De pH-waarde van groenten en fruit

Wat is de pH -waarde van appels en aardappels?

Sommige eet- en dieetprincipes gaan er vanuit dat ons lichaam reageert op de verschillende zuurtegraden in onze voeding, de zogenoemde pH-waarde van het eten. Maar welke voedingsmiddelen zijn nu eigenlijk zuur en welke basisch? Een overzicht van de pH-waardes in groenten en fruit.

De basis van onder andere het alkalisch dieet is dat het organisme anders reageert op voedsel met verschillende zuurtegraden. Het gaat daarbij om de zogenoemde pH-waarde, die aangeeft wat de activiteit van waterstofionen is in een waterige oplossing. Hoe lager de waarde, hoe zuurder de oplossing. Een waarde van 7 is neutraal, van 0-6 zuur, van 8-14 basisch of alkalisch.

Overzicht
Hieronder zijn de gemiddelde waarden weergegeven van de zuurgraad (pH) van een aantal veel gegeten producten.

Groenten pH-waarde 
Aardappelen 6.1
Artisjok 5.6
Asperges 4 - 6
Aubergine 4.5 - 5.3
Augurk op zuur 3.2 - 3.5 
Bieslook 5.2 - 6.1
Bloemkool 5.6
Bonen, spercie 4.6 
Bonen, lima 6.5 
Bonen, kidney 5.4 - 6 
Bieten 4.9 - 5.6 
Champignons (gebakken) 6.2 
Courgette (gekookt) 5.8 - 6.1 
Doperwten 5.8 - 7.0 
Komkommer 5.1 – 5.7 
Kool, boeren 6.4 – 6.8 
Kool, groene 5.4 - 6.9 
Kool, witte 6.2 
Kool, rode 5.4 - 6.0 
Kool, savooie 6.3 
Koolrabi (gekookt) 5.7 - 5.8 
Linzen (gekookt) 6.3 - 6.8 
Maïs 6.0 - 7.5  
Maïspap 6.0 
Mierikswortel 5.4 
Okra (gebakken) 5.5 - 6.4 
Olijven (groene) 3.6 - 3.8 
Pastinaak 5.3 
Peper, Spaanse 4.6 - 4.9 
Peterselie 5.7 - 6.0 
Pompoen, geel 5.8 - 6.0 
Pompoen, wit 5.5 - 5.7 
Prei 5.5 - 6.0 
Rabarber 3.1 - 3.4 
Radijs (rode) 5.8 - 6.5 
Radijs (witte) 5.5 - 5.7 
Selderij 5.7 - 6.0 
Sla 5.8 - 6.0 
Spinazie, gekookt 6.6 - 7.2 
Spinazie, ingevroren 6.3 - 6.5 
Spruitjes 6.0 - 6.3 
Tomaten (heel) 4.2 - 4.9 
Tomatenpuree 3.5 - 4.7 
Tomaten uit blik 3.5 - 4.7 
Uien (rode) 5.3 - 5.8 
Uien (witte) 5.4 - 5.8 
Uien (gele) 5.4 - 5.6 
Wortels 4.9 - 5.2 
Zilvervliesrijst 6.2 - 6.7 
Zuurkool 3.4 - 3.6 

 

Fruit  pH-waarde 
Aardbeien 3.0 - 3.5 
Abrikozen 3.3 - 4.0 
Ananas  3.3 - 5.2 
Appels,Golden Delicious  3.6 
Appels, Jonathan  3.3 
Appels, McIntosh  3.3 
Bessen, blauw 3.2 – 4.5 
Bessen, bos 3.7
Bessen, rood 2.9
Bessen, kruis 2.8 - 3.1 
Bananen  4.5 - 5.2 
Citroenen  2.2 - 2.4 
Druiven 3.4 - 4.5 
Dadels  6.3 - 6.6 
Frambozen 3.2 - 3.7
Granaatappel  3.0 
Grapefruit  3.0 - 3.3 
Kersen 3.2 - 4.1 
Limoenen  1.8 - 2.0 
Mandarijnen  4.0 
Mango's  3.9 - 4.6 
Meloen, honing  6.3 - 6.7 
Meloen, water  5.2 - 5.8 
Nectarines 3.9 
Papaya  5.2 - 5.7 
Perzik  3.4 - 3.6 
Pruimen  2.8 - 4.6 
Sinaasappelen  3.1 - 4.1 
Vijgen  4.6 

 

2 Comments

Door Antoine Feliksik (niet gecontroleerd) op di, 4-2-2020 - 18:48

Zullen we maar ophouden met eten? Volgens uw lijst komt er NIETS boven de 7.

Door Jan (niet gecontroleerd) op za, 29-9-2018 - 11:10

De pH waarde die hier vermeld staat is de waarde voordat het je mond ingaat.
In het kader van citaat:
"De basis van onder andere het alkalisch dieet is dat het organisme anders reageert op voedsel met verschillende zuurtegraden."
Dit is (erg) misleidend, omdat het niet gaat om de zuurgraad voordat het je mond in gaat. Het gaat om de pH die effectief is voor het lichaam, na de volledige vertering.
Neem bijvoorbeeld een citroen, die staat in de tabel als pH 2,2-2,4, super zuur dus. Dat proeft ook erg zuur en dat klopt. Maar na vertering is het effect basisch. Het zuur wordt uitgeademd met kooldioxide.
Het bijkomende voordeel van citroenen is dat het niet als base reageert met het zoutzuur in de maag. De alvleesklier is er om de zuurgraad van het lichaam omlaag te brengen (dus de pH omhoog). Wil men dit ondersteunen met het eten van bakpoeder (natriumbicarbonaat) dan reageert het bakpoeder met het zuur van de maag en er ontstaat gas. Niet leuk en niet aan te bevelen, maar het schijnt volgens sommigen te helpen bij een basisch dieet. Citroenen hebben dit nadeet dus niet, en vele andere voedselbronnen. Ik zou aanbevelen om naast de pH waarde van de levensmiddelen de effectieve pH waarde voor het lichaam te vermelden.

Vriendelijke groet van Jan