De diëtest: Highway to health ★★★★★

Een boek om vrolijk van te worden

Er worden heel veel boeken over gezonde voeding en leefstijl uitgegeven. Diëtist Mary Stottelaar leest én beoordeelt ze voor Gezondheidsnet in de rubriek, de Diëtest! Deze keer: Highway to health van diëtist Sanne Mouha.
Auteur:
Sanne Mouha
Jaar van uitgave:
2020
Prijs:
€ 22,50
ISBN:
978 9492626387
Aantal pagina's:
190

Voor wie is dit boek bedoeld?

Op de cover van het boek staat dat dit boek een 30 daagse challenge is voor iedereen op zoek naar een lekkere gezonde leefstijl die gemakkelijk vol te houden is.

Eerste indruk

Highway to health is een kleurrijk boek met veel (grappige) foto’s en illustraties en is opgebouwd als een 30 dagenplan voor je gezondheid. Elke dag bespreekt Mouha een stap die je kunt zetten naar een gezondere levensstijl. Bij elke stap legt ze uit waarom de uitdaging van die dag zo belangrijk is. En ze geeft tips over hoe je de uitdaging kunt doen, hoe je eraan begint en hoe je eventuele barrières wegneemt. Daarnaast heeft Mouha elk dag nog wat tips voor je die variëren van praktische toepassingen en ervaringsverhalen tot recepten.

Wat weten we van de auteur?

Sanne Mouha is een Vlaamse diëtist met een eigen praktijk. Ze heeft al verschillende boeken op haar naam staan en is als voedingsdeskundige betrokken bij diverse Belgische media. Over zichzelf zegt ze: “Ik ben een eigenzinnig vat vol ideeën met f*cking veel liefde voor mijn job als diëtist, voor gezond koken en voor lekker eten.”

Wat is er nieuw aan dit dieetboek?

De gewone boodschap hoe je gezond kunt eten in een modern jasje: via een challenge. Challenges zijn hot op social media, maar in boekvorm zie je ze niet zoveel.

Even doorlezen

Dertig dagen lang geeft Mouha je elke dag een nieuwe gewoonte op gebied van vooral voeding, bewegen en ontspanning om mee aan de slag te gaan. Dit doet ze op een hele vlotte manier in een schrijfstijl die zeker jongeren zal aanspreken. De uitdagingen in deze challenge zijn ingedeeld volgens een vast stramien. Van de Machtige Maandag via de Dorstige Dinsdag en de Watetewevandaag Woensdag naar No Drama Donderdag en de Vitamine Vrijdag. Om elke week af te sluiten met de Zweterige Zaterdag en de Zen Zondag. De uitdagingen per dag passen binnen dit stramien. Zo is de uitdaging in de eerste week op de Dorstige dinsdag: ‘Een glas water, de rest komt later’ in de 2e week ‘One liter a dag keeps the hunger away’. En de opdracht van de Vitamine Vrijdag is in week 3 ‘Neem 1 keer per week Vitamin Sea’ en in week 4 ‘Letst go nuts, 2 keer per week’. Dat laatste gaat dus over het vaker eten van noten. Door de opbouw van de teksten in kleine blokken met veel kaders met tips en weetjes leest het allemaal erg makkelijk. En omdat Mouha uitleg geeft bij het waarom van een stap weet je ook waarvoor je het doet.

Wat kun je ermee in de praktijk?

Stap voor stap gezonde gewoonten aanleren is een van de beste manier om gezonder te gaan leven. Als je alles tegelijk aanpakt, loopt je snel vast. De challenge-opzet in stappen is dus iets waar je in de praktijk echt iets mee kunt. Bovendien schrijft Mouha zo toegankelijk en leuk dat je dit met plezier leest en veel aha-momentjes zult hebben. En wat de recepten betreft: die zijn stuk voor stuk eenvoudig, creatief en zien er erg lekker uit. Al hadden het er wel wat meer mogen zijn.

Wat vindt de diëtist van het dieet - helpt dit echt?

Dit is een superleuk boek om mee aan de slag te gaan. Petje af voor Mouha die op een leuke en creatieve manier zoveel goede informatie over gezond eten en leven geeft. Alle stappen in dit boek zijn zinvol. Ik vind alleen dat je eigenlijk voor het nemen van de stappen toch net wat meer tijd moet uittrekken. Natuurlijk houdt iedereen het liefst van een quick fix en willen we liever in 30 dagen dan in 1 jaar tijd een nieuwe gezondere leefstijl hebben. Mouha bespreekt dus echt de Highway to health, terwijl ik liever de B-weggetjes zou nemen. Je doet er dan wel langer over, maar de kans is wel groter dat het beklijft. Houd dat in gedachten als je met dit boek aan de slag gaat: je kunt er ook 30 weken over doen met 1 stap per week.

Oordeel: ★★★★★

Pluspunten

  •  Stap voor stap aanleren van nieuwe gewoonten
  • Gemakkelijk leesbaar
  • Veel tips
  • Lekkere en eenvoudige recepten

Minpunten

  • In 30 dagen je hele leefstijl veranderen is een illusie