NZA wil duidelijkere zorgrekening voor consument

Consumenten moeten meer informatie krijgen over wat zorg kost. Vooral vooraf, als ze nog de keuze hebben, moeten de kosten inzichtelijker worden.

De kostenoverzichten moeten ook achteraf helder zijn, ook wanneer de zorg volledig wordt vergoed. Dat vindt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), die het toezicht op de informatie over zorgkosten aanscherpt.

Driekwart van de consumenten heeft volgens de NZa de behoefte aan meer informatie over de financiële kant van de zorg. ''Het gaat dan bijvoorbeeld om de inhoud van het verzekerde pakket, de tarieven, en de relatie met de ontvangen zorg'', zo laat de zorgautoriteit weten.

Informatiebehoefte
Ook andere overeenkomsten zoals het eigen risicio, de eigen bijdragen en de contracten die zorgverzekeraars hebben afgesloten zouden transparanter moeten zijn volgens de consument. De zorgautoriteit noemt het opvallend dat consumenten nu maar weinig zelf zoeken naar de informatie waaraan ze behoefte hebben. ''Consumenten geven aan dat zij nog niet vaak informatie zoeken omdat zij erop vertrouwen dat het wel goed zit'', schrijft de NZa. ''Dit vertrouwen in informatie is heel belangrijk en mag niet worden beschaamd.''

Bron(nen):

Reactie toevoegen

1 Reactie

Door B. PRINS (niet gecontroleerd) op zo, 22-5-2016 - 14:33

ieder jaar vergelijken wij de tarieven van de zorgaanbieders .
Bij een aantal ben je ogenschijnlijk goedkoper uit. dat is in ieder geval wat ze zeggen. maar wanneer je dan de vergoedingen naast elkaar legt blijkt dat uiteindelijk je bij geen enkele andere aanbieden je goedkoper uit bent. het lijkt mij wenselijk dat niet alleen de premies genoemd worden maar dat men ook duidelijk kan zien wat het verschil is tussen de vergoedingen onderling voor tal van zaken.