Blijf oppassen met online shoppen

Online shoppen blijft 'booming business'. Helaas stijgt ook het aantal klachten.

Meestal gaat de afhandeling van een online bestelling zonder problemen. Vooral de grote webshops hebben een vlekkeloos systeem waarbij alles keurig loopt. En zijn er bij deze shops problemen, dan worden die doorgaans uit reputatieoverwegingen soepeltjes opgelost. Dat wil echter niet zeggen dat er nooit problemen zijn met online winkels.

Het aantal klachten over webwinkels groeit. Bij de Consumentenautoriteit zijn in het eerste halfjaar van 2011 meer meldingen over problemen met online shops binnengekomen dan voorheen. Het is nu zover dat het aantal klachten over internetwinkels al bijna net zo groot is als over gewone winkels (43% tegen 57%).

De klachten gaan vooral over websites die niet zo betrouwbaar bleken als ze deden voorkomen. Het komt regelmatig voor dat online winkels niet leveren, of slecht reageren op klachten. Terugsturen binnen de wettelijke bedenktijd wordt niet overal afgehandeld zoals het hoort. U zou dan immers gewoon uw geld terug moeten krijgen, maar er zijn webshops die er anders over denken.

Waar moet u op letten als u iets wilt kopen op internet? In de Online ShopScan van Consuwijzer vindt u veel aandachtspunten die u problemen kunnen besparen. Heeft u al problemen ondervonden met een online aankoop? Als de webshop het Thuiswinkel keurmerk heeft, is het zaak om dit aan te kaarten bij Thuiswinkel.org of bij De Geschillencommissie. Voor het indienen van klachten moet u het probleem wel al zelf schriftelijk hebben aangekaart bij de verkoper, en deze vier weken de tijd hebben gegeven om te reageren.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl