Het einde van de belastingvrije auto

De zogeheten muesli-autootjes die weinig vebruiken en fiscaal voordelig zijn, vliegen de showroom uit. Helaas kost het de Staat te veel geld dus gaat het mis in de regeling.

Toen we in de zomer van vorig jaar een artikel schreven over het belastingvoordeel op zuinige auto’s, vroegen we ons al af hoe lang dat voordeel nog zou gelden. De VVD gaf toen al aan de maatregel te willen inperken. Inmiddels is duidelijk dat we niet meer heel lang van het voordeel op BPM en motorrijtuigenbelasting kunnen genieten.

Verrassend is het niet. De overheid moet enorme bedragen bezuinigen, en de fiscaal voordelige auto’s kosten de schatkist heel veel geld. De geschatte 34 miljoen euro aan kosten waren een half jaar na het invoeren van de maatregel al op. De verkoop van de muesliauto’s is sindsdien zeker niet afgenomen, het voordeel is dan ook groot.

Maar aan dat voordeel komt een einde, als het aan de staatssecretaris van Financiën ligt. Hij komt met het voorstel om de vrijstelling voor de aanschafbelasting per 2013 te laten vervallen, en het voordeel bij de wegenbelasting per 2014. Tenminste – voor bijna alle auto’s. Alleen een elektrische auto die minder dan 50 milligram CO2 uitstoot, zal wel vrijgesteld blijven voor de wegenbelasting.

Dit is niet het enige. Leaserijders krijgen ook een domper te verwerken. De fiscale bijtelling voor het rijden van een leaseauto gaat voor veel auto’s veranderen. Al vanaf 1 juli 2012 wordt in de bijtellingscategorieën geschoven, waardoor veel minder auto’s onder de 14% en 20% bijtelling vallen.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl