Consument profiteert van rivaliteit verzekeraars

Zorgverzekeraars gaan dit jaar een hevige strijd met elkaar aan op vergelijkingssites. Maatschappijen willen met de beste prijs/kwaliteit-verhouding bovenaan in de resultaten van de vergelijkers komen. Hierdoor blijven ze elkaar tot het laatst beconcurreren met wijzigingen in premies, kortingen en dekkingen. En de consument profiteert van deze rivaliteit.

Anderzorg introduceerde vandaag om deze reden zelfs een nieuw aanvullend pakket: Budget. Consumenten, die steeds vaker gebruikmaken van vergelijkingssites, profiteren hiervan. Erik Hordijk, directeur onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl: "We hebben nog niet eerder meegemaakt dat verzekeraars nog zoveel aanpassingen doen, nadat hun premies al bekend zijn gemaakt.'
 
Premies verlagen
Naast Anderzorg kwam ook OHRA onlangs met een nieuw product: de aanvullende pakketten Sterk en Tand Sterk. Een aantal verzekeraars verlaagde alsnog premies. De Friesland maakte een aantal pakketten goedkoper. De AV Tand Standaard Online daalde bijvoorbeeld met 32,5 procent. De basispremie van Ik!, met 350 euro eigen risico, is 1,1 procent goedkoper geworden.

Kortingen
Verzekeraars stoeien ook nog steeds met de kortingen die mensen via vergelijkingssites kunnen krijgen. Zo verhoogde OHRA de korting op het basispakket naar 8,8 procent. Bij TakeCareNow en Prolife kunnen consumenten dit jaar voor het eerst ook een korting krijgen tot respectievelijk 8 procent en 10 procent.

Besparen
Volgens Hordijk zijn consumenten massaal op zoek naar besparing via de vergelijkingssites: "Vorig jaar stapte 15 procent over via een vergelijkingssite. Dit jaar verwachten we meer. We zien in zoekmachines bijvoorbeeld al een stijging van 35 procent in het zoekgedrag naar de woorden 'zorgverzekering vergelijken'."

Ook de uitstroom bij de werkgeverscollectiviteiten is de laatste jaren groter dan de instroom. Hordijk: "Dit impliceert dat werknemers steeds meer inzien dat ze mogelijk meer kunnen besparen als ze zelf, via een vergelijkingssite, een passende zorgverzekering met een scherpe premie uitzoeken."

300 euro korting
Consumenten proberen dit jaar op allerlei manieren de premies van hun zorgverzekering te drukken. Dit jaar kiest bijna 12 procent voor een hoger vrijwillig eigen risico. Vorig jaar was dat nog 5,6 procent. Op jaarbasis levert dit een premiekorting op tot ruim 300 euro.

Ook kiezen meer mensen voor alleen een basisverzekering: 11 procent ten opzichte van 6 procent vorig jaar. 50 procent van de mensen vraagt een offerte aan voor een goedkopere verzekering of internetverzekering. Vooral de internetpolissen van CZ direct en  Bewuzt zijn in trek. Ook bij de verzekeraars die dit jaar voor het eerst een internetverzekering aanbieden onder dezelfde naam zien we deze verschuiving. Zo is bij De Friesland 70 procent van de aangevraagde offertes een online polis.

Hordijk: "Door goed te vergelijken en over te stappen naar een goedkopere basisverzekering, kunnen mensen dus nog eens honderden euro’s besparen."

Vergelijk nu extra makkelijk de zorgpremies in de premievergelijker!

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl