Zo verhoog je je weerstand met voeding

Een zo hoog mogelijke weerstand is belangrijk om minder vatbaar te zijn voor bacteriën en virussen. Hoe hoger je weerstand, hoe minder groot de kans is om ziek te worden. Zeker nu het coronavirus heerst, is een goede weerstand belangrijk’. Maar hoe doe je dat?

Volgens het Voedingscentrum ontwikkel je een goede weerstand door een combinatie van gezond eten, genoeg slapen en regelmatig bewegen. Door een hoge weerstand word je niet alleen minder vatbaar voor ziekmakende bacteriën en virussen, maar herstel je ook sneller.

De Schijf van Vijf

Gezond eten doe je volgens de Schijf van Vijf, zegt het Voedingscentrum. Als je eet volgens de schijf van vijf krijg je genoeg goede stoffen binnen die je nodig hebt, zoals mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Daarnaast geeft het kenniscentrum de volgende tips:

- Kies vooral volkoren producten, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst.
- Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
- Neem genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.
- Eet dagelijks een handje ongezouten noten.
- Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.
- Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.
- Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en 2 stuks fruit. Hierbij is het belangrijk dat je varieert, zodat je genoeg verschillende vitamines binnenkrijgt. In de video hieronder vertelt Astrid Postma-Smeets je er meer over.

Meer vitamine C voor een hogere weerstand?

Je verhoogt je weerstand niet extra wanneer je meer vitamine C of multivitamines slikt. Sommige vitamines kunnen zelfs schadelijk zijn als je er te veel van binnen krijgt. Bij te veel vitamine C is dit voor zo ver bekend niet het geval. Wel kan dit darmklachten veroorzaken, maar met dagelijkse voeding is de kans erg klein dat je er te veel van binnenkrijgt.

Wél is het belangrijk dat je geen tekort aan vitamine C hebt. Een tekort kan ervoor zorgen dat je weerstand verminderd. Houd daarom de eerdergenoemde richtlijnen aan.

Eet genoeg vette vis

Voedingsdeskundige Desirée Marsman zegt dat voor een goede weerstand het belangrijk is om voldoende omega3-vetzuren binnen te krijgen. Deze remmen ontstekingen en zitten in vette vis, zoals haring, zalm, makreel, tonijn en sardientjes. Maar de vetzuren zitten ook in lijnzaad en koolzaadolie. “Zeker als je veel last hebt van ontstekingen, dan kun je het best een omega3-suplement nemen”, aldus Marsman.

Fabels

Nu het coronavirus het gesprek van de dag is zijn er veel onzinadviezen in omloop, waarschuwt een grote groep Belgische wetenschappers. Zij zeggen dat je niet alle coronatips zomaar aan moet nemen.

Het meest voorkomende fabeladvies dat rondgaat, is dat je extra water en warme dranken moet drinken. Warme dranken kunnen de symptomen van verkoudheid tijdelijk verlichten, maar het is niet bewezen dat ze de ontwikkeling van de luchtweginfecties tegengaan. Christophe Matthys van het UZ Leuven en de KU Leuven raad aan om gewoon te drinken volgens je dorstgevoel, met daarbij gemiddeld 1,5 liter water per dag en gesuikerde dranken en alcohol te beperken.

Benieuwd naar de andere fabels rondom het coronavirus? Deze vind je hier.