Doe goed, voel je beter

Helper's high

Als je aardig bent voor iemand, heeft niet alleen de ander daar profijt van. Door positieve aandacht te besteden aan je medemens ga je jezelf óók beter voelen. Een helper’s high, heet dat.

“Onderzoek laat zien dat er veel eenvoudige activiteiten zijn die mensen gelukkiger maken. En een daarvan is aardige dingen doen”, zegt Sonja Lyubomirsky, hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Californië en auteur van een aantal boeken over geluk. “We hebben ontdekt dat als je aardige dingen doet, wat en voor wie het ook is, je geluk daardoor wordt vergroot.”

Geven is beter dan ontvangen

Bij een van haar experimenten vroeg Lyubomirsky een aantal medewerkers van een Spaans bedrijf een tijdlang iets aardigs te doen voor hun collega’s, zoals een kopje koffie halen of een complimentje geven. De ‘ontvangende’ medewerkers vonden het vanzelfsprekend leuk om opeens zoveel positieve aandacht te krijgen. Maar ook de ‘gevers’ voelden zich veel beter. Sterker nog, ze voelde zich beter dan de ‘ontvangers’ en hun geluk hield ook nog eens langer aan. Vier maanden later voelden de gevers zich nog steeds beter dan voor het experiment, terwijl het prettige gevoel van de ontvangers inmiddels was weggeëbd.

Je krijgt er energie van (onder andere)

Dat je je beter voelt als je aardig bent geweest, wordt helper’s high genoemd. De term werd voor het eerst gebezigd in de bestseller The Healing Power of Doing Good van Allan Luks en Peggy Payne. Zij ontdekten middels onderzoek dat mensen een speciale lichamelijke sensatie ervaren als ze iets aardigs voor iemand doen. Ook in andere onderzoeken zeiden proefpersonen meer energie te hebben, zich vriendelijker en kalmer te voelen en een groter gevoel van eigenwaarde te hebben. Volgens sommige wetenschappers zou dat kunnen komen doordat er in de hersenen ‘gelukshormonen’ als serotonine en endorfine worden aangemaakt op momenten dat we aardig zijn.

Aardig zijn is zó eenvoudig

  • 1. Geef een compliment. Horen dat je het goed doet en dat je een leuk mens bent, behoren tot de meest fundamentele levensbehoeftes van een mens. Wees dus gul met complimenten, want daarmee beloon je iemand als het ware voor wie hij is. Maar meen wel wat je zegt: een onecht compliment maakt dat iemand zich bedrogen voelt, en dat heeft juist een averechts effect.
  • 2. Toon dankbaarheid. Een andere manier om je waardering te laten blijken is: bedank een ander eens spontaan voor iets. Een bedankje is het ultieme geneesmiddel voor onzekerheid en de angst om afgewezen te worden, en wordt dus door iedereen altijd als prettig ervaren.
  • 3. Noem iemand bij naam. Als je iemand met zijn voornaam aanspreekt, zeg je daarmee: je bent voor mij de moeite waard om te onthouden en je hebt ook mijn volle aandacht.
  • 4. Wees nieuwsgierig, stel vragen. Stimuleer je gesprekspartner om over zijn ideeën en gevoelens te praten. Oprechte interesse geeft iemand ook het gevoel dat hij een waardevol persoon is.
  • 5. Luister met aandacht. Aandachtig luisteren is misschien wel het meest waardevolle wat je voor een ander kunt doen. Dat doe je door je op de spreker te concentreren en hem niet te in de rede te vallen. Oordeel niet en toon medeleven. Zo geef je de ander het gevoel dat je niet alleen de woorden, maar ook de boodschap erachter hebt gehoord.
Bron(nen):

Reactie toevoegen