Plustest: Peugeot 2008 Allure

Deze maand in de plustest de Peugeot 2008 Allure 1.6 e-HDI 115 pk. Een pluslezer en een professional geven hun oordeel over deze testauto.

Peugeot 2008 Allure 1.6 e-HDI 115 pk

  • Motorinhoud: 1560 cc
  • Vermogen 115 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 liter op 25 km 
  • Energielabel C
  • CO2-uitstoot: 106 g/km
  • Afmetingen (lxbxh) 416 x 200 x 156 cm
  • Gewicht 1155 kg
  • Prijs van deze uitvoering €25.790,-


Het interieur is goed afgewerkt, het dashboard is zeer overzichtelijk.

Van alle markten thuis

De Peugeot 2008 is een zogeheten cross-over: een auto die de kenmerken van verschillende carrosserievormen laat samensmelten. De 2008 heeft elementen van een terreinwagen, herinnert aan een ruimtewagen en aan een stationwagen. Wie daar niet meer bezig is, ziet vooral een elegante Fransman die wat hoger op de 'poten' staat en een ruimtelijk indruk maakt. Met als plezierig gevolg een goed verkeersoverzicht en een prettige instap. Onze testauto, de Allure diesel, is een van de topmodellen en is er vanaf €25.790. Maar wie gaat voor het model, kan bij Peugeot al terecht vanaf €17.990,-

De beoordelingen

De pluslezer:
Marieke van Donkersgoed (53) woont in Washburn, in de Amerikaanse staat Wisconsin. Jaarlijks rijdt ze zo'n 15000 km, met name in een Buick Rendez-vous. Op familiebezoek in Nederland testte zij de Peugeot 2008.

Marieke's autotest in tien punten.
Een Buick Rendez-vous is een uit de kluiten gewassen Amerikaan, totaal anders dan de Peugeot 2008, die ruim een halve meter kleiner is. De vraag is dus of Marieke net zo prettig rijdt in deze compacte Europeaan. Dit zijn volgens haar de tien plus- en minpunten van de Peugeot.

Pluspunten

  • Fijne, hoge duidelijke spiegels.
  • Prettige hoge instap.
  • Comfortabele bestuurdersstoel.
  • Goed zicht rondom.
  • De motor is stil en krachtig genoeg.
  • Luxe en goed afgewerkt interieur

Minpunten

  • Heel klein stuurtje.
  • Hakerig schakelen.
  • Abrupte reactie op stuur en rem.

Het oordeel:
''Ondanks dat de Peugeot een stuk kleiner is dan de auto's die ik gewend ben, heb ik er heel prettig mee gereden. Hij voelt groter dan hij is. Alleen achterin is het niet al te ruim. Ik weet niet precies wat zijn verbruik is, maar de brandstofmeter liep langzaam terug. Heel prettig met die Nederlandse brandstofprijzen.''

Het detail:
''De testauto had in de hemelbekleding kleine ledlichtjes. En rond de snelheidsmeter en toerenteller blauwe verlichting (standaard bij uitvoering Allure Red.) Dat zorgt voor een prettige uitstraling. Het maakt er een chique auto van.

De professionel
Micheal Bleekemolen (64) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Micheals autotest in tien punten:

Pluspunten

  •  De 6-versnellingsbak schakelt goed.
  •  Zeer mooie en functionele dashboardverlichting.
  • De moter heeft redelijk vermogen en koppel.
  • Het interieur is absoluut bijzonder.
  • Ik heb geen klachten over de stoelen.
  • De spiegels klappen automatisch in bij het afsluiten.
  • De grip control geeft meer houvast bij sneeuw en modder.

Minpunten

  • De naam van het model (2008) roepen vragen op.
  • Het kleine stuur kan het zicht op ht dashboard verminderen.
  • De beenruimte van de achterpassagiers is beperkt. 

Het oordeel:
''Ik ben enigszins verbaasd dat de Peugeot een nieuwe auto vernoemt naar een jaartal dat achter ons ligt. Het voelde alsof ik de auto van mijn ouders ging testen. Niet is minder waar. De Peugeot 2008 is een mooi exemplaar en iedereen die erin stapt -en dat is overigens makkelijk te doen- zal van het functionele interieur opkijken.

Wat meteen opvalt, is het kleine stuur. Door de goede balans met de stuurbekrachtiging is dit niet hinderlijk. Met mijn lengte van 1.80 meter kon ik het instrumentarium goed zien, maar ik kan me voorstellen dat het stuur zicht wegneemt op het dashboard als je kleiner of langer bent.

De rijeigenschappen zijn zeer goed: de auto helt niet over en stuurt zoals jij wilt. De remmen zijn ook zeer goed. Oneffenheden op de weg voel je niet en dat zorgt voor een comfortabel gevoel. De passagiers achterin hebben voldoende hoofdruimte, alleen de benen iets te weinig. 

Op de middenconsole zit een knop voor het veranderen van de aandrijving, de grip of control. Die zorgt ervoor dat de wielen niet loos doordraaien: handig om houvast te bewaren bij sneeuw of modder. 

Ik kan niet anders zeggen dan dat de 2008 een goede, leuke en moderne auto is tegen een redelijke prijs. 

De concurrentie

Ford B-Max 1.6 TDCI Titanium

  • 95 pk ( minder krachtig, iets goedkoper)
  • Gemiddeld verbruik 1 op 25
  • B-label 104g CO2/KM
  • €24.550,-

 

 

 

Opel Mokka 1.7 CDTI Cosmo

  • 130 pk (aanzienlijk krachtiger én duurder) 
  • Gemiddeld verbruik 1 op 22.2
  • C-label 120 g CO2/km
  • €32.995,-

 

 

Renault Captur dCi 90 Energy Dynamique

  •  90 pk (minder pk's, wel goedkoper) 
  • Gemiddeld verbrui: 1 op 27
  • A-Label 95 G CO2/km
  • €21.990

 

 

 

 

 

Trefwoorden: