Dr. Phil dieet

Overgewicht aanpakken bij de basis

Het dieet van dr. Phil is meer dan alleen een verandering van uw eetpatroon. De bedoeling is dat u ook uw levensinstelling aanpast. Als u het zo grondig aanpakt heeft u de sleutel naar het succes van afvallen te pakken.

Hoe werkt het?

Om uw manier van leven en uw gedachten daarover aan te passen, moet u de stappen in dr. Phils boek volgen. Hij gelooft niet in streng diëten of lijnen. Op de lange termijn zult u dan altijd een terugval krijgen. Tenzij u uw levenstijl aanpast.

Hiervoor volgt u de zeven successleutels:

  • Beoordeel negatieve gedachten op waarheid.
  • Los emotionele problemen die aanzetten tot eten op.
  • Zorg dat uw omgeving u niet aanzet tot eten.
  • Leer waarom u eet en zorg dat u hier controle over krijgt.
  • Weet wat gezond voedsel is en kies hier voor.
  • Zorg dat beweging is onderdeel van uw leven wordt.
  • Zoek steun bij anderen.

Wat moet je doen?

Zoals bij veel diëten gaat ook het dr. Phil-methode over minder en gezonder eten. En natuurlijk is ook bewegen belangrijk. Maar het verschil met diëten is dat u niet alleen uw manier van eten en bewegen aanpast, maar ook echt moet gaan onderzoeken waarom u zo leeft. Wat betekent voedsel voor u en waarom eet u zoals u eet? Eet u omdat u het ziet liggen, of omdat het u troost of u beter doet voelen? Voor de meeste mensen heeft voedsel een functie. Pas als u die kent, kunt u een vervanging voor eten vinden en echt uw eetpatroon aanpassen.

 

Voor wie is het?

De methode van dr. Phil is voor iedereen die rustig maar wel gestaag wil afvallen. De bedoeling is dat de resultaten levenslang zijn. Het is dus niet geschikt voor mensen die snel af willen vallen.

 

Wat vinden deskundigen?

Diëtiste Lenny Versteegden is erg positief over het dieet van de tv-dokter: “De enige methode waarin ik me kan vinden is die van dr Phil. Afslanken is namelijk allereerst mentaal veranderen. Met daarnaast een goed voedingsadvies. Het voedingsadvies van Dr. Phil? Daar kan hier en daar nog aan gewerkt worden maar zijn uitgangspunt is een goed en stevig startpunt op weg naar een slanke levensstijl.”

 

Voordelen

Omdat u uw hele houding tegenover voedsel verandert, zult u niet zo gauw terugvallen in uw oude gewoontes. De resultaten blijven dus ook lang behouden.

 

Nadelen

U moet veel geduld hebben en niet ‘even snel’ willen afvallen. Ook moet u het aandurven kritisch naar uzelf en uw manier van leven te kijken.

 

Disclaimer

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen. Houd er ook rekening mee dat de meeste diëten bedoeld zijn 'voor het leven'. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij.