Te veel zitten blijkt dodelijk: 5 tips om meer te bewegen

Veel zitten in combinatie met stress leidt tot vroegtijdig sterven. Dat stellen bewegingswetenschappers van het VU medisch centrum in Amsterdam. In Nederland sterven duizenden mensen per jaar aan de directe gevolgen van te veel zitten.

Van alle Europeanen brengen Nederlanders het meeste aantal uren per dag op een stoel of op de bank door: gemiddeld 9,6 uur. Dat bleek eerder uit de Eurobarometer, een onderzoek onder 28.000 Europeanen.

“Wie acht tot elf uur per dag zit, heeft 14 procent kans om vroegtijdig te overlijden”, zegt bewegingswetenschapper dr. Hidde van der Ploeg van het Amsterdam UMC tegen De Telegraaf. “Wie langer dan elf uur per etmaal zit, verhoogt dat risico naar 40 procent.”

Met name hart- en vaatziekten, overgewicht, diabetes-2, hoge bloeddruk en verschillende vormen van kanker (met name borst- en darmkanker) zijn directe gevolgen van veel zitten. Ook zou er een versnelde ontwikkeling van dementie zijn.

Hoe zorg je ervoor dat je minder zit? 5 tips

  1. Meten

Begin met het in kaart brengen van je gedrag. Neem een blocnote en schrijf alle activiteiten op die je onderneemt op een gewone dag. Zet er steeds bij of je zit, en hoelang dat duurt. Tel alle zitminuten bij elkaar op. Zit je meer dan 420 minuten per dag (7 uur), dan is er werk aan de winkel.

  1. Minder zitten achter de computer

Een e-mail versturen, foto’s bekijken, de krant lezen op de iPad: het kan allemaal afwisselend staand en zittend. Maak staan makkelijk. Gebruik een iPad-standaard. Of maak van een wijnkistje een verhoging voor op ­tafel. Doe platte schoenen aan en neem een paar fijne schoenen mee naar je werk. Want hoe makkelijker je staat, hoe beter het vol te houden is.

Ook zijn er zogenaamde 'activity trackers' op de markt. Dat zijn horloges dat meet hoeveel je beweegt. Zit je te lang stil? Dan trilt het apparaatje en geeft je het signaal dat het tijd is om even te lopen.

  1. Minder zitten voor de tv

Sta op bij elke onderbreking. Reclame of het begin van een nieuw programma? Het zijn signalen om op te staan en even te bewegen. Leg de afstandsbediening iets verder weg. En doe hetzelfde met de telefoon.

  1. Minder zitten tijdens visite

Bijpraten met familie en vrienden doen we graag. Telefoneren kun je ­natuurlijk prima staand doen of zelfs lopend door het huis. Maar als je ­bezoek hebt, zit je meestal. Laat daarom de koffiepot en de koektrommel in de keuken achter en creëer zo een beweegmoment.

  1. Minder zitten tijdens hobby’s

Lezen, schilderen, muziek luisteren of maken: ook dat kan staand. Zet de muziekstandaard vast op stahoogte. Zo vergeet je niet te gaan staan als je je fluit ter hand neemt. Zet je boek in een kookboekstandaard en plaats het schilderdoek op een ezel.

Zit je vooral veel op kantoor? In dit artikel vind je tips over hoe je op kantoor voor meer beweging zorgt.