Groen en import: duizenden euro's voordeel

Toe aan een nieuwe auto? Kijk eerst even naar deze drie alternatieven voordat u naar de dealer rijdt en daar uw bestaande wagen inwisselt voor een nieuw model.

1. Een groene auto
In het juninummer schreven we dat groene auto’s hun schone beloften lang niet altijd waarmaken. Uit een onderzoek van TNO onder zakelijke rijders bleek dat het benzineverbruik zo’n 40 procent hoger ligt dan de folders beweren. Het verweer van de fabrikanten is dat het rijgedrag het verbruik bepaalt en dat juist zakelijke rijders te veel gas geven. Hoe dan ook: zelfs met deze kanttekening is een nieuwe ‘groene’ auto nog altijd goedkoper dan een ‘normale’ slurper. Met de stijgende brandstofprijzen kan het voordeel alleen maar verder oplopen. Ten eerste door het lagere verbruik, want 1 op 25 is haalbaar. Maar dan moet u dus wel op de juiste manier rijden; meer daarover leest u op pagina 21 (kader ‘Hoe gaat het nieuwe rijden?).

Nog belangrijker is dat u geen wegenbelasting en bpm (belasting personenauto’s en motorrijwielen, een soort aanschafbelasting) betaalt. Vooral dat laatste scheelt duizenden euro’s. Inmiddels hebben bijna alle grote merken een minder milieubelastend type in de showroom staan. De meest verkochte auto in januari 2011 was dan ook groen: de VW Polo BlueMotion.

Kleine kanttekening: de normen voor het fiscale voordeel worden de komende jaren strenger. Vanaf 2014 moet u voor deze Polo bijvoorbeeld weer wegenbelasting gaan betalen. Een overzicht van het huidige en toekomstige fiscale voordeel vindt u op www.auto­zonderwegenbelasting.nl.

2. Een importauto
Zoekt u een auto in het luxere segment? Dan kan het interessant zijn om een auto te importeren. In 2010 werden bijna 100.000 personenauto’s vanuit het buitenland ingevoerd, waarvan 60.000 vanuit Duitsland. Daar is het aanbod het grootst. Ook autobedrijven zoeken voordelige occasions steeds vaker over de grens. Logisch, want ook al vergt het wat papier- en regelwerk, het kan duizenden euro’s voordeel opleveren.

Missing media-item.

Dit moet u regelen bij import:
– btw-aangifte (bij nieuwe auto’s);
– aangifte voor invoerrechten
   (voor auto’s van buiten de EU);
– RDW-keuring;
– bpm-aangifte;
– kentekenplaten laten maken;
– auto verzekeren.

De Europese Commissie heeft overigens gepleit voor een versimpeling van de regels. Of en hoe dat gaat gebeuren, is nog niet bekend, dus vooralsnog is er geen ontkomen aan. Er zijn overigens bemiddelaars (bijvoorbeeld Importautos.nl of Das Import) die u de zorgen uit handen nemen en helpen bij het zoeken. Wie een gewone middenklasser zoekt, kan zich de rompslomp waarschijnlijk besparen; alleen voor de duurdere auto’s is importeren interessant. Zo vinden we bijvoorbeeld in Duitsland een Audi A8 (benzine, automaat, 120.000 kilometer op de teller, bouwjaar 2006) voor €24.950. Na de import betaalt u €33.674. Een vergelijkbare auto staat in Nederland via Autotrack.nl te koop voor bijna €37.000. De extra kosten voor de import zitten ’m vooral in een percentage van de oorspronkelijke bpm dat u moet betalen: in dit geval ruim €8300.

Een deelauto kan €100 per maand voordeliger zijn dan een eigen auto.

3. Een deelauto
Voor wie niet heel veel en vaak in de auto stapt, is een deelauto een goedkoop alternatief. Volgens een berekening van de Consumentenbond kan het interessant zijn voor iedereen die minder dan 12.000 kilometer of 120 dagen per jaar rijdt.
De bekendste aanbieder is Greenwheels met in totaal ruim 1200 auto’s. Maar het aantal opstapplaatsen is beperkt. Zo lijkt de provincie Zeeland het te moeten stellen met één opstapplaats in Vlissingen. In de Randstad valt er meer te kiezen. Wie in zo’n deelauto wil rijden, moet zich eerst aanmelden en €225 borg betalen. U krijgt dan een pas thuisgestuurd, waarmee u als een soort sleutel ook kunt instappen.

Missing media-item.

Daarna betaalt u een minimumtarief van €10 per rit en €2,50 per uur, €0,10 per kilometer (prijzen tot 1 november 2011) en een aparte vergoeding voor de gebruikte brandstof. Maar die verschilt weer per gebruikt model. Door deze brij van tarieven zijn de totale kosten niet erg doorzichtig. Maar het zal vaak voordeliger zijn dan een auto ‘gewoon’ huren. De Consumentenbond rekende vorig jaar uit dat een deelauto €100 per maand voordeliger kan zijn dan een eigen auto. U betaalt immers geen verzekeringen meer, geen wegenbelasting en hebt nooit meer een verrassing bij de garage. En: deelauto’s hebben op veel plaatsen een eigen, gratis, parkeerplaats. Dat is zeker in de Randstad een voordeel. Geen Greenwheels bij u in de buurt? Kijk dan eens naar andere aanbieders zoals Connectcar, Wheels4all en Diks Autodate. Zij bieden vergelijkbare diensten.

Lees ook:

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine