas op uw nachtkastje en zorg voor een kan op uw bureau op het werk.

Stop elke ochtend een flesje water in uw tas zodat u onderweg nooit zonder water zit. U kunt natuurlijk telkens een oud mineraalwaterflesje hervullen, maar als u een mooie fles koopt, krijgt u misschien extra zin om hem altijd bij u te hebben. Was uw waterflesje wel regelmatig af met afwasmiddel of soda, zo blijft hij schoon.

2. Maak er een gewoonte van

Het is makkelijker om een gezonde gewoonte vol te houden als deze onderdeel wordt van uw dagelijkse routine. Het kan helpen om op gezette tijden een glas water te nemen. Bijvoorbeeld de eerste meteen nadat u opgestaan bent en de laatste voordat u gaat slapen. Neem ook bij elke maaltijd en bij elk tussendoortje wat te drinken.

3. Voeg fruit toe

Met vers fruit en kruiden maakt u van gewoon kraanwater een frisse dorstlesser die een stuk gezonder is dan vruchtensap of frisdrank. Houdt u van bubbels, gebruik dan bronwater. Voeg simpelweg wat gesneden fruit en kruiden naar keuze toe aan een kan water. Zet de kan in de koelkast en probeer deze dezelfde dag nog helemaal leeg te drinken.

Geef uw water meer smaak met:

  • aardbeien en blaadjes basilicum
  • sinaasappel en koriander
  • watermeloen en een takje munt
  • munt en limoen
  • vers gesneden gember en ananas
  • komkommer, citroen, gember en munt
  • plakjes citrusvruchten, zoals grapefruit, sinaasappel, limoen, citroen of een combinatie daarvan

4. Feestelijke ijsblokjes

Met zelfgemaakte ijsblokjes maakt u uw water koel en net wat feestelijker. Als u tenminste ijsklontjes maakt met wat extra’s erin zoals fruit, kruiden of een laagje sap. Leg bijvoorbeeld stukjes fruit of kleine vruchtjes (frambozen, aalbessen, bosbessen, granaatappelpitjes) in een ijsblokjesvorm. Doe er nog wat fijn gesneden munt of basilicum bij voor een groen accent. Vul de vakjes verder aan met water en zet de vorm in de vriezer.

Gestreepte ijsblokjes maakt u door de vormpjes voor een derde te vullen met water. Zet ze een paar uur in de vriezer. Voeg dan een laagje vruchtensap of siroop toe en zet de ijsblokjes weer in de vriezer. Als de gekleurde laag bevroren is, giet u er nog een laagje water overheen en kan de vorm weer in de vriezer. Het resultaat: vrolijke ijsblokjes met een gekleurd laagje in het midden.

5. Koffie en thee tellen ook mee

Koffie of thee - maar dan wel de versies zonder suiker en melk - bevatten geen calorieën en mag u gewoon optellen bij uw dagelijkse vochtinname. Dat koffie en thee water zouden onttrekken aan het lichaam is namelijk een fabeltje. Cafeïne zorgt er wel voor dat u eerder naar de wc moet, maar u gaat er niet meer van plassen.

Gezonde volwassenen kunnen zonder problemen elke dag ongeveer vier koppen koffie of tien koppen thee drinken. Bent u gevoelig voor cafeïne? Kies dan voor groene thee, dat bevat de helft minder cafeïne dan de zwarte variant. In kruidenthee zit helemaal geen cafeïne. 

6. Nog meer variatie

U kunt ook variëren met magere melk of alternatieven voor zuivel, zoals sojamelk, amandelmelk, hennepmelk of rijstmelk. Of neem eens een glaasje groenten- of vruchtensap. Hier zitten natuurlijk wel calorieën in, in tegenstelling tot water en koffie en thee zonder suiker en melk. Wilt u op de lijn letten, dan kun het dus beter bij af en toe een glaasje houden.

7. Waterrijk eten

Het vocht dat uw lichaam nodig heeft haalt u niet alleen uit drinken maar ook uit voeding. Ongeveer een liter van het benodigde vocht ‘eet’ u op. Deze hoeveelheid verhoogt u door te kiezen voor producten waar veel water in zit. Zo doet de watermeloen zijn naam eer aan, hij bestaat voor meer dan 90 procent uit water. Een salade zit vol water en bevat maar weinig calorieën, mits u de vette dressing achterwege laat. Begin als u uit eten gaat de maaltijd met een heldere soep. Bouillon is voornamelijk vocht en zorgt ervoor dat u sneller vol zit.

