Opvouwbare e-bikes: zó goed zijn ze

Vouwfietsen met trapondersteuning worden steeds populairder. Plus Magazine testte de sterke en minder sterke punten.

Het is een trend: vouwfietsen. Al wat langer populair bij forensen die veel met de trein reizen en vanaf het station nog een stukje naar het werk of naar huis moeten fietsen. Handige dingetjes, steeds lichter in gewicht en met een speelse look. Wat comfort betreft leggen ze het door de kleinere wielen natuurlijk wel af tegen een gewone fiets. Maar de specifieke voordelen maken dat ruimschoots goed.

Sinds een paar jaar komen steeds meer van deze vouwfietsen met trapondersteuning op de markt. Wel klein, maar door de onvermijdelijke accu en trapondersteuning niet zo makkelijk op te tillen. Daardoor zijn ze minder geschikt om de trein in en uit te slepen, maar ze hebben wel hun weg gevonden naar caravans en boten. Alhoewel het een artikel is voor een relatief kleine groep, vroegen na onze ‘gewone’ e-bike-test in het meinummer van Plus Magazine verschillende lezers om deze kleinere broertjes en zusjes ook eens onder de loep te nemen.

Samen met deskundige fietstester Jan Kampers en fietsenmaker Frank Kraan stapten we daarom op vier exemplaren. “We zijn aangenaam verrast”, zeggen beide testers over de vouwfietsen. Ze ogen misschien wat klein en ‘popperig’, het zijn goede fietsen die een stevig duwtje in de rug produceren. En vergeet de ‘fun-factor’ niet, want ook tijdens het testen trekken de fietsen veel bekijks. “Ja, ze maken nieuwsgierig”, stelt ook Jan Kampers.

Missing media-item.Testrijder 1: Frank Kraan (52), fietsenmaker in Benthuizen, gespecialiseerd in e-bikes.






Missing media-item.Testrijder 2: Jan Kampers (66), gepensioneerd fietsspecialist bij de ANWB.






Bij de zoektocht naar testfietsen valt op dat er veel kleine partijen actief zijn die vouwfietsen tegen zeer scherpe prijzen aanbieden. We hebben er meerdere (Dahon, Keola en Wayel) benaderd om deel te nemen aan de test, maar ze waren niet allemaal bereid om een exemplaar ter beschikking te stellen. Kampers waarschuwt: “Er kan best veel kapot gaan aan een fiets met trapondersteuning. De service achteraf is dus heel belangrijk, en daar schort het bij kleinere partijen vaak aan. Die kopen een serie fietsen op in China en volgend jaar verdienen ze hun geld weer met iets anders.”

SILENT FORCE 0201  €1199

Missing media-item.








“Een ouderwets in- en uitvouwsysteem”, merkt Kraan op. “Deze techniek met snelspanners bestond 25 jaar geleden ook al.” Kampers vult aan: “Ja, maar het is wél degelijk, ook al zijn er voor mensen met minder kracht in de handen tegenwoordig gebruiksvriende-lijker oplossingen.”

Het in- en uitvouwen is na een beetje wennen goed te doen en dan staat er een complete fiets met slot, voorvering en kilometerteller. De ondersteuning heeft vijf standen en werkt volgens beide testers niet erg gelijkmatig. “Dat geeft een zenuwachtig jojo-effect”, aldus Kampers. Na wat puzzelen lukt het uiteindelijk om redelijk gelijkmatig te fietsen. De fiets rijdt en stuurt zoals het moet. Het zitcomfort is prima. Deze fiets heeft als enige een geveerde voorvork. Geschikt voor: wie een complete, opvouwbare e-bike zoekt met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Techniek: afmetingen ingeklapt 85-45-75 cm, gewicht 23 kg (accu 3,9 kg), accu 12 Ah, opgegeven actieradius: 50 tot 100 km.
Info: www.silent-force.eu

QWIC Smart E II Nexus  €1399
Missing media-item.








