PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Wisselen van huisarts; hoe pak je het aan?

Plus Magazine vraagt het aan de NPCF

De helft van de mensen die van huisarts willen veranderen, lukt dat niet, zo blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF. Wat kun je dan doen? De directeur van de NPCF legt uit.

Elk jaar wisselen 700.000 mensen van huisarts. Dat is vier procent van het totaal aantal mensen dat bij een huisarts staat ingeschreven. Dat cijfer komt niet van de Patiëntenfederatie maar van de Landelijke Huisartsen Vereniging, de LHV. 

Bijna tien procent wil overstappen

Vier procent lijkt niet veel. Een op elke 25 patiënten. Maar dat cijfer krijgt een ander gezicht als je het afzet tegen een onderzoek dat de Patiëntenfederatie begin van dit jaar hield onder ruim 13.000 mensen. Want daaruit bleek dat vorig jaar een kleine tien procent van huisarts wilde wisselen. Maar dat maar de helft van die groep echt van dokter kon veranderen. De rest lukte het niet.

En waarom lukte het niet? Omdat de huisarts waar de mensen naartoe wilden gaan, zei dat de praktijk vol zat. Omdat de oude huisarts niet wilde meewerken aan een overstap. Omdat er geen andere huisarts in de buurt was. Omdat de overstapper buiten het postcodegebied van de nieuwe huisarts woonde. Of omdat de nieuwe huisarts eerst toestemming wilde van de oude huisarts.

Is de praktijk echt vol?

Overstappers krijgen het meeste te horen dat de nieuwe praktijk vol zit. Dat kan natuurlijk, maar hoe controleer je dat als patiënt? Misschien ben je niet welkom omdat huisartsen onderling hebben afgesproken geen patiënten uit de eigen gemeente aan te nemen. Dat mag niet, zo’n afspraak. Maar mensen die aan ons onderzoek deelnamen, zeggen dat ze dat wel als reden hebben gekregen.

En dan sta je met lege handen. Want je kunt een huisarts niet dwingen je als patiënt te nemen. Je kunt overigens wel bij de Autoriteit Consument en Markt melden dat je dit hebt gehoord. Die kan dan actie ondernemen, maar het helpt jou niet verder.

En waarom willen patiënten een andere huisarts? Dat hebben we ook onderzocht. De helft van de groep die wil overstappen is ontevreden over de huisarts. Bijna de helft heeft geen vertrouwen in de dokter en drie op de tien hebben een geschil of verschil van mening met de huisarts.

Ontevreden? Wat kun je doen?

Wat kun je doen als je niet tevreden bent over je huisarts? Begin altijd met een gesprek waarin je zegt wat je vervelend vindt. Soms helpt dat al. En is daarna de kou uit de lucht. Maar als het niet helpt, heeft elke huisarts een klachtenregeling en vaak hebben huisartsenkringen ook een klachtenfunctionaris. Heb je geen zin om nog een gesprek te voeren, zeg dan gewoon dat je een andere huisarts gaat zoeken.

En dan moet je maar hopen dat je er een kunt vinden. Dat lukt de helft van de mensen. In de grote steden zal het misschien wat gemakkelijker zijn dan in kleine dorpen. Daar heb je vaak maar één huisarts en heb je dus niets te kiezen. Als je wel een nieuwe huisarts vindt, vraag dan of je eerst een kennismakingsgesprek mag komen voeren. Dan weet je of het goed voelt. Want patiënten willen heel graag een goede vertrouwensband met hun huisarts. En dat is ook nodig, want je legt wel je hele leven bloot bij die dokter.

Meer lezen over veranderen van huisarts?

Voor wie van huisarts wil veranderen hebben LHV en de Patiëntenfederatie een boekje met informatie gemaakt. Dat vind je hier.

Meer lezen over ons huisartsonderzoek?

Het goede nieuws is dat mensen in Nederland in het algemeen tevreden zijn over hun huisarts. Deelnemers aan een onderzoek van de Patiëntenfederatie gaven de huisarts dit jaar een acht als rapportcijfer.

Maar dat is geen reden voor de dokters om tevreden achterover te gaan leunen, want patiënten hebben nog heel wat wensen en verlangens. Dan gaat het over zaken als telefonische bereikbaarheid, bereikbaarheid buiten kantooruren, privacy aan de balie en overstappen naar een andere huisarts. Het onderzoek vind je hier.

Reactie toevoegen