Eten uit de magnetron

Gezond of ongezond?

Twijfelt u weleens over het gezonde van magnetron-eten? Dat is nergens voor nodig: eten uit de magnetron is gezond. Alleen moet u dan wel op een aantal dingen letten, zoals wát u in de magnetron klaarmaakt en hóe u dat doet.

In onze jachtige maatschappij kunt u de magnetron met recht een superuitvinding noemen. In een handomdraai bereid u er allerlei gerechten mee. De elektromagnetische golven waarmee de magnetron je maaltijd verhit, doen u en uw maaltijd geen enkel kwaad. Al denken wetenschappers in het alternatieve circuit daar anders over.

Gezonder

In het algemeen is eten uit de magnetron zelfs iets gezonder dan eten dat anders is bereid. Wanneer u bijvoorbeeld broccoli kookt, gaat er heel wat vitamine C verloren in het water. Als u het in een magnetron bereidt, komt er helemaal geen water aan te pas. Alle vitamines die normaal in het water oplossen, blijven dus keurig behouden.

Niet veel zout en weinig vet

Er zijn nog andere voordelen van eten klaarmaken in de magnetron:
• U heeft niet veel zout nodig en dat is goed voor uw gezondheid. Gerechten die je in de magnetron klaarmaakt, hebben namelijk meer smaak dan wanneer u ze kookt. De reden daarvan: bij het koken gooit u veel van de smaakstoffen samen met het kookwater weg.
• U gebruikt minder vet, want pakjes margarine heeft u niet nodig bij een magnetron.

Kortom, eten klaarmaken in de magnetron is heel gezond. Alleen moet je dan wel op een aantal dingen letten, zoals wát u in de magnetron klaarmaakt en hóe u dat doet.

Wat maak je wel en niet klaar in de magnetron?

U kunt heel veel verschillende dingen klaarmaken in de magnetron. Eigenlijk alles wat u normaal kunt koken, stomen of pocheren, kunt u ook in de magnetron bereiden. Kip, gehakt, vis en allerlei soorten groente kunt u prima in de magnetron klaarmaken. Ook kunt u eerder gemaakte gerechten opwarmen of eten uit de diepvries ontdooien.

Wat u beter niet in de magnetron kunt klaarmaken, is ei. Om ongewenste knaleffecten te voorkomen, kunt u uw eitje beter blijven koken of bakken!

Hoe maak je je eten klaar in de magnetron?

Het is belangrijk om uw eten goed af te dekken in de magnetron. U heeft er speciale magnetronschalen voor. Als u uw eten niet afdekt, droogt het snel uit en dat maakt het eten minder lekker.

Nog belangrijker is dat u kleine porties in de magnetron stopt en deze regelmatig tussentijds omroert. Alleen dan weet u zeker dat u al uw eten goed verhit. Doe uw teveel in de magnetron en vergeet u tussentijds te roeren, dan heeft u kans dat er plekken in uw eten koud blijven. Dat is niet lekker en kan bovendien ongezond zijn.

Zeker bij vleesgerechten moet u hierop letten. Als u bijvoorbeeld delen van uw stukje kip niet goed verhit, kunnen er bacteriën in die kip blijven zitten. Van deze bacteriën kunt u flink ziek worden!

Extra aandacht: kant-en-klaarmaaltijden

Kant-en-klaarmaaltijden zijn een geval apart. Behalve dat ze vaak schrikbarend duur zijn, zijn ze meestal lang niet zo gezond als zelfgemaakte magnetronmaaltijden.

Zo heeft de fabrikant er vaak veel zout aan toegevoegd. Daarnaast kan de maaltijd veel ongezond verzadigd vet bevatten. Ook zitten er vaak lang niet genoeg groenten in. Iedere dag zou je 250 gram groenten moeten eten, maar dat redt u niet met de gemiddelde kant-en-klaarmaaltijd.

Kijk dus in de winkel goed op het etiket om te zien hoeveel zout, verzadigd vet en groenten de kant-en-klaarmaaltijd bevat. Als het gerecht minder dan 3 gram zout, minder dan 20 gram verzadigd vet en meer dan 200 gram groenten bevat, weet u dat u een gezonde maaltijd koopt.