Honda Jazz: comfort in alle hoekjes

Kick Sprangers (57) is coach/trainster voor het bedrijfs­leven. Ze rijdt in haar drie jaar oude Opel Corsa zo’n 30.000 km per jaar. De meeste kilometers zijn ‘zakelijk’, privé gaat het vaak om korte ritten.

Tien punten

Kick houdt van autorijden, maar is zeker geen autofanaat. Het weekje testrijden in de nieuwe Honda Jazz vat ze samen in tien plus- en/of minpunten:

+ Soepele motor, ook als je langzaam rijdt.
+ De auto trekt snel op bij het inhalen.
+ Zeer stil, ook bij hoge snelheden.
+ Korte draaicirkel, inparkeren gaat makkelijk.
+ Radiobediening op het stuur.
+ Veel ruimte, ook achterin.
+ Rijdt redelijk zuinig.
- Het display van de radio is slecht leesbaar.
- De passagiersstoel is te laag.
- De vormgeving van het dashboard is erg druk.
 

Het oordeel

“Het model vind ik een beetje nietszeggend en niet mooi. Maar dat doet niets af aan het comfort en de rijkwaliteiten, want daarover ben ik heel positief. De motor is heerlijk soepel. Ook in de file kun je zonder horten en stoten op lage snelheid rijden. Het lijkt dan net een automaat. Bovendien heb je in de auto veel ruimte, ook op de achterbank en in de bagageruimte.”
 

Het detail

“Ik vind het erg grappig dat de testauto is uitgerust met verwarmbare voorstoelen.
De boordcomputer is heel handig; je kunt daarmee bijvoorbeeld even checken hoe ver je nog kunt rijden op de resterende tankinhoud, en hoe hard je gemiddeld hebt gereden. Minder mooi vind ik het dashboard. Vooral het ­informatieschermpje voor de airco is nogal opvallend ­aanwezig.”
 

Veilig en schoon

De Honda Jazz kwam eind vorig jaar in een compleet nieuwe versie op de Nederlandse markt. De compacte Japanner is er met een 1.2 (90 pk) en een 1.4 (100 pk) benzinemotor. Het brandstofverbruik is gemiddeld 1 op 18,5 km en de auto heeft het behoorlijk schone B-label gekregen.

De Honda Jazz 1.4i Elegance van deze test kost €20.900: een stevig bedrag voor een compacte auto. De basis-Jazz (€14.500) is al voorzien van zaken als airbags rondom, veiligheidselektronica (stabiele wegligging, snel en veilig tot stilstand te komen in noodremsituaties), elektrisch bedienbare buitenspiegels en portierruiten, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en vele bekerhouders.

De Elegance vult deze lijst aan met comfortzaken als centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, automatische airconditioning, radio/cd-speler met aansluiting voor externe audiobronnen (zoals een mp3-speler) en bediening op het stuur, elektrisch verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, en mistlampen vóór.
www.honda.nl

Het dashboard is fraai afgewerkt, maar wel wat druk van opzet

Honda Jazz 1.4 i-VTEC Elegance
Motorinhoud: 1339 cc
Vermogen: 100 pk
Gewicht: 1146 kilo

Fiat Grande Punto
Basismodel is ruim €1000 goedkoper dan basis-Jazz
Wel minder pk’s
Iets groter
Prijzen vanaf €13.295
www.fiat.nl

Skoda Fabia Combi
Ruime stationwagon
Basismodel is minder schoon en minder zuinig
Wel een stuk goedkoper en groter
Prijzen vanaf €11.900
www.skoda.nl

Ford Fiesta
Moderne, spannende vormgeving
Basismodel is minder krachtig en minder snel
Iets groter, toch kleinere
bagageruimte
Prijzen vanaf €14.700
www.ford.nl

Michael Bleekemolen (59) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere
eigenaar van drie overdekte kartbanen.
 

Tien punten

+ Het in- en uitstappen gaat bij de Jazz bovengemiddeld goed.
+ De ruimte is zeer efficiënt ingedeeld.
+ Het brandstofverbruik is prima, ook bij mijn testauto.
+ Over de bediening van de auto is goed nagedacht. Vooral de knoppen op het stuur werken erg prettig.
+ Netjes afgewerkt; dashboard ziet er goed en sterk uit.
+ De wegligging is redelijk goed, ik zou zeker een 7+ geven.
- De ruitenwisser aan de voorkant bereikt niet de hele ruit.
- Die aan de achterzijde is aan de verkeerde kant gemonteerd.
- Het motorvermogen is iets aan de lage kant. Een sportieve rijder vindt het waarschijnlijk te weinig.
- Ik vind het uiterlijk, vooral de buitenkant, onopvallend en saai.
 

Het oordeel

“Zelfs jazzfenomeen Louis Armstrong zou met het grootste gemak zo in de Jazz zijn gestapt, en hij was qua lengte de kleinste niet. De instap is makkelijk en hoog, je hoeft je hoofd niet te buigen. Ook de passagiers op de achterbank hebben voldoende ruimte. En er kan ook nog flink wat bagage mee. Dat komt door een zeer doordacht gebruik van de ruimte. In plaats van een vlakke laadvloer heeft de auto bijvoorbeeld erg handige kleppen in de bagageruimte. Kortom: met de ruimte zit het meer dan goed. Het vermogen daarentegen had wat meer mogen zijn. De Honda Jazz is voordelig in verbruik, degelijk, stevig en goed afgewerkt, maar heeft een simpel en saai uiterlijk. Maar dat ben je zo vergeten als ‘What a Wonderful World’ uit de speakers klinkt!”
 

Het detail

“Honda zou zich opnieuw mogen buigen over de ruitenwissers. Aan het grote voorraam heb je weinig als de ‘glazenwasser’ een stuk overslaat, en op de achterruit lijkt de wisser te zijn gemonteerd voor een auto met het stuur rechts. Dat laatste is lastig met passeren, want een groot deel van het verkeer kun je van achteren niet zien aankomen. Wel weer prettig met inparkeren in de regen. Met oog op de veiligheid heb ik het liever andersom.”
 

Uitstapjes in maart

27 februari t/m 1 maart: British Cars & Lifestyle in Rosmalen. Engelse auto’s en onder­delen, maar o.a. ook antiek, kleding en reizen. www. britishbest.nl

6 t/m 8 maart: Vehikel Oldtimer Motor Beurs. Beurs vol klassieke motoren en onderdelen, Veemarkt Utrecht. www.vehikel.com

6 t/m 8 maart: Antwerp Classic Salon, internationale klassiekerbeurs gericht op de Benelux-landen. Antwerp Expo, Antwerpen (België).
www.siha.de

21 en 22 maart: Autosportbeurs. Beurs voor alle autocrossliefhebbers, inclusief sportwagens. Ook demonstraties en onderdelenbeurs. Autotron Rosmalen. www.autocrossbeurs.nl
 

Autowijzer

Led-licht voor extra veiligheid

Het gaat de goede kant op met de verkeersveiligheid in Nederland. Autofabrikanten maken steeds veiliger auto’s, en overheden stellen steeds strengere eisen om veilig verkeer mogelijk te maken. Met ­resultaat. Kwamen in 2002 nog 1088 mensen om in het verkeer, in 2007 (het meest recente cijfer) waren er 791 verkeersdoden.
Een belangrijk veiligheidsaspect is zichtbaarheid. Daarom is Europese wetgeving in de maak die auto­fabrikanten verplicht om op toekomstige nieuwe auto’s dagrij­lampen met energiezuinige LED-lampjes te monteren. Dim- en achterlichten hoeven dan niet meer te branden. Het dagrijlicht gaat automatisch uit wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld. Uiteindelijk scheelt dat in brandstofverbruik. De maatregel gaat alleen voor nieuwe auto’s gelden.
Wilt u nu al LED-dagrijlicht? Autoshop Halfords verkoopt Europees goedgekeurde LED-dagrijlampen voor €99,99, inclusief inbouw­materiaal voor de automatische aan/uit schakeling.
 

Meer invoeren mag

Gaat u op reis? Sinds december mag u meer goederen invoeren van buiten de Europese Unie (EU). Mocht u eerst voor maximaal €175 belastingvrij aan goederen importeren, nu is dat maximaal €430 – en zijn er bovendien geen beperkingen meer voor de hoeveelheid parfum, eau de toilette, koffie en thee. Dit bedrag geldt voor reizigers die per lijnvlucht of schip de EU binnenkomen. Reist u over land terug naar de EU (bijvoorbeeld met de auto of in een plezierboot), dan mag u maximaal voor €300 invoeren ­aan goederen die u buiten de EU hebt gekocht, zonder dat u daarvoor belastingen moet betalen. Meer informatie: www.douane.nl.
 

En welke kleur wilt u?

Henry Ford zei ooit over de T-Ford: “U kunt elke kleur kiezen, als het maar zwart is.” Tegenwoordig kunnen ­autokopers kiezen uit honderden kleuren, al zie je dat niet terug op de weg. Volgens recente cijfers van RDC Datacentrum (een informatiseerder in de mobiliteitssector) ziet de carrosseriekleur-Top-4 van nieuwe auto’s er als volgt uit:
1 Grijs (38 procent)
2 Zwart (30 procent)
3 Blauw (15 procent)
4 Rood (6 procent)
Hekkensluiter is paars, met slechts 0,4 procent.
Uit de cijfers blijkt verder dat vooral 65-plussers op grijs zijn gesteld. Liefst 53,2 procent koopt een nieuwe auto in een van de grijstinten; 15 procent kiest voor blauw en 11,6 procent voor zwart.

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine