Laatste redmiddel: een klacht indienen

De drempel is hoog, maar een klacht indienen tegen een notaris kan wel degelijk.

Bijna de helft van de 37 reacties die wij ontvingen op onze vraag naar uw ervaringen met de notaris, was positief. Maar twintig reacties waren dat niet. Eén reactie leest u elders op deze pagina. Sommige lezers stuurden ons schrijnende verhalen van meerdere kantjes met een lange geschiedenis. Helaas brengt zo’n oproep ook oud zeer naar boven. Een fout van de notaris kan namelijk grote gevolgen hebben. Niet alleen voor die ene klant, maar voor een hele familie. Die gevolgen blijken pas achteraf, als er niet veel meer aan te veranderen is.

Ook het aantal klachten over onverwacht hoge rekeningen viel op. Een andere terugkerende bron van ongenoegen is het traag afhandelen van erfenissen. De notaris speelt daarin vaak een cruciale rol. Hij moet immers uitzoeken wie de erfgenamen zijn en is daarvoor deels afhankelijk van andere instanties. Maar soms hebben klanten het idee dat ze aan het lijntje worden gehouden, terwijl de notaris wel gepeperde rekeningen stuurt.

Missing media-item.

360 klachten

Vorig jaar werden er 360 officiële klachten tegen een notaris ingediend bij de Koninklijke Notariële Broederschap (KNB). Dat is beduidend minder dan in 2009. Die afname komt waarschijnlijk door de ingestorte woningmarkt. Want minder transacties betekent ook minder klachten. Volgens het jaarverslag van de KNB zijn de 1432 notarissen in ons land samen goed voor meer dan 172.000 inschrijvingen in het testamentenregister en ook nog eens voor ruim 197.000 hypotheek- en transportakten per jaar. Zo bezien vallen die 360 klachten per jaar misschien nog mee.

Maar uit ons onderzoek blijkt dat er veel meer klanten ontevreden zijn. Want 4 procent is ontevreden over de geleverde diensten en 2 procent zelfs zeer ontevreden; dat is dus 6 procent van de klanten. Als alle zeer ontevreden klanten een klacht zouden indienen, zou er in dit rekenvoorbeeld sprake zijn van ruim zevenduizend klachten per jaar. Blijkbaar neemt niet iedereen de moeite om een klacht in te dienen tegen de notaris, want de drempel is hoog.

Missing media-item.


Naar de ringvoorzitter

Als u het niet eens bent met de dienstverlening van de notaris, moet u er in eerste instantie met de notaris zelf proberen uit te komen. Lukt dat niet, dan zijn er verschillende procedures. Als u de rekening te hoog vindt, kunt u de klacht (gratis) voorleggen aan de voorzitter van de ring (regio) waar de notaris toe behoort. De notaris is verplicht de contactgegevens te verstrekken, maar u kunt ze ook opvragen bij de KNB, www.knb.nl en T 070–330 71 11.

De voorzitter van de ring doet een schriftelijke uitspraak. Bent u het daarmee niet eens, dan kunt u bij de ringvoorzitter zelf bezwaar maken. Als ook dat niet helpt, rest een gang naar de rechtbank.

Verkeerd advies

Gaat uw klacht niet over de rekening, maar bijvoorbeeld over een verkeerd advies of een slecht opgestelde akte, dan moet u ook deze klacht eerst voorleggen aan de notaris zelf. Helpt dat niet, dan kunt u de KNB vragen om te bemiddelen. Dit kunt u aanvragen door een brief te sturen naar de KNB of een formulier in te vullen op de KNB-website. De KNB stelt in deze onpartijdig te zijn.

Als deze bemiddeling niets oplost, kunt u de klacht indienen bij de Kamer van Toezicht van de arrondissementsrechtbank. De Kamer past de tuchtregels toe en kan een sanctie opleggen aan de notaris, zoals een waarschuwing, een berisping of in zeer ernstige gevallen een schorsing.

Mocht ook dat niet het door u gewenste resultaat opleveren, dan kunt in hoger beroep bij het Gerechtshof in Amsterdam. Aan deze procedures zijn geen kosten verbonden, maar de Kamer en het Gerechtshof doen géén uitspraak over een eventuele schadevergoeding. Daarvoor moet u naar de gewone rechter, en dat kost natuurlijk wel geld.

Missing media-item.

Lezersreactie: ‘De notaris zei niets over de €24.000 voor mijn broer!’

“Mijn moeder en ik voorzagen problemen met mijn broer bij het verdelen van de erfenis. Zij wilde hem onterven en ik zou alles regelen als ze er niet meer was. De notaris heeft het op verzoek van haar zo vastgelegd in een testament. Hij vertelde nog wel dat mijn broer recht had op een kwart van wat er overbleef. Maar mijn moeder had niet veel geld, net genoeg voor de uitvaart.

Ongeveer drie jaar later overleed mijn moeder en heb ik alles samen met mijn vrouw geregeld. Na een week of twee kon ik de verklaring van erfrecht bij de notaris afhalen. Kosten: €600. Weer een maand later kwam er een brief van mijn broer. Hij wilde het erfdeel hebben van mijn vader: €24.000! De notaris had hier niets over gezegd,
dus dit was echt een mokerslag. Ik ben nog teruggegaan voor uitleg, maar volgens de notaris moest ik maar zo vlug mogelijk betalen. We zijn zeer teleurgesteld en verschrikkelijk kwaad, maar er is niets aan te doen.”

Lees ook de andere artikelen in onze special 'de Notaris':

Auteur 
Bron 
  • PlusSpecial: de Notaris