Koolhydraatarm dieet het populairst
Ruim 2,5 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar iets ondernomen om af te vallen. In totaal hebben ze daarbij €300 miljoen aan afslankproducten en diensten uitgegeven. Van de diëten, was het koolhydraatarme dieet vorig jaar het populairst.
Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Dieet en voedingsadvies het populairst
Bijna een op de vijf Nederlanders (18 procent) heeft het afgelopen jaar iets ondernomen om gewicht te verliezen. Dit komt neer op ruim 2,5 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder. De meeste Nederlanders kiezen voor een dieet (10 procent), 7 procent wint professioneel voedingsadvies in, 3 procent volgt specifiek een afslankprogramma en nog eens 3 procent gebruikt afslankmiddelen zoals shakes of maaltijden.
In totaal hebben Nederlanders het afgelopen jaar ruim €300 miljoen uitgegeven aan afslankproducten en diensten. De categorie voedingsadvies heeft hierin veruit het grootste aandeel met een omzet van ruim €226 miljoen. Op een ruime afstand volgen afslankmiddelen (€42 miljoen) en afslankprogramma’s (€32 miljoen).
Koolhydraatarm dieet vaakst gekozen
Van de Nederlanders die een dieet hebben gevolgd kiest 25 procent voor een koolhydraatarm dieet. Opvallend is dat een 'eigen ding' op nummer twee staat (17 procent). Mensen die dit aangeven volgen geen specifiek dieet maar leggen zichzelf wel bepaalde regels op. Bijvoorbeeld dat ze van alles de helft eten of geen zoete tussendoortjes meer nemen. Een caloriearm dieet volgt op de derde plek met 10 procent. Van de Nederlanders die een dieet volgden, koos 5 procent voor een keto dieet. Daarnaast deed 5 procent aan periodiek vasten.
De Healthy Lifestyle Monitor is een grootschalig onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.051 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
- Multiscope