Hotel boeken via internet: honderd euro gemakkelijk verdiend!

Een hotelletje boeken? Daarvoor ga je niet meer naar het reisbureau. Dat kan veel simpeler via internet. Bovendien scheelt dit in de portemonnee.

We wilden met z'n tweeën in het laatste weekend van september naar Parijs. Aankomst op vrijdag, vertrek op zondag: twee nachten. Met als inzet: een comfortabel viersterrenhotel in het centrum. Maar dan natuurlijk wel zo gunstig mogelijk geprijsd.

Dus kropen we op een regenachtige dag achter de computer om een vergelijkend warenonderzoek te doen bij de bekende hotelboekingssites. Aanvankelijk kwam Ebookers er met €190 per kamer per twee nachten (geldt voor alle prijzen in dit artikel, prijspeil juli 2008) het goedkoopste uit, exclusief ontbijt à €14 per persoon per dag. Maar toen we via doorklikken bij de Engelstalige beschrijving van het hotel kwamen, bleven er opeens maar drie sterren over. De echte viersterrenhotels bleken wat duurder. Bij Booking.com vonden we Hotel Les Jardins du Marais voor €270 (exclusief ontbijt à €20 p.p.p.d.).

Toen we twee dagen later terugkwamen, was die kamer echter weg en moesten we €367 betalen. Toen was Concorde Montparnasse de voordeligste viersterrenkeuze: €324 (exclusief ontbijt à €12 p.p.p.d.). Even duur als bij Expedia, een andere aanbieder. Deze site heeft een aardige functie voor reizigers die niet aan een bepaalde datum vastzitten: de prijskalender. Die toonde ons dat Concorde Montparnasse een maand later €288 (exclusief ontbijt) zou kosten. Bij Toerkoop kregen we dit hotel overigens op de door ons gewenste datum voor €354, maar nu wel met het ontbijt inbegrepen (€12 p.p.p.d.). Bij Toerkoop stuitten we tevens op een goedkoper alternatief: Holiday Inn La Villette. Kosten: €295 (exclusief ontbijt à €18 p.p.p.d.).

Laagsteprijsgarantie
Een aantal sites schermt met een laagsteprijsgarantie, maar daar hebt u in de praktijk niet zo veel aan. Voorwaarden en uitsluitingen maken het moeilijk om daar daadwerkelijk profijt van te hebben. Alle sites hebben speciale aanbiedingen met namen als ‘hotdeal’ en ‘bestprice’. De kans dat dit de beste prijs is voor het betreffende hotel is vrij groot, maar wellicht vindt u voor hetzelfde, of voor minder geld een vergelijkbaar of zelfs beter hotel. Internet maakt het vergelijken wat dat betreft een stuk makkelijker.

Bij de grote internationale hotelboekingssites betaalt u zelden boekingskosten. Bij sites die zich vooral op Nederland en omstreken richten, betaalt u wel extra. Zoals Weekendjeweg.nl (€8), Weekend Company (€9,50) en Hotel Specials (€12,50). Weekendjeweg.nl en de daaraan gekoppelde sites Nachtjeweg.nl en Hotelletje.nl verlangen per boeking bovendien €1,25 voor de Bookit Garantieregeling. Mocht het hotel onverhoopt failliet gaan, dan krijgt u uw geld terug.

De sites van Booking.com en Expedia zijn het meest gebruiksvriendelijk en bieden de meeste mogelijkheden tot het verfijnen van zoekopdrachten. U vindt hier ook de meeste gebruikerscommentaren. Een garantie voor de laagste prijs is dat echter niet.

Bij ons onderzoek bleek geen van de bezochte sites in alle gevallen de goedkoopste. Dat verschilde per bestemming en moment. Booking.com heeft aanmerkelijk meer aanbod in het goedkope segment dan bijvoorbeeld Ebookers. Toerkoop en Ebookers hebben bij vergelijkbare aanbiedingen wel vaker een scherpere prijs dan Expedia en Booking.com. In het hoogseizoen kunnen de verschillen oplopen tot honderden euro’s voor hetzelfde weekend in een hotel met een min of meer gelijkwaardige kwaliteit.

Gebruikerservaringen
Ook al blinken niet alle sites uit in doorzichtigheid, er zijn nauwelijks diepe valkuilen. Het aantal sterren dat een hotel heeft, zegt overigens niet alles. De meeste landen hebben namelijk een eigen classificatiesysteem. Zo moet een viersterrenhotel in Nederland een tv, föhn, telefoon, een eigen verwarming, een ontbijt- en maaltijdenroomservice, en een was- en strijkservice hebben. Deze normen bieden echter geen garantie in het buitenland. Mocht u dus heel specifieke eisen aan een kamer stellen, vaar dan niet blind op de sterren aan de gevel, maar verdiep u in de commentaren van andere reizigers. Zij kunnen u behoeden voor een mislukt uitje met een krakend bed op een geho­rige hotelkamer.

Wie flexibel is, heeft de grootste kans op een goede deal. Regel is dat in stedelijke gebieden waar hotels door­deweeks door zakenlieden worden bezet, de weekenden goedkoop zijn. In het buitengebied zijn dat juist de midweekse arrangementen. Wilt u één nachtje weg? Let dan eens op de zondagsaanbiedingen.

Een hotel boeken in 6 stappen


1 Tik bij Google of een andere zoekmachine de naam van uw bestemming en het woord ‘hotel’ in. De belangrijkste boekings­sites staan bijna altijd bij de eerste uitkomsten. 

2 Voer op de gekozen site de bestemming en de gewenste aankomst- en vertrekdata in. Vervolgens het aantal kamers en personen. De gevonden hotels zijn op verschillende manieren te rangschikken. Bijvoorbeeld van goedkoop naar duur, op aantal sterren of op populariteit.

3 Bekijk bij de hotels van uw keuze goed wat wel en wat niet is inbegrepen. Check bijvoorbeeld of het ontbijt en eventuele lokale belastingen apart moeten worden afgerekend. 

4 Raadpleeg op dezelfde manier de concurrerende sites. Het is soms mogelijk om direct op de hotelnaam te zoeken. Maar vergeet vooral niet te kijken of er andere hotels opduiken die voldoen aan uw criteria en of de boekingsvoorwaarden gunstiger zijn.

5 Is alles naar uw zin, dan kunt u overgaan tot de daadwerkelijke boeking. De meest gebruikte betaalmethode is de creditcard. Let op of de verbinding beveiligd is (‘SSL’, herkenbaar aan het hangslotje in de balk onderin uw scherm) en dat tijdens het boekingsproces geen onverwachte kosten opduiken. Telefonisch boeken is vaak duurder.

6 Volg de instructies voor het uitprinten van de reserverings- en betalingsbewijzen die u bij het hotel moet kunnen overleggen. Bewaar de e-mails die u krijgt als bevestiging.

De bekendste hotelboekingssites

De sites van Booking.com en Expedia zijn het meest gebruiksvriendelijk   en bieden de meeste mogelijkheden.

Auteur 
  • Harry van Dooren