Niet-werkende afmeldlink grootste privacyklacht

Getty Images

Meer dan de helft van de consumenten heeft het meeste last van reclame op internet, blijkt uit een internetpeiling van de Consumentenbond. Als de privacy hierbij in het geding is, kun je een klacht indienen bij het Privacy Waarborg Klachtenloket. Dit loket ontvangt de meeste klachten over niet-werkende afmeldlinks onder aanbiedingen via e-mail.

Na een geslaagde aankoop of een aantrekkelijke aanbieding van een bepaalde webwinkel, is een inschrijving voor een nieuwsbrief of aanbiedingmail vaak zo gebeurd. In een positieve bui, een opwelling misschien, kijk je uit naar toekomstige voordeeltjes. Maar iedere week of iedere dag een schreeuwerige mail in je mailbox gaat irriteren. Gelukkig is er een afmeldlink, want dat verplicht de wet. Helaas is deze link bij lang niet alle e-mailacties een technisch hoogstandje. De link werkt vaak niet: mensen schrijven zich uit, maar worden nog steeds gemaild. Dat is niet alleen irritant, maar ook illegaal.

Het komt ook vaak voor dat voor afmelding een hele waslijst aan gegevens nodig is, zoals het klantnummer, e-mailadres et cetera. Ook dat mag niet. Hierover kunnen consumenten eveneens een klacht indienen bij het Privacy Waarborg Klachtenloket. Die zoekt namens de consument contact met de betreffende organisatie en sommeert die de betreffende persoon uit te schijven en de procedure te verbeteren.

Afmelden maar!
De Consumentenbond organiseert een Nationale Afmeldweek  om consumenten te helpen zich af te melden voor ongewenste telefoontjes, reclamepost, internetmarketing en e-mailpromotie. Zo kun je je laten opnemen in het Bel-me-niet-register tegen ongewenste telefonische verkoop en in het Postregister tegen ongewenste geadresseerde reclame. Ongewenste internetbanners zijn tegen te gaan met de extensie Adblock Plus voor de browsers Firefox en Chrome.

Handboek downloaden
Voor wie meer wil weten over reclame en privacy is het gratis handboek Grip op reclame een handig hulpmiddel. Dat legt op een praktische manier uit hoe je als consument zelf kunt regelen welke reclame je wel en niet ontvangt. In het handboek passeren alle marketingkanalen de revue, zoals telemarketing, social media, post en e-mail.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl