Ik wil mijn reis annuleren vanwege het coronavirus: wat kan ik claimen?

Het coronavirus duikt op in steeds meer landen en heeft nu ook Nederland bereikt. Ook vakantielocaties, zoals Tenerife en Italië, worden getroffen. Misschien heeft u een vakantie geboekt, maar voelt het niet veilig meer om nog te gaan. Welke kosten kunt u waar claimen?

Ook bij toezichthouder ACM regent het vragen over het annuleren van reizen. Ze schrijven op hun website

Dit is een uitzonderlijke tijd. De gevolgen van het coronavirus zijn groot voor zowel consumenten als bedrijven. Wij gaan uit van de wettelijke uitgangspunten. De maatregelen rondom het coronavirus kunnen leiden tot bijzondere situaties. Het is uiteindelijk aan de rechter om een oordeel over geschillen te geven. Verder is het aan u om in deze situatie af te wegen of en hoe u gebruik van uw wettelijke rechten wilt maken.

Met andere woorden: onderstaand zijn een deel van de bestaande regels, maar als het lukt er onderling uit te komen, geniet dat te voorkeur.

Vooral over het aanbieden van vouchers door pakketreis aanbieders bestaan veel vragen: u bent niet verplicht deze te accepteren, u heeft in principe recht op geld terug bij een geannuleerde reis. Maar het kan wel redelijk en verstandig zijn om dit te doen, schrijft ACM.

 

In het land waar ik naartoe ga, geldt een negatief reisadvies.
 

Vergoedt de annuleringsverzekering?

Nee, de meeste annuleringsverzekeringen bieden geen vergoeding voor landen met een negatief reisadvies. Een epidemie is in de meeste contracten een uitsluiting.

Enkele verzekeraars keren onder voorwaarden wel geld uit. Uit een rondgang van RTL Z blijkt dat je bij de volgende verzekeraars momenteel wel (een deel van) de reissom terug kunt vragen:

  • Aegon: alleen als je een allrisk verzekering hebt
  • Centraal Beheer: de verzekering moet wel afgesloten zijn voordat het ministerie van Buitenlandse Zaken het negatieve advies bekendmaakte.
  • Europeesche: 75 procent van de kosten, alleen als je een allrisk verzekering hebt
  • Interpolis: ja, op basis van het negatieve reisadvies. De verzekering moet wel afgesloten zijn voordat Buitenlandse Zaken het negatieve advies bekendmaakte.

Sommige verzekeraars bieden een extra dekking voor de uitbraak van besmettelijke ziektes. Heeft u zo'n dekking, dan krijgt u uw geld waarschijnlijk wel terug. Wie bijvoorbeeld vóór 30 januari bij de ANWB een dekking Terrorisme en Natuurrampen heeft afgesloten, is verzekerd.

Vergoedt de reisorganisatie?

Ja, op het moment dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken met een negatief reisadvies komt - oranje of rood - schrappen reisorganisaties reizen naar die gebieden. U kunt de reis dan kosteloos annuleren.

Ik heb niet geboekt via een reisorganisatie, maar heb mijn vlucht en hotel zelf geregeld. Bij wie kan ik geld claimen?

De kans is klein dat u geld terugkrijgt van uw annuleringsverzekering als u die heeft (zie ook de tekst hierboven onder het kopje ‘vergoedt de reisverzekering?'). Toch is het goed om altijd contact op te nemen met uw verzekeraar om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Als u een los vliegticket heeft geboekt en uw vlucht wordt geannuleerd, kreeg u tot voor kort het geld van uw ticket via de luchtvaartmaatschappij terug. Maar de vliegmaatschappijen verkeren in zwaar weer en bieden steeds vaker tegoedbonnen aan. Ze proberen dit nu ook op Europees niveau rechtsgeldig te laten verklaren. ACM wijst er niet voor niets op dat het verstandig kan zijn zo'n voucher te accepteren.

UPDATE: de overheid heeft inmiddels te kennen gegeven tot eind juni een oogje toe te knijpen, zodat luchtvaartmaatschappijen ook vouchers mogen inzetten.

 

In het land waar ik naartoe ga, geldt géén negatief reisadvies.
 

Wat kan ik claimen?

In principe krijgt u geen geld terug voor uw geboekte vakantie als de reis naar een land gaat waar geen veiligdheidsrisico's gelden. Sommige touroperators zijn toch coulant naar reizigers die niet naar landen durven waar het coronavirus is uitgebroken. Reizigers mogen soms vakantie omboeken of uitstellen. Neem dus altijd contact op met uw reisorganisatie.

Als u niet via een reisorganisatie heeft geboekt, kunt u helaas geen geld claimen.

 

Bronnen: ANVR, RTLZ, Calamiteitenfonds