8. Zet de wekker

Vergeet u nog steeds uw flesje te pakken of komt u er gewoon niet aan toe om steeds wat te drinken? Zet dan op bepaalde tijden een wekker, bijvoorbeeld op uw telefoon, die u eraan herinnert dat het tijd is voor een glas water. Er zijn ook apps die u waarschuwen en waarop u uw waterinname kunt bijhouden, zoals Water Daily, Waterlogged en Water your body.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

15 Comments

Door Willianne (niet gecontroleerd) op vr, 17-2-2017 - 01:24

Ik hoor veel vrouwen zeggen over hun nek te gaan van water, maar ik heb het leren drinken door met een paar slokken te beginnen en er na gewenning telkens 1 bij te nemen en drink zo een glas leeg. Ik heb nu wel de hele dag een flesje water in de buurt, ook 's nachts en raadt eens wat? Ik loop nu 's morgens vroeg geen 5/6 keer meer naar het toilet! En heb ook geen vocht meer in mijn benen wat de afgelopen jaren een zeer pijnlijke kwestie was geworden omdat ik allergisch ben voor de medicijnen. En nu ik morfine slik heb ik geen last van verstopping als bijwerking en drink echt niet meer dan 1,5 liter extra water...........

Door Marco Stubenitsky (niet gecontroleerd) op di, 29-11-2016 - 21:23

Goede dag Cobie,

De oplossing is heel simpel maar wel vernuftig vind ik zelf:
Neem een goed afsluitbaar flesje vul het met water op lichaamstemperatuur en neem het lekker mee onder de dekens, dan blijft het altijd lekker op de juiste temperatuur, vroeger gebruikte de mensen een kruik met warm water in een wollen sok o.i.d. voor warme voeten. Succes, Marco

Door Nettie (niet gecontroleerd) op di, 16-8-2016 - 14:06

Als u geen warmwaterkraan hebt, warm dan wat water op in de fluitketel en doe dat bij het ijskoude glas. Daartoe kunt u de gevulde ketel permanent op de kachel laten staan.
Of is dit een open deur?

Door J. HAKKERS op vr, 29-7-2016 - 10:00

zet naast je kopje koffie of thee, een gewoon glas water. Geldt ook voor op het terras, gewoon extra bestellen, is meestal geen probleem. Thuis vul ik gewoon drie flesjes water en die gaan gewoon op tussendoor.

Door Cor Smit (niet gecontroleerd) op do, 3-3-2016 - 18:42

Wat mij goed helpt; na elk toiletbezoek een longdrinkglas water. Heeft ook geholpen om van het roken af te komen.

Door Cobie (niet gecontroleerd) op zo, 18-10-2015 - 13:42

Wel leuk dat water drinken en in de zomer heb ik er geen moeite mee.
Nu het koud weer wordt (en ik woon in een koud huis zonder CV maar alleen een gaskachel in 2 kamers) krijg ik maagpijn van al dat koude drinken.
Het gebeurt zelfs dat ik water (waar een heel klein beetje suikervrije, speicaal voor dieet ontwikkelde limonadesiroop in zit) weg gooi omdat het in de kamer te koud geworden is.
Wie heeft een goede oplosssing? Kan ook moeilijk elk half uur de wekker zetten.

Door Gabrielle Barreveld (niet gecontroleerd) op do, 15-10-2015 - 12:59

Cafeine(koffie) zorgt dat vocht het lichaam sneller verlaat, het stimuleert de nieren.
Dus noodzaak extra te drinken.

Door marian (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 22:07

1 week geleden aan mijn blaas geholpen, en de uroloog zei, na elke plas een glas

Door Froukje (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 18:03

Ik ben het helemaal met René eens. Als ik in de loop van de avond en vlak voor het naar bed gaat nog het e.e.a. drink, dan moet ik er 's nachts uit. Dat is heel onrustig.

Door Christien (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 12:09

Wat lees ik nu na 20.00 uur niets meer drinken? Hoe komt René daar nu bij. Na 20.00 uur neem ik koffie en daarna een paar glazen wijn. Als ik naar bed ga drink ik een glas water en 's nachts moet ik er nooit uit om te plassen. Dus voor iedereen werkt dat anders.