PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Zo gezond is avocado

Vol vitaminen, mineralen en vezels

Guacamole, gevuld met garnaaltjes, met gerookte kip in een wrap. De avocado is heerlijk in combinatie met tal van ingrediënten. Romig, vet, maar toch ontzettend gezond.

De avocado - ook wel advocaatpeer genoemd - is een groene vrucht die groeit aan de advocaatboom. De vrucht rijpt niet aan de boom, maar pas nadat hij geplukt is. Het is officieel dus geen groente, maar een vrucht. Een halve avocado weegt ongeveer 100 gram: de helft van uw dagelijkse portie fruit (of groente).

Vet

Een rijpe avocado is zo zacht als boter. Met een vetgehalte van soms wel 30 procent is het vruchtvlees dan ook zeer vet. De schil is hard en varieert van donkergroen tot zwart. In de avocado vindt u een grote pit; deze kunt u niet eten. Het vruchtvlees heeft een licht nootachtige smaak.

Veel mensen denken dat de avocado een dikmaker is: het is tenslotte een vette vrucht. Het klopt dat de avocado redelijk wat kilocalorieën bevat: zo’n 170 tot 180 per halve (100 gram), maar de vetten in de avocado zijn vooral gezond. Het betreft oliezuur, een enkelvoudig onverzadigd vet dat gunstig is voor het cholesterol. Daarbij krijgt u dankzij de avocado ook veel vezels binnen, wel zo’n 10 gram per vrucht.

Vitaminebom

Naast gezonde vetten en vezels zit de avocado ook vol met vitaminen en mineralen. Het is een goede bron van kalium en magnesium en vitamine A, B1, B2, B6, C, E en foliumzuur (B11). Vooral het mineralengehalte is erg hoog: bijna drie keer zoveel als in de meeste andere vruchten.

Dankzij snelle koolhydraten, eiwitten en mineralen zorgt de avocado voor een snel herstel na het sporten. U vindt de vrucht daarnaast vaak in huidverzorgingsproducten: het is erg goed voor de huid. Met een beetje yoghurt, honing en avocado maakt u zelf heel gemakkelijk een gezichtsmasker.

Kopen

Avocado’s kunt u het hele jaar door kopen. Gedurende het jaar worden ze vanuit verschillende gebieden geïmporteerd: van mei tot december uit Afrika en Zuid-Amerika en van september tot mei uit Israël. Een rijpe avocado voelt rond de steelaanzet zacht aan als u er met een vinger licht op drukt. Het vruchtvlees is dan geel/groen romig.

Op een koele plaats kunt u een avocado een tot zes dagen bewaren. Bewaar ze vooral niet in de koelkast, dit verstoort de narijping van de vrucht. Wilt u juist dat de avocado sneller rijpt? Stop de vrucht dan in een plastic zak met een rijpe appel of peer.

Wanneer u een avocado wilt eten kunt u hem het beste in de lengte doormidden snijden. Met een scherp mes kunt u dan prima om de pit heen werken en draait u de twee helften zo uit elkaar. De pit wipt u er vervolgens zo uit. Zodra u een avocado van zijn schil ontdoet, wordt het vruchtvlees snel bruin. Door de pit bij het vruchtvlees te houden of een beetje citroensap toe te voegen gaat u dit tegen.

Trefwoorden:

Reactie toevoegen

13 Comments

Door Jantsje (niet gecontroleerd) op di, 8-3-2016 - 17:43

Doe mij maar een banaan....

Door M Van Der Net op di, 8-3-2016 - 14:02

Heerlijke en veelzijdige vrucht. Ik ben fan!

Groet, Marie-Anne.

Door Lida (niet gecontroleerd) op ma, 24-2-2014 - 09:37

Wanneer je een fruitsmoothie maakt, een halve avocado erdoor. Dit zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel niet al te snel stijgt en je langer verzadigd blijft.

Door Jacobine (niet gecontroleerd) op zo, 23-2-2014 - 19:16

In de mixer met honing en magere yoghurt en eventueel een banaan er door geeft een heerlijke smoothy. Lekker en gezond!

Door jenneke slager (niet gecontroleerd) op zo, 23-2-2014 - 18:17

In Zuid-Afrika doet men er veel peper en zout op. Om de vruchten zo te eten.

Door Corrie (niet gecontroleerd) op zo, 23-2-2014 - 18:02

Neem een wrap en leg hierop fijngesneden eikenblad, veldsla en ruccola, Hierover plakjes gerookte zalm met erboven op in plakjes gesneden avocado. Super lekker en gezond.
Eet smakelijk

Door Dineke (niet gecontroleerd) op zo, 23-2-2014 - 17:11

gedroogd is de pit heel decoratief.
avocado met plakjes tomaat op brood is heerlijk.

Door Severijns (niet gecontroleerd) op zo, 23-2-2014 - 14:32

Tip: Stop de pit in een potje tuinaarde. Na een tijdje komt er een steel uit die steeds langer wordt. De steel lijkt op een breinaald. Daarna groeit het avocadoplantje uit. Let wel: Niet elke pit groeit uit. Buitenzetten kan boven 15 graden Celsius. Geniet er van. Succes!

Door R.Krabbendam (niet gecontroleerd) op zo, 23-2-2014 - 14:25

Goed dat er bij de avocado staat dat er veel kalium in zit want dat mag ik niet gebruiken

Door Dick (niet gecontroleerd) op zo, 23-2-2014 - 14:06

In de holte van de pit een scheutje Remia salata-dressing en dan de vrucht heerlijk leeg lepelen.