Komt het door de medicijnen dat mijn nagels inscheuren?

Apotheker Sonja Keizers geeft antwoord

Sonja Keizers
Hadewych Veys

Apotheker Sonja Keizers geeft antwoord op vragen over medicijnen. Deze keer: komt het door de medicijnen dat mijn nagels inscheuren?

Ik heb last van inscheurende nagels. Kan dit veroorzaakt worden door mijn medicijnen?

Antwoord:

Het is lastig om vast te stellen wat het effect van medicijnen op ­nagels is. Nagels groeien langzaam; ­gemiddeld 0,1 millimeter per dag (dit staat gelijk aan ongeveer een centimeter per honderd dagen). Daardoor wordt mogelijke schade door ­medicijnen pas na weken zichtbaar. We ­weten maar van een klein aantal ­medicijnen zeker dat ze nagel­afwijkingen veroorzaken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij kankermedicijnen. Broze nagels kunnen daarnaast nog ­andere ­oorzaken hebben, zoals een ­tekort aan ­vitamine B12 of ijzer. ­Lang­durig gebruik van maagzuur­remmers vergroot de kans op een ­vitaminetekort en zou op indirecte wijze dus ook broze nagels tot ­gevolg kunnen hebben.

Stuur ook uw medicijnvraag in. Dat kan hier.

Auteur 
  • Redactie
Bron 
  • Plus Magazine