Hoe gezond is hummus eigenlijk?

Gezonde dip of vetbom

Toastjes met kip-kerrie salade zijn verleden tijd, want tegenwoordig worden er bakjes met allerlei soorten hummus op tafel gezet. De Midden-Oosterse kikkererwtenpasta wordt als gezond broodbeleg gezien, maar klopt dat eigenlijk wel?

Het hoofdingrediënt: kikkererwten

De basis ingrediënten van hummus zijn kikkererwten, tahin (sesampasta), olijfolie, knoflook en soms kruiden. Kikkererwten zitten vol met eiwitten, vezels en mineralen die voor een vol gevoel zorgen en cholesterolverlagend werken. Zo zal je dus minder snel naar een ongezonde snack grijpen.

Verzadigde en onverzadigde vetzuren

Olijfolie is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren en bestaat voor slechts 14 procent uit verzadigde vetten. In traditionele, zelfgemaakte hummus zit niet meer dan 10 gram vet, waarvan slechts 1 gram verzadigd is. Hummus uit de winkel kan daarentegen tot wel 31 gram vet per 100 gram hummus bevatten, waarvan 1 tot 4 gram verzadigd is.

Suiker en zout

Suiker en zout behoren niet tot de basis ingrediënten van de kikkererwtenpasta, maar in de hummus die je in de supermarkt vindt, kan tot wel 1,6 gram zout en 2,8 gram suiker zitten. In zelfgemaakte hummus zit zo’n 0,5 gram zout en 0,4 gram suiker. Ook dat is een flink verschil – en volgens het Voedingscentrum is 0,5 gram zout eigenlijk al aan de hoge kant.

Calorieën

Het aantal calorieën loopt flink uiteen: vergeleken met zelfgemaakte hummus, bevat die uit de winkel soms tot het dubbele aan calorieën. Dit heeft te maken met de toegevoegde vetten en suikers.

Gezond of niet?

Maar is hummus nu gezond? Volgens het Voedingscentrum wel, zo lang je het maar zelf maakt. Zelfgemaakte hummus staat in de schijf van vijf. Uit bovenstaande cijfers kunnen we wel begrijpen waarom. Mocht je toch hummus uit de supermarkt aanschaffen, kijk dan goed op het etiket naar de hoeveelheid calorieën, vet, suiker en zout.

Aan de slag!