Stelling: De afschaffing van het papieren treinkaartje is een ramp

Getty Images

Op 9 juli stopte de NS met de verkoop van het papieren treinkaartje. Meteen volgde een stormloop aan klachten. Wat vindt u? Bent u blij met de afschaffing van het papieren treinkaartje?

Eén dag nadat NS de papieren treinkaartjes afschafte, hebben consumenten al meer dan 700 meldingen achtergelaten op het 'Meldpunt einde papieren treinkaartje' van de Consumentenbond. Uit het meldpunt blijkt dat veel reizigers boos zijn dat hun treinreis ingewikkelder en/of duurder uitpakt dan met het papieren kaartje. De verreweg meest genoemde klacht is het verplichte minimumbedrag van €20 dat op de OV-chipkaart moet staan, terwijl de kaart zelf ook nog eens €7,50 kost. Klaagster Ama: 'Mijn familie reist zelden met de trein en is nu verplicht 6 chipkaarten aan te schaffen inclusief bijkomende kosten voor €27,50 per persoon'.

Verplicht in- en uitchecken

Ook wordt verplicht in- en uitchecken door veel treinreizigers ervaren als een aantasting van hun privacy. Andere klachten gaan over het ingewikkelde gebruik van meereiskorting of keuzedagen, problemen met reizen buiten het vaste traject en de omslachtige manier om geld van de chipkaart terug te storten.

Nooit meer een kaartje kopen

Voor mensen die vaker met de trein reizen is de overstap een minder groot probleem. Zij kunnen een eigen ov-chipkaart aanschaffen en hoeven geen losse kaartjes meer te kopen, maar alleen maar in- en uit te checken op het station. Dit scheelt een hoop tijd, mits je voldoende tegoed op je kaart hebt staan. En natuurlijk zijn er ook al heel wat mensen voor wie er helemaal niks verandert, zij reizen al een hele tijd met de ov-chipkaart.

Wat vindt u?

Reist u al met de ov-chipkaart? Of nog niet, en is deze verandering voor u ook nadelig en kost het u een hoop geld en moeite? Geef uw mening, de poll vindt u rechts van dit artikel.

Auteur