Zo gezond is avocado

Vol vitaminen, mineralen en vezels

Guacamole, gevuld met garnaaltjes, met gerookte kip in een wrap. De avocado is heerlijk in combinatie met tal van ingrediënten. Romig, vet, maar toch ontzettend gezond.

De avocado - ook wel advocaatpeer genoemd - is een groene vrucht die groeit aan de advocaatboom. De vrucht rijpt niet aan de boom, maar pas nadat hij geplukt is. Het is officieel dus geen groente, maar een vrucht. Een halve avocado weegt ongeveer 100 gram: de helft van uw dagelijkse portie fruit (of groente).

Vet

Een rijpe avocado is zo zacht als boter. Met een vetgehalte van soms wel 30 procent is het vruchtvlees dan ook zeer vet. De schil is hard en varieert van donkergroen tot zwart. In de avocado vindt u een grote pit; deze kunt u niet eten. Het vruchtvlees heeft een licht nootachtige smaak.

Veel mensen denken dat de avocado een dikmaker is: het is tenslotte een vette vrucht. Het klopt dat de avocado redelijk wat kilocalorieën bevat: zo’n 170 tot 180 per halve (100 gram), maar de vetten in de avocado zijn vooral gezond. Het betreft oliezuur, een enkelvoudig onverzadigd vet dat gunstig is voor het cholesterol. Daarbij krijgt u dankzij de avocado ook veel vezels binnen, wel zo’n 10 gram per vrucht.

Vitaminebom

Naast gezonde vetten en vezels zit de avocado ook vol met vitaminen en mineralen. Het is een goede bron van kalium en magnesium en vitamine A, B1, B2, B6, C, E en foliumzuur (B11). Vooral het mineralengehalte is erg hoog: bijna drie keer zoveel als in de meeste andere vruchten.

Dankzij snelle koolhydraten, eiwitten en mineralen zorgt de avocado voor een snel herstel na het sporten. U vindt de vrucht daarnaast vaak in huidverzorgingsproducten: het is erg goed voor de huid. Met een beetje yoghurt, honing en avocado maakt u zelf heel gemakkelijk een gezichtsmasker.

Kopen

Avocado’s kunt u het hele jaar door kopen. Gedurende het jaar worden ze vanuit verschillende gebieden geïmporteerd: van mei tot december uit Afrika en Zuid-Amerika en van september tot mei uit Israël. Een rijpe avocado voelt rond de steelaanzet zacht aan als u er met een vinger licht op drukt. Het vruchtvlees is dan geel/groen romig.

Op een koele plaats kunt u een avocado een tot zes dagen bewaren. Bewaar ze vooral niet in de koelkast, dit verstoort de narijping van de vrucht. Wilt u juist dat de avocado sneller rijpt? Stop de vrucht dan in een plastic zak met een rijpe appel of peer.

Wanneer u een avocado wilt eten kunt u hem het beste in de lengte doormidden snijden. Met een scherp mes kunt u dan prima om de pit heen werken en draait u de twee helften zo uit elkaar. De pit wipt u er vervolgens zo uit. Zodra u een avocado van zijn schil ontdoet, wordt het vruchtvlees snel bruin. Door de pit bij het vruchtvlees te houden of een beetje citroensap toe te voegen gaat u dit tegen.

Trefwoorden:

25 Comments

Door Sonja van Kleef... (niet gecontroleerd) op zo, 12-4-2020 - 19:32

Marijke heeft gelijk wat de productie van avocado´s betreft.
Die kost geweldig veel water en dat is al voor de kleine boeren een probleem.
De grote firma´s snijden hun het water af en verdrijven hen van hun eigen erf.
Dus bittere armoe!
Ik hoop dat de avocado-mode weer snel voorbij is.

Door Mittendorff (niet gecontroleerd) op wo, 25-3-2020 - 00:03

Smeer de advocado over een boterham (zonder boter) of in een broodje en doe er een klein beetje zout overheen.
Eet smakelijk

Door Marijke (niet gecontroleerd) op zo, 1-3-2020 - 15:02

Gelukkig vind ík Avocado's helemaal niet lekker. Gelukkig omdat ik kortgeleden gezien heb welke ecologische schade onze consumtpie van de Avocado met zich meebrengt en nog erger welk menselijk leed/uitbuiting, er achter schuil gaat. Ik herinner me de Avocado van jaren geleden als een vrij dure vrucht die lang niet iedereen zich dagelijks kon veroorloven. Nu zijn ze zo goedkoop dat voor bijna iedereen de Avocado bereikbaar is geworden. Maar ten koste van wat? Moet je alles willen hebben wat mogelijk is?

Door Oda 6-6-2019 (niet gecontroleerd) op do, 6-6-2019 - 10:32

Ik heb de avocado een paar keer geprobeerd maar vind hem zo flauw,hoe krijg ik er meer smaak aan.

Door C.C.Kuijpers (niet gecontroleerd) op ma, 24-9-2018 - 15:13

Waarom niet gewoon keukenzout, daar zit jodium in wat we nodig hebben voor onze schildklier, al dat bijzondere zout kost veel geld en het is gewoon toch ZOUT.Het is volgens mij gewoon mode om ook in recepten zeezout, Himalajazout, Keltischzout en meer van die varianten toe te voegen soms zitten er ook kruiden in, niks mis mee maar die voeg ik zelf wel toe.Soms erger ik me aan die zogenaamde luxe dingen die niets toevoegen en alleen veel geld kosten.

Door Annet (niet gecontroleerd) op vr, 14-9-2018 - 21:10

er zitten wel heel calorieën in, voor afvallen niet erg geschikt dus.

Door E.M.Kamminga (niet gecontroleerd) op vr, 14-9-2018 - 09:50

Heb eens gelezen dat consumptie van avocado's niet erg ecologisch is hier bij ons; ze worden eerst - onrijp - van ver weg naar hier versleept en moeten dan met hoge energiekosten tot verdere rijping worden aangezet... klopt dat?

Door betty (niet gecontroleerd) op vr, 14-9-2018 - 00:10

Heel vaak is een avocado bruin is dit schadelijk en kan je er nog wat mee doen bv een masker van nemen of toch nog eten.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op do, 13-9-2018 - 20:46

Ik ben het op een tweetal punten niet eens met de schrijfster van bovenstaand artikel. Een avocade bewaar je best wel in een koelkast en wel in de groentela. op die maniet kan een avocade tot minimaal 3 weken bewaard worden. Voorwaarde is dat ze niet al (over)rijp is dus geen donker gekleurde schil, wel groen. Een avocade wordt het best in een stuk krantenpapier gerold en het liefstin de zon gelegd om ze tot optimale rijping te brengen. Ik pas beiden toe en heb ze in Mexico geleerd.

Door betty hessels (niet gecontroleerd) op do, 26-7-2018 - 21:59

hoe komt het dat avocado ook vaak bruin is van binnen .kan je deze dan toch eten.