Haal alles uit: het onderste schap

Staar u niet blind op aanbiedingen en kijk ook eens onderin het schap. Dat levert nóg meer op.

Met dank aan de crisis let meer dan de helft van de Nederlanders beter op de centjes in de supermarkt, zo blijkt uit een onderzoek van het Voedingscentrum. Het grootste deel van deze groep let scherper op de aanbiedingen en een iets kleiner deel kijkt ook naar een goedkoper alternatief. Dat laatste zouden meer mensen moeten doen, want wie in de winkel goed oplet, kan juist met een goedkoper alternatief veel meer besparen dan met de aanbiedingen.

Neem de vijf kilo aardappelen van onze boodschappenlijst. C1000 heeft in de week dat wij de boodschappen doen een aanbieding van €3,19 voor €1,49. Maar in dezelfde winkel liggen week in week uit de ‘consumptieaardappelen’ voor €1,45. Een vaste lage prijs. De vaatwasblokjes van Dreft lijken bij de Jumbo spotgoedkoop, want voor €5,69 krijgt u twee zakken met in totaal 52 blokjes. Jumbo biedt ook zestig stuks Power Tabs 5-in-1 voor €3,99. Voor de complete boodschappenmand valt er dus wel iets voordeligers te kiezen.

Een beetje supermarkt heeft zo’n vijftienduizend producten in het assortiment. Meestal is dat een combinatie van de bekende, maar dure A-merken, huismerken en een goedkope optie, zoals de Euroshopper van Albert Heijn of C1000 Basis. Natuurlijk verschilt de kwaliteit van deze producten, maar in dit onderzoek kijken we alleen naar de prijs. En met een kritische blik zou je je kunnen afvragen of de kwaliteit het prijsverschil wel rechtvaardigt.

Zo ligt er bij Albert Heijn een kilo Euroshopper-spaghetti onderin het schap voor €0,58. Dat is €0,29 per pond. Het huismerk kost €0,81. Wie het genoegen van de iets dunnere sliertjes van de Excellent Spaghettini wil smaken, moet €1,79 neertellen. Ola biedt tijdelijk zes plus twee gratis Cornetto’s voor €2,69. C1000 Basis heeft standaard acht van dit soort ijsjes in een doos zitten voor €0,99.

Het is maar waar u voor kiest, want zowel Albert Heijn, als C1000 en Jumbo bieden vaak de keuze tussen duur, betaalbaar en goedkoop. Al valt bij Jumbo op dat de dure A-merken scherper geprijsd zijn. Onder meer Coca Cola, Pickwick-thee, 8x4 Deo en Calvé-pindakaas zijn allemaal goedkoper dan bij de concurrenten.
Daar staat echter tegenover dat bij de Jumbo die wij bezochten het goedkope assortiment onderin het schap soms beperkt is. Zo vonden we er geen goedkoop alternatief voor de Cornetto-ijsjes en de Pickwick-thee, maar alleen huismerken.

Aldi houdt ’t simpel

Prijsvechter Aldi maakt het klanten makkelijk omdat de verleiding ontbreekt om voor een duurder product te kiezen. Er is geen Coca Cola of huismerk frisdrank, maar alleen River Cola voor €0,39 per anderhalve liter. De ‘real thing’ is er niet, en dat is voor de budgetboodschapper maar goed ook. Want Coca Cola is meer dan drie keer zo duur: €1,42 (Jumbo) of €1,45 (AH, C1000).

Aldi verkoopt ook geen eenpersoonstheezakjes. Alleen Engelse melange voor een hele pot voor €0,49. Daarvoor krijgt u twee keer meer thee dan Pickwick voor €0,87 in een doosje Tea-for-one stopt.
De komkommer en de tomaten zijn ook goedkoper. In totaal rekenen we voor 28 boodschappen €42,62 af. Dat is voordeliger dan de andere supermarkten en een tocht langs de aanbiedingen. Maar we krijgen geen A-merken en moeten we ook genoegen nemen met een klein flesje Una-wasmiddel.

Bovendien is lang niet alles voordeliger voor de klant die zelf in dozen graait. Albert Heijn, C1000 en Jumbo bieden alledrie een budgetcola voor €0,30 per anderhalve liter. Ook vonden we er thee voor €0,28. De spaghetti was bij Aldi zeker een dubbeltje duurder dan bij de anderen en de ‘nepcornetto’s’ zijn bij Albert Heijn en C1000 voordeliger. Het Una-wasmiddel is met €2,65 bij Aldi niet duur, maar dat kleine flesje doet slechts twintig wasbeurten. Dat scheelt per wasbeurt niet echt veel met de veertig wasbeurten van het huismerk van Albert Heijn voor €5,38. Sterker: omgerekend naar wasbeurten zou Aldi zelfs duurder worden (€45,27) dan de andere supers op basis van ‘de goedkoopste optie’.
 

Het goedkope alternatief

Conclusie: wie wil besparen op de boodschappen is niet veroordeeld tot een gang naar de prijsvechter of een wekelijkse strooptocht met de foldertjes in de hand. Aanbiedingen bijhouden kan lonen, maar zoeken naar een goedkoop alternatief ook. De kunst is om de verleiding van al die duizenden producten te weerstaan. En juist de aanbiedingen maken dat soms zo moeilijk! Een boodschappenlijst kan helpen, evenals de blik richten op de onderste schappen. Wie dat doet, haalt alles uit de supermarkt en pikt af en toe een aanbieding mee die écht loont.

Totaal boodschappenmand

(zie lijstje uit artikel 'Haal alles uit: de folder')

Albert Heijn         
€63,23
C1000
€55,77
Jumbo
€57,12

Maar zo kan het nog voordeliger

Totaal 'op zijn goedkoopst' bij een supermarkt

Albert Heijn           
€44,83
C1000
€44,45
Jumbo
€43,20
Aldi
€42,62

 

Auteur