“Da’s een puzzeltje”, zuchten de testers bij het in- en uitvouwen van de fiets. Het frame wijst zichzelf, maar het stuur moet precies op de goede plek terechtkomen. Opgevouwen is het door de bagagedrager voorop niet de meest compacte fiets. Uitgevouwen is het dankzij de oranje accu een opvallende, stoere fiets.

De fiets rijdt goed en de ondersteuning is met zes instellingen goed te doseren. In de hoogste stand geeft de Qwic een flinke duw in de rug. Kraan: “Fijne, stabiele fiets, vooral in de bochten.” De testers zijn enthousiast over de remmen. “De combinatie van V-brake en Rollerbrake is uitstekend. Betrouwbaar, goed te doseren en krachtig.” Kraan merkt op dat hij een slot mist. Kampers is te spreken over het leren zadel en de leren handgrepen. “Die geven toch een luxe gevoel.” Geschikt voor: wie een stoere, eigentijdse vouwfiets wil met een bagagedrager voorop en uitstekende remmen.

Techniek: afmetingen ingeklapt 85-42-67 cm, gewicht 23,7 kg (accu 4 kg), accu 10 Ah, opgegeven actieradius: maximaal 70 km.
Info: www.qwic.nl

SPARTA Fold E  €1499
Missing media-item.









“Wat een verschil”, merkt Kraan op als hij de Sparta uit de auto tilt. De Fold E is de lichtste uit de test: achttien kilo. De accu is mooi verborgen in het frame en alleen te verwijderen als de fiets wordt opgeklapt. Kraan: “Dat systeem geeft soms wat problemen met de contactpunten. Vroeg of laat krijg je daar roest”.

Met drie standen is de trapondersteuning eenvoudig en prima werkend: zonder horten en stoten. De Sparta remt redelijk en rijdt goed, ook zonder trapondersteuning, dankzij een derailleurversnelling met zeven standen. Dat schakelt goed. Het is de enige fiets met een derailleur. Kraan: “Ik denk dat veel mensen toch liever een naafversnelling met gesloten kettingkast kiezen.” “Vreemd dat er geen mogelijkheid is om een vast slot te monteren”, merkt Kampers op. Je moet dus altijd een apart slot meenemen. Geschikt voor: wie een lichte, handzame vouwfiets met trapondersteuning zoekt.

Techniek: afmetingen ingeklapt 80-40-70 cm, gewicht 18 kg (accu 0,5 kg), accu 6 Ah, opgegeven actieradius: 20-40 km. Info: www.sparta.nl

FLYER NS  €2649
Missing media-item.









“Hier druipt de kwaliteit van af”, meent Kampers. Het uitvouwen wijst zich vanzelf. De fiets spoort goed, is wendbaar en comfortabel. De bediening is simpel en werkt geweldig. “Deze Flyer heeft een krachtsensor, en dat betekent een veel gelijkmatiger trapondersteuning”, stelt Kraan. De Flyer is voorts fluisterstil.

De remmen zijn goed en veilig met vóór de V-brake en achter de Rollerbrake. Kampers: “Er zit zelfs een goed werkende remkrachtbegrenzer op.” De Flyer is compleet, met acht versnellingen, een slot en een leuk zadeltasje. Enige kritiek is er toch ook. “Voor dat geld had er best een snelheidsmeter en een kilometerteller op mogen zitten”, stelt Kraan. Kampers wijst nog op het fors uitgevallen laadstation om de accu op te laden. “Die neem je niet even mee om tijdens een wat langere rit de accu bij te laden.” Geschikt voor: wie het beste van het beste wil en dat zich ook kan veroorloven.

Techniek: afmetingen ingeklapt 88-45-63 cm, gewicht 21,4 kg (accu 2,1 kg), accu 10 Ah, opgegeven actieradius 30-70 km.
Info: www.amazingwheels.nl

Lees ook:
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine