Beste lijfrente klant, leeft u nog?

Ik ontvang een lijfrente van SNS en nu vraagt de bank elk jaar of ik nog in leven ben. Ik vond dat ongepast en heel vervelend. Mijn vrouw heeft een lijfrente van Achmea en die wordt helemaal niks gevraagd. Het kan ook anders,  denk ik dan.

Niet alleen SNS, maar ook heel veel andere financiële instellingen vragen hun klanten, die een uitkering uit lijfrente ontvangen, of ze nog in leven zijn. Ze moeten een ‘bewijs leven’, ook wel 'attestatie de vita' genoemd,  opsturen. Het is een uittreksel uit de administratie van de gemeente (GBA) waarin staat vermeld dat een bepaalde persoon in leven is. Veel vooral oudere klanten vinden dat erg vervelend en zelfs ongepast. Toch gaan banken en verzekeraars er steeds vaker toe over het betreffende formulier te vragen, omdat ze willen voorkomen dat nabestaanden geld moeten terugstorten.

Het blijkt nogal eens te gebeuren dat nabestaanden in de drukte en emotie  rond een sterfgeval, vergeten de lijfrente van de overledene te beëindigen. Er kan dan een vervelende situatie ontstaan rond het terugstorten van de ten onrechte ontvangen uitkeringen. Ook schijnt het voor te komen dat nabestaanden de uitkering doelbewust vergeten te annuleren.

Een jaarlijks briefje, dat soms heel pijnlijk kan overkomen, moet dat voorkomen.
Banken en verzekeraars hebben overigens weinig andere mogelijkheden te weten te komen of hun klanten nog in leven zijn. Ze zijn om privacy redenen niet aangesloten op de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). De Belastingdienst, politie en Sociale Verzekeringsbank krijgen daar automatisch gegevens uit, maar verzekeraars niet. Die weten dus gewoon niet of er iemand overleden is en moeten dus maar afwachten of nabestaanden dat melden.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl