Er zijn enorme prijsverschillen aan de laadpalen voor elektrische auto's. Bij de goedkoopste laadpaal kost een volle batterij van 75 kWh 15,75 euro. Bij de duurste laadpaal is een automobilist zeven keer zo veel kwijt: 116,25 euro. Gemiddeld kost een volle batterij 35,35 euro.
Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Independer op basis van hun laadpaalvinder, gebaseerd op data van eco-movement. Zelfs binnen één gemeente kunnen de verschillen oplopen tot meer dan een euro per kWh . De voordeligste laadpaal staat in de Limburgse gemeente Peel en Maas. Het laden kost er 21 cent voor een kWh. De duurste laadpaal staat in het Limburgse Brunssum. Daar kost de stroom 1,55 euro per kWh.
Overigens zijn in Brunssum de verschillen binnen de gemeente groot. De voordeligste laatpaal rekent 34 cent per kWh. Op een volle batterij scheelt dat ruim negentig euro. Ook in Wassenaar en Haarlemmermeer zijn forse prijsverschillen. In Wassenaar kost het laden van 75 kWh bij de goedkoopste laadpaal 23,60 euro. Bij de duurste is dar 85,31 euro meer. In Haarlemmermeer kost het laden 22,05 euro bij de goedkoopste en 99,83 euro bij de duurste laadpaal.
Provincies
Kijkend naar de provincies valt Limburg op, omdat in deze provincie zowel de duurste als de goedkoopste laadpaal staan. Ook in Noord-Holland (81,68 euro) en Zuid-Holland (92,57 euro) zijn er grote prijsverschillen voor een volle batterij tussen de duurste en goedkoopst laadpaal. In Groningen en Flevoland zijn de verschillen daarentegen klein, 47,19 euro.
Gemiddeld betaalt een automobilist 35,35 euro voor een volle batterij van 75 kWh. In Zeeland, Friesland, Flevoland en Utrecht is dat gemiddeld enkele euro's meer. Ook de gemiddelde prijs per gemeente verschilt flink, van 58,99 in Sudwest-Fryslan tot 22,69 euro in het Brabantse Altena.