Veilig op de e-bike

Getty Images

Met de forse toename van het aantal e-bikes neemt ook het aantal ongevallen met e-bikes toe. Aan de hand van deze vragen stap je veilig en verantwoord op de e-bike.

Is een e-bikecursus verplicht?
Nee, een e-bikecursus is niet ­verplicht, maar absoluut aan te ­raden. De gemiddelde snelheid van een ‘gewone’ fietser ligt tussen de 15 en 18 kilometer per uur, die van iemand op een e-bike schommelt tussen de 19 en 22 kilometer per uur. Gaat de e-bike tot het uiterste, dan haalt hij zelfs de 25. Die hogere snelheid vereist ook andere vaardigheden van de fietser. Tijdens een e-bikecursus leer je op een parcours omgaan met de e-bike. Er is onder meer aandacht voor op- en afstappen, wegrijden, (plotseling) remmen, rustig door een bocht ­manoeuvreren, controleren van de snelheid, omkijken, inhalen – ­eigenlijk al die fietsvaardigheden die op een e-bike toch net even ­anders uitpakken. De Fietsersbond geeft uitstekende cursussen: www.fietsersbond.nl/onderweg/fietsschool

Moet ik een helm op?
Nee, voor de e-bike geldt geen ­helmplicht. Toch is een helm het overwegen waard. De helm ­beschermt het hoofd tegen hoofd-
en hersenletsel: vaak voorkomende gevolgen van fietsongevallen.

Waarom wordt een fiets met lage instap als veiliger gezien?
Op een fiets met een lage instap is de kans op instabiliteit minder groot; je hoeft namelijk geen halsbrekende capriolen uit te halen om de voet
aan de grond te zetten en af te ­stappen. Het risico op vallen is dus veel kleiner.

Een spiegel op het stuur van de e-bike: handig of niet?
Wanneer je vanwege een inhaalmanoeuvre achterom wilt kijken, gaat dat ongewild gepaard met een beetje uitwijken naar links. Dat is moeilijk
te voorkomen: doordat het hoofd naar links draait, draaien de schouders ook mee naar links, en met de schouders draaien ook de handen aan het stuur een stukje mee. Het vervelende is: op een e-bike rijd je harder dan op een gewone fiets – je wijkt daardoor met meer snelheid uit naar links. Als er net op dat moment een tegenligger aankomt... Een spiegel op het stuur voorkomt dit soort gevaarlijke situaties: één blik in de spiegel is genoeg om te zien wat er achter je gebeurt.

Klopt het dat ik op een e-bike mijn zadel wat lager moet zetten?
Ja, dat klopt, en de reden is heel ­eenvoudig: als het zadel lager staat, kun je makkelijker met de voeten bij de grond. Bij een onverwachte situatie waarbij je plotseling moet stoppen, kan dat net het verschil zijn tussen vallen en overeind blijven.

Ik heb voor ‘t eerst een e-bike aangeschaft en nu willen
mijn vriendinnen me meteen meenemen voor een fietstocht. Doen of niet doen?
Liever niet als je nog niet gewend bent aan het rijden met een e-bike. Je zou eerst eens wat ritjes alleen moeten maken, op een rustig tijdstip
en langs rustige fietspaden. Op die manier leer je een e-bike goed ­kennen, zonder dat je wordt afgeleid door andere mensen of te veel ander verkeer. Een e-bike gedraagt zich anders bij een noodstop en in een bocht, dus oefen daar goed mee
voor je lekker met vrienden en ­vriendinnen op pad gaat.

Hoe houd ik mijn e-bike onder controle?
Een e-bike heeft niet alleen meer snelheid, hij is ook zwaarder en daardoor lastiger te controleren. Wen jezelf er daarom aan de snelheid te beperken: een e-bike kan 25 kilometer per uur, maar zo hard hoef je natuurlijk niet te fietsen. Een lagere snelheid is veiliger: je hebt meer tijd om te reageren en de e-bike is beter te controleren. Daar komt bij dat bijvoorbeeld een automobilist niet meteen ziet dat je op een e-bike rijdt. Hij houdt daarom rekening met een normale fietssnelheid.

Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten?
Jazeker: gebruik de bel! Andere ­fietsers of wandelaars horen je ­namelijk niet aankomen en als je wilt inhalen terwijl de andere partij net linksaf wil slaan, ontstaat er een tamelijk vervelende situatie. Bel dus altijd even voor je gaat inhalen.

Vooral 60-plussers slachtoffer
Sinds 2014 zijn er zeker 79 bestuurders van een e-bike omgekomen bij een verkeersongeval. 87 procent hiervan is 60 jaar of ouder. Volgens de cijfers van de politie (2017) maakt de e-bike inmiddels meer dodelijke slachtoffers dan de bromfiets.

Dit artikel is eerder verschinen in Plus Magazine april 2018. Nog geen Abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai!

Auteur