Verkeerd afvallen: 9 valkuilen

Te weinig eten, jojo'en en niet bewegen

Afvallen en diëten volgen: zeker de helft van de afvallers behaalt zijn of haar doel uit. Dat komt door het verkeerde dieet of door veel te snel afvallen. Wie wil slagen moet de tegenvallers rondom afvallen vermijden.

1. Geen plan hebben

De kans dat u na een tijdje afhaakt als u zomaar lukraak gaat afvallen is groot. Afvallen en daarna weer aankomen maakt het daarna alleen maar moeilijker om weer af te vallen. Dus kies een goede strategie. Houd uzelf gemotiveerd en zorg dat u het juiste voedingspatroon kiest en niet valt voor verkeerde diëten. Doorbreek ongezonde eetgewoonten met een actieplan.

2. Het jojo-effect

Een ontmoedigend maar leerzaam feit uit wetenschappelijk onderzoek: de helft van de mensen die afvallen is na vier jaar nog zwaarder dan voordat ze op dieet gingen. Oorzaak: het jojo-effect. De vetcellen van ons lichaam zijn sterk geprogrammeerd om vet te blijven stapelen, zo blijkt onder meer uit Nederlands onderzoek. Na een periode van afvallen komen we toch weer aan. Het enige wat helpt: val niet te veel af. Volgens hoogleraar Jaap Seidell is 5 tot 10 procent gewichtsverlies al een grote winst. Zorg dat u langzaam en verstandig lijnt met behulp van een permanent aangepast voedings- en bewegingspatroon.

3. Te weinig eten

Wie ineens erg weinig gaat eten zet zijn lichaam in de ‘spaarstand’. Op korte termijn verliest u er wel gewicht door, maar uw lichaam is erg zuinig geworden met de beschikbare energie. Eet u daarna weer gewoon dan komt u meteen flink aan, het al eerder genoemde jojo-effect dus. De kans dat u uiteindelijk meer weegt dan toen u begon is groot. Afvallen is een kwestie van blijven eten, maar wel door slim en gezond te eten.

4. Niet bewegen

Dagelijks sporten helpt flink bij het afvallen. Dagelijks een half uur wandelen is al heel goed. Maar juist de mensen die willen afvallen bewegen het minst. Dat bleek onlangs uit de European Health & Nutrition Survey van TNS NIPO. Mensen die op gewicht willen blijven of willen aankomen bewegen meer dan mensen die kilo’s hopen kwijt te raken.

5. Alcohol drinken

Dat glaasje wijn is lekker, maar werkt u op twee manieren tegen. Alcohol levert niet alleen zelf veel calorieën maar versterkt ook nog uw eetlust. Zo maakt u het zichzelf wel erg moeilijk om hapjes te laten staan.

6. Een vitaminetekort oplopen

Flink afvallen kan u snel tekorten aan vitaminen en mineralen bezorgen. Juist als u minder eet is het heel belangrijk te letten op wat u nog wel binnenkrijgt. Daarom zijn fruit, yoghurt en volkoren producten als tussendoortjes aan te raden. Eén van de eerste vitaminen die bij afvallen het onderspit delven is vitamine D. En dat is volgens Amerikaans onderzoek nu juist een vitamine die u hard nodig heeft om succesvol van overgewicht af te komen. Vitamine D zit in eieren, zuivel en margarine.

7. Stoppen met vet

Het lijkt een logische gedachte: "Ik moet van mijn vetrollen af, dus stop ik met vet." Maar een mager dieet waaruit alle vetten zijn verdwenen is helemaal niet gezond. Uw lichaam heeft goede vetten nodig om er bepaalde vitaminen en hormonen van te kunnen maken. Slecht vet uit koekjes en verzadigd vet kunt u missen als kiespijn, maar goede onverzadigde vetten uit vis, noten en olijfolie helpen u gezond te blijven.

8. Te weinig nachtrust

Te weinig slaap en onrustige nachten leveren indirect een bijdrage aan gewichtstoename. Een slaaptekort verstoort de hormonen die betrokken zijn bij de stofwisseling, met als resultaat dat u overdag vaker zin hebt in eten.

9. Slecht eten in huis hebben

Alle zakken chips, drop, snackrepen en kroketten die u in huis heeft lijken om aandacht te schreeuwen als u maar even een beetje trek heeft. Zorg er gewoon voor dat u die spullen niet hebt. Elke keer als u die lekkernijen bij de supermarkt koopt, vullen ze niet alleen uw buik maar ook uw schuldgevoel. Overwin uzelf en koop het gewoon niet. Heeft u zin aan een tussendoortje? Vecht er niet tegen en eet slimme snacks, zoals komkommer, een rijstwafel of wortels.