Is zo'n dure stopcontact-controle voor de scootmobiel verplicht?

Kosten kunnen oplopen tot 1.000 euro

scootmobiel lader
Getty Images

Ik moet van onze Vereniging van Eigenaren (Vve) een scope 12 keuring laten uitvoeren. Die is voor een nieuw stopcontact in de berging onder mijn appartement. Ik wil dat gebruiken voor het opladen van mijn scootmobiel. Wat zijn de kosten? En is dat verplicht?

Scope 12 keuringen zijn vaak verplicht voor mensen met zonnepanelen. Bij zo’n keuring wordt de gehele systeem van  elektrische veiligheid, van zonnepaneel tot aan het aansluitpunt van de netbeheerder, nagekeken en  zo nodig versterkt. 

De kosten kunnen oplopen tot ruim 1000 euro, afhankelijk van het aantal panelen. De keuring is verplicht bij 50 zonnepanelen of meer. 

Nodig voor de verzekering

Maar steeds vaker eisen woonverzekeraars ook bij veel lagere aantallen een keuringsrapport van de elektrische aansluitingen. Ze worden steeds voorzichtiger met zonnepanelen. In de praktijk is gebleken dat ze brandgevaarlijk kunnen zijn. Mensen met zonnepanelen weten wel dat ze zonnepanelen moeten aangeven bij hun woonverzekeraar. Ze betalen een hogere premie.

Die voorzichtigheid van verzekeraars geldt ook voor het opladen van een elektrische auto, of zelfs een scootmobiel. Met de vergrijzing moeten steeds meer mensen hun scootmobiel kwijt is de berging van hun woning. Ook daar zijn opstalverzekeraars voor op hun hoede. Ze willen er zeker van zijn dat de leidingen optimaal zijn. Dat beperkt het brandgevaar.

De Vve sluit vaak voor alle panden een opstalverzekering af. Maar als er geen collectief belang is, zal de Vve de kosten van een individuele keuring liever niet zelf voor zijn rekening nemen.

Het is misschien een goed idee om dit een naar voren te brengen in een vergadering van de Vve. Er zijn vast meer mensen die hier mee te maken hebben. Tenslotte is het ook in ieders belang dat er geen brand ontstaat. 
 

Auteur