Stelling: Binnen de bebouwde kom moet 30km/u de nieuwe norm worden

De RAI Vereniging pleit voor een verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 kilometer per uur. Die maatregel moet volgens de belangenvereniging voor meer veiligheid zorgen en geluidsoverlast terugdringen.

De RAI wil naar nul verkeersslachtoffers in 2050. Het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom moet daaraan bijdragen. Een derde van alle ongevallen met een dodelijke afloop wordt, volgens de voorzitter van de RAI Vereniging, veroorzaakt door een te hoge snelheid.

Handhaven

Om de snelheid te handhaven, is de RAI van plan om wegen binnen de bebouwde kom zo in te richten, dat niet harder gereden kán worden. Ook moet de snelheid gecontroleerd worden met camera’s.

Tegengeluid

Niet iedereen ziet het plan van de RAI zitten. Zo zou een verplichte snelheid van 30 kilometer per uur in steden kunnen leiden tot onnodige files en opstoppingen. Een ritje binnen de bebouwde kom duurt daardoor langer. En het is de vraag of de gewenste maatregel bijdraagt aan minder CO2 uitstoot.

Maar, stelt de RAI, om de doorstroming in de stad niet te belemmeren moet op belangrijke ontsluitingswegen de maximumsnelheid 50 of 70 blijven. Op die wegen moeten er voor fietsers en scooters gescheiden rijbanen of fietspaden komen.

Reageer

Wat vindt u? Bent u een voorstander van verlaging van de snelheid binnen de bebouwde kom? Laat het ons weten.

Reactie toevoegen

88 Comments

Door Bert (niet gecontroleerd) op do, 1-8-2019 - 18:03

30 in de bebouwde kom, het zou toch geweldig zijn. Niets dan voordelen!!! minder lawaai, minder vervuiling, minder ongelukken, minder doden. waarom is het niet allang 30 ????

Door Toon Brands (niet gecontroleerd) op wo, 26-6-2019 - 12:08

Al die hindernissen zorgen voor veel remmen en weer optrekken. Zeer slecht voor milieu. Denk aan uitstoot, extra bandenslijtage, remblokkenslijtage enz. enz.
Handhaven is t beste. En dan niet met een waarschuwing o i d maar een echt VETTE bon. Als je € 1000,- moet betalen doe je dat maar 1x.

Door BGodfroij (niet gecontroleerd) op wo, 26-6-2019 - 09:55

Er is verschil tussen ontsluitingswegen en woonwijken. Maar bedenk dat ieder doodgereden kind een ramp is. Ik heb nog nooit een fietser een automobilist zien doodrijden.

Door H.F.C. Buma (niet gecontroleerd) op di, 25-6-2019 - 23:44

Er zou dan wel eens een keer gehandhaafd moeten worden, want helaas gebeurt dat vrijwel nergens.

Door Jaap Hanraads (niet gecontroleerd) op wo, 12-6-2019 - 13:55

ook de bebouwde kom heeft spits uren!
mensen moeten hun kinderen naar school brengen en hebben altijd haast en tijd tekort
willen ze op tijd zijn bij hun werk zijn.

Door Martin (niet gecontroleerd) op di, 11-6-2019 - 23:58

Wat een hoop dom gezwets. Ongelukken worden niet veroorzaakt door de snelheid, maar door niet opletten en door hufterig gedrag, zoals voorrang nemen terwijl je dat niet hebt, geen richting aan geven, te hard rijden, bumper kleven, inhalen en dan de ander afsnijden. Fatsoen moet weer de norm worden en de overheid moet veel meer controleren en vele malen zwaarder straffen. Bijv. bumper kleven, veel te hard rijden, rechts inhalen dan meteen voorgoed je rijbewijs kwijt want zulke idioten horen niet op de weg thuis.

Door Cor Van Der Wilk (niet gecontroleerd) op di, 11-6-2019 - 21:40

Strenger verkeersbeleid,houd je eerst maar eens aan de nu geldende regels, veel houden zich nu al in woonwijken niet aan de 30 km norm.

Door Cor Van Der Wilk (niet gecontroleerd) op di, 11-6-2019 - 21:39

Strenger verkeersbeleid,houd je eerst maar eens aan de nu geldende regels, veel houden zich nu al in woonwijken niet aan de 30 km norm.

Door t.kersten (niet gecontroleerd) op di, 11-6-2019 - 19:34

Pak eerst de petjes bestuurders maar aan die hebben een moordwapen waar ze helemaal geen ervaring mee hebben. Als je op 17 jarige leeftijd je rijbewijs haalt dan een auto met 500 cc erin om ervaring op te doen niet meer of minder en dat voor de eerste 5 jaar

Door Koos Horlings (niet gecontroleerd) op di, 11-6-2019 - 19:34

Bebouwde kom is (veel) te ruim als gebied. Heel veel doorgaande wegen lopen namelijk ook door een bebouwde kom, terwijl die wegen toch juist een doorstroomfunctie hebben. Op dergelijke wegen past geen 30-km regiem.