Extra vitamine D: soms broodnodig

Wie moet extra D slikken?

Minder dan een kwart van de senioren neemt extra vitamine D. Terwijl dit het officiële advies is van de Gezondheidsraad. Vitamine D is essentieel voor sterke botten en spieren en kan zelfs valpartijen bij ouderen voorkomen. Maar senioren zijn niet de enigen voor wie extra D broodnodig is. Wie doet er nog meer verstandig aan om een D-supplement te nemen?

Vitamine D is belangrijk voor ons skelet, onze tanden en voor onze spierfunctie. Maar ook voor een goede hersenwerking en optimale weerstand is deze vitamine hard nodig. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een adequaat vitamine D-niveau kan helpen diverse kankersoorten, waaronder darmkanker, te voorkomen.

Zonlicht

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het advies van de Gezondheidsraad is dan ook om elke dag 15 tot 30 minuten buiten te zijn bij een hoogstaande zon met hoofd en handen ontbloot. Belangrijk is dat uw huid voldoende blootgesteld kan worden aan zonlicht. Niet alleen de duur is hierbij van belang, ook het tijdstip. Een geheugensteuntje hierbij is dat de aanmaak van vitamine D voornamelijk plaatsvindt op tijdstippen dat uw schaduw op de grond korter is dan uw lichaamslengte. Helaas is dat voor bepaalde bevolkingsgroepen onvoldoende, zeker in de herfst- en wintermaanden; wanneer de zon niet volop schijnt.

Voeding

Ongeveer twee derde van de benodigde hoeveelheid vitamine D wordt op deze manier aangemaakt. De rest halen we uit de dagelijkse voeding, maar dan wel alleen uit voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Vooral vette vis (zalm, haring, makreel) is een prima bron van vitamine D. Maar we halen er niet voldoende vitamine D uit, de zon is de belangrijkste bron.

Advies Gezondheidsraad

Dat is de reden dat de Gezondheidsraad bepaalde mensen extra vitamine D aanraadt. Dit advies heeft betrekking op gezonde mensen en kan verdeeld worden in een advies voor mensen die 400 IE vitamine D extra nodig hebben en een advies voor mensen die 800 IE vitamine D extra nodig hebben. IE staat hierbij voor Internationale Eenheden. Dit is een eenheid die wordt gebruikt om de hoeveelheid vitamine D per tablet uit te drukken. Soms wordt de hoeveelheid vitamine D ook uitgedrukt in µg of mcg (microgram). 400 IE komt overeen met 10 µg/mcg en 800 IE met 20 µg/mcg.

Advies dagelijks 400 IE vitamine D

  • Kinderen tot 4 jaar
  • Mensen met een donkere huidskleur (vanaf huidtype IV)
  • Mensen die dagelijks weinig buitenkomen bij een hoogstaande zon of die die de zon mijden*
  • Mensen die buiten lichaamsbedekkende kleding dragen zoals een boerka, chador of hoofddoek
  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen van 50 tot 70 jaar

*Weinig buitenkomen is volgens de Gezondheidsraad dagelijks minder dan 15 tot 30 minuten bij een hoogstaande zon (tussen 11.00 en 15.00 uur) met hoofd en handen ontbloot.
 

Advies dagelijks 800 IE vitamine D

De Gezondheidsraad adviseert daarnaast iedereen, zowel mannen als vrouwen, van 70 jaar en ouder om dagelijks 800 IE (20 μg) vitamine D toe te voegen aan het normale voedingspatroon. Uw persoonlijke vitamine D-behoefte kan aan de hand van het advies van de Gezondheidsraad of door middel van een gesprek met uw apotheker in kaart gebracht worden.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

9 Comments

Door Jojo (niet gecontroleerd) op di, 31-3-2020 - 19:09

@M Out, Bij vitiligo kan je je lichaam wel ondersteunen met bepaalde voedingssupplementen als L0fenylalanine, magnesium, folaat, vitamine B12 en E, Paba en kurkuma in combinatie met zwarte peper.
Bij reuma ook zeker je hele gezondheid ondersteunen. Belangrijk is onder andere een gezonde darmflora. Zou ik wel advies bij vragen.
Een zonnebank kan helpen bij de vitamine D-aanmaak. Bij een bekende keten zeggen ze de enige te zijn met banken die vitamine D helpen aan te maken. Weet niet in hoeverre ze gelijk hebben dat ze de enige zijn maar ga zelf naar die keten toe.

Door Johnny B. (niet gecontroleerd) op ma, 30-3-2020 - 22:22

Er wordt door u geschreven: "Voeding Ongeveer twee derde van de benodigde hoeveelheid vitamine D wordt op deze manier aangemaakt. De rest halen we uit de dagelijkse voeding, maar dan wel alleen uit voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Vooral vette vis (zalm, haring, makreel) is een prima bron van vitamine D."

Bij veel diëten worden voedingsmiddelen van dierlijke herkomst gehaald. Vooral vette vis (zalm, haring, makreel) is een prima bron van vitamine D.
Laat ik nou, als één van de weinige mensen, allergisch zijn voor vis en schaaldieren. Als ik dit zou eten dan gaat mijn luchtpijp van binnen verdikken, krijg ik het benauwd, daarna word ik blauw en moet ik hopen dat er toevallig een arts, die de klachten herkent, in de buurt rond loopt of dat ik in de buurt van een ziekenhuis ben. Nu moest ik ook een ander dieet gaan volgen, namelijk een dieet voor mijn cholesterol. Laat er in dat dieet nou net veel vis en/of visolie zitten, niet zo leuk als ik niet wil stikken.

