Fiets ook thuis vaak op slot

Fietsers in Nederland nemen extra veiligheidsmaatregelen tegen diefstal. Meerdere sloten, een verzekering en ook thuis gaat de fiets meestal op slot. En de grootste ergernis van fietsers zijn… andere fietsers! Dat blijkt uit een enquête van Fietsen123.nl onder ruim 8000 respondenten.

7% van de ondervraagden is weleens slachtoffer geweest van diefstal. Dat betekent dat er meer dan een miljoen fietsen zijn gestolen. Daar wapenen fietsers zich wel tegen. De meesten (53%) hebben meerdere sloten en door zes op de tien wordt het slot ook thuis gebruikt. Daarnaast zijn fietsverzekeringen ‘booming business’: 52% heeft er een.

E-bike

De e-bike wordt steeds populairder (60%). Maar de zogenaamde speed-e-bike, die 45 km per uur kan halen, wordt niet omarmd. Een ruime meerderheid van de respondenten (71%) vindt dit nieuwe type fiets geen goede ontwikkeling. Vanaf volgend jaar wordt de speed-e-bike overigens gelijk gesteld aan de brommer.

Veiligheid

Soms (7%) voelen mensen zich onveilig op de fiets, meestal door auto’s en vrachtverkeer of door een slecht wegdek. Een helm voor reguliere fietsers is volgens de meeste respondenten niet nodig. Al wint dat idee wel aan terrein: een op de zeven vindt dat een goed plan.

Irritaties

Fietsers ergeren zich niet het meest aan autoverkeer, maar aan andere fietsers. Vooral fietsers zonder licht (86%) en wielrenners (80%) worden het vaakst genoemd. 73% van de ondervraagden ergert zich aan brommers en scooters, twee derde aan auto’s.

5 Comments

Door Albert (niet gecontroleerd) op di, 10-5-2016 - 23:17

Ik heb een spiegeltje op de fiets maar het valt mij erg tegen omdat je het stuur veel heen en weer beweegt zie je lang niet alles goed. Bovendien zit zo'n spiegel veel te laag zodat je je hoofd veel te ver moet verdraaien en dan niet meer goed op het verkeer voor je kunt letten

Door Dorus (niet gecontroleerd) op di, 10-5-2016 - 22:19

Als de fietsers nu voortaan eens hun hand uitsteken dan weten andere weggebruikers of ze kunnen inhalen, passeren, ervoor/achter langs gaan enz. Vaak wacht ik op een fietser, die b.v. van links komt en ik wil oversteken: dus wachten; anders zou ik gewoon kunnen oversteken.(bij een voorrangskruising

Door Henri Dunant. (niet gecontroleerd) op vr, 6-5-2016 - 11:07

Wielrenners in groepsformaat zijn hondsbrutaal, agressief en gaan in principe niet opzij, omdat ze denken het recht te hebben op de weg of het pad. Het schreeuwen dat ze doen is om de eigen gelederen te waarschuwen. Als ze het niet zint, dan wordt de medegebruiker van weg of pad uitgescholden. Laat u niet intimideren, ze gaan vanzelf opzij. Een ander fenomeen op de paden zijn de keuvelende e-bikers die genieten van hun tochtje, maar verder niet opletten wat er om hen heen gebeurt. Daarnaast herkennen we de (ANWB) routerijders, die het liefst op de kruispunten halt houden om te overleggen waar de route ze dan wel heenleidt. De kruising geblokkeerd hebbend, plegen ze overleg. Onnadenkend en gevaarlijk voor anderen. Het gedrag van sommige scooterrijders is ronduit asociaal te noemen. Niet allen qua rijgedrag, maar zeker ook door het geluid dat ze produceren. Hier blijft de handhaving in grote gebreke. Er is al verschillende malen aangekondigd deze groep aan te pakken, maar tot op heden blijft de wetshandhaver aan de kant staan, tot grote ergernis van de overige weggebruikers.

Door Jaap (niet gecontroleerd) op do, 5-5-2016 - 18:19

Senioren een spiegeltje op d fiets, racers een bel.
Wij blij , zij blij,
gr jtr

Door Rupert (niet gecontroleerd) op do, 5-5-2016 - 16:56

Kunnen we het voor de afwisseling eens hebben over de ergernissen van de meest bedreigde verkeersdeelnemer,de voetganger. Deze wordt dagelijks in het nauw gedreven door agressieve fietsers, e-bikers en scooterrijders: op stoep en voetpad rijden (vaak scheuren), door rood rijden, tegen de rijrichting inrijden (levensgevaarlijk voor overstekende voetgangers), nooit stoppen bij zebrapaden en grote mond en scheldpartijen als iemand in hun ogen in de weg loopt. Het is een raar fenomeen dat normaal vriendelijke en sociale mensen soms in agressieve monsters veranderen zodra ze een tweewieler bestijgen. Voor alle duidelijkheid, ik bezit geen tweewieler en ook geen auto, doe alles te voet en met het OV en constateer dagelijks dat het verkeer met name in de grote stad voor voetgangers steeds gevaarlijker wordt. Hier is totaal geen aandacht voor en het lijkt wel of er bij de media een taboe rust op enige vorm van kritiek op de tweewieler.