Maar ik ben uitgebreid getest en ik schrok van wat er allemaal uit die testen kwam. Voedselintolerantie voor soja, zonnebloempitten/olie, tomaat, champignons, de pitten in sperziebonen en snijbonen, te veel om op te noemen. Soja zit bijna overal in. In brood, koek hagelslag of andere chocolade, zelfs in vleeswaren, pindakaas en zo kan ik wel even door gaan. Het gaat om deze E-nummers, kent u ze uit uw hoofd? Ik wel: E-260, E279, E-322, E-385, E-426, E472, E473, E474, E475, E-479b, E620.

Bij sommige E-nummers staat Lecithine omdat er heel soms iets anders word gebruikt dan Soja. Maar die E-nummers bestaan voor 97% uit Sojalecithine.
Die E-nummers zijn: E472, E473, E474, E475, E-479b.
Als je voedselallergie of voedselintolerantie voor Soja heft is het wijs om iedere keer bij het boodschappen doen op de etiketten te kijken, ook al koop je hetzelfde product als altijd, want fabrikanten kunnen zo maar de samenstelling van hun product wijzigen zonder de klant daarover in te lichten, met alle gevolgen van dien. Doe hier uw voordeel mee.

Door M Out (niet gecontroleerd) op zo, 29-3-2020 - 13:31

Hallo,
Ik heb 3 soorten reumatische aandoeningen, waarvan 1 fibromyalgie{spierreuma} daardoor kan ik door vele aanvallen zeer weinig. En ben ik{jammer genoeg} aan huis gebonden, én ik heb ook nog vigitilio waardoor je witte vlekken overal op je lichaam hebt. Dus mag ik niet in de zon :-( Daarom neem ik zelf vitamines in omdat ik het verschil tussen vermoeidheid van de spierreuma of van het té kort aan vitaminen D niet merk.

En ja ook ik schrolden helemaal naar beneden(denkend dat er meer zou staan)staan er eigenlijk maar2 berichten.
Jammer omdat je iedereen graag wilt helpen met jou ervaringen.(goed bedoeld hoor??)

Door roger marcel sc... (niet gecontroleerd) op zo, 29-3-2020 - 12:55

Ik gebruik elke week een D-cura cap op voorschrift is dat voldoende

Door J. Jamssem (niet gecontroleerd) op wo, 25-3-2020 - 10:07

Één keer plaatsen is wel voldoende.

Door L.Tiland (niet gecontroleerd) op za, 8-11-2014 - 12:15

Ik ben een man van 72 jaar, redelijk gezond met wel enkele klachten over spieren en botten.
Ik heb mijn huisarts gevraagd om vitamine D voor te schrijven, gezien het advies van de Gezondheidsraad en mijn leeftijd.
Tot mijn verbazing en ergernis wilde hij dat aanvankelijk niet doen omdat ik in zijn ogen geen medische noodzaak aanwezig was.
In Duitsland en Frankrijk behoort dit tot een normaal gebruik maar bij mijn Arts was dat kennelijk niet nodig.
Na aandringen van mijn kant heeft hij die pillen voorgeschreven, maar voor 2 weken. Daarna zouden wij wel weer kunnen verlengen?
Bij de Apotheek aangekomen vond men het raar dat er voor 2 weken was voorgeschreven omdat volgens hen het effect pas toeneemt na gebruik voor een periode van 3 maanden. Zij gaven mij dan ook voor 3 maanden een dosis vitamine D.
Ik vind het raar dat een Arts zo tegendraads werkt terwijl de Gezondheidsraad het adviseert.
Hij zij er wel bij dat het medicijngebruik teruggeschroefd moest worden en dat hij daarom niet op voorhand die D vitamine wilde voorschrijven.
Ik krijg steeds meer het idee dat in Nederland het geld voor Verzekeraars belangrijker is geworden dan de zorg voor de verzekerden.

Door p.h. thijssen. (niet gecontroleerd) op di, 8-7-2014 - 21:16

ik heb met stijgende verbazing, het verhaal over BOTONTKALKING
gelezen.
bij mijn vrouw is door een onderzoek vastgesteld dat ze in ernstige mate botontkalking heeft.
wij wonen buiten, als het zonnig is, zijn wij buiten in onze tuin, zij in de zon, ik in de schaduw.
ik begin vroeg en rust op het warmste deel van de dag, zij ook, op een stretcher, in de zon.
mensen zijn verschillend en reageren verschillend, een voor ieder passend verhaal bestaat nog niet.
de groeten van piet thijssen

Door p.h. thijssen. (niet gecontroleerd) op di, 8-7-2014 - 21:16

ik heb met stijgende verbazing, het verhaal over BOTONTKALKING
gelezen.
bij mijn vrouw is door een onderzoek vastgesteld dat ze in ernstige mate botontkalking heeft.
wij wonen buiten, als het zonnig is, zijn wij buiten in onze tuin, zij in de zon, ik in de schaduw.
ik begin vroeg en rust op het warmste deel van de dag, zij ook, op een stretcher, in de zon.
mensen zijn verschillend en reageren verschillend, een voor ieder passend verhaal bestaat nog niet.
de groeten van piet thijssen

Door p.h. thijssen. (niet gecontroleerd) op di, 8-7-2014 - 21:16

ik heb met stijgende verbazing, het verhaal over BOTONTKALKING
gelezen.
bij mijn vrouw is door een onderzoek vastgesteld dat ze in ernstige mate botontkalking heeft.
wij wonen buiten, als het zonnig is, zijn wij buiten in onze tuin, zij in de zon, ik in de schaduw.
ik begin vroeg en rust op het warmste deel van de dag, zij ook, op een stretcher, in de zon.
mensen zijn verschillend en reageren verschillend, een voor ieder passend verhaal bestaat nog niet.
de groeten van piet thijssen