Stelling: Er moet een helmplicht komen voor fietsers op een e-bike

Als iedere fietser in Nederland een helm zou dragen, zou dat 85 doden per jaar schelen en 2.500 zwaargewonden. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kwam onlangs met die cijfers. De discussie over een helmplicht laait op. Maar voor een helmplicht voor alle fietsers lijkt weinig draagvlak. Wat als het alleen verplicht wordt voor e-bikers?

Vorig jaar kwamen 65 fietsers op een e-bike om het leven. Dat is een derde van alle fietsdoden, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Een deel van die slachtoffers zou voorkomen kunnen worden met een helmplicht.

Hoofdletsel

Zeker is dat daarmee een hoop letsel bespaard wordt. E-bikers raken namelijk twee keer zo vaak meervoudig ernstig gewond, zo zei Traumachirurg Jeroen Poos van het Medisch Centrum Leeuwarden eerder in het AD. Vooral hoofdletsel en letsel aan armen en benen komt vaker voor. Genoeg reden voor een helmplicht?

Auto

Nee, stellen redacteuren van dagblad Trouw in een opinieartikel. Het protest daartegen zal hevig zijn en verwacht wordt dat e-bikers bij een helmplicht liever de auto pakken dan de fiets. Volgens de SWOV zijn andere redenen om geen helm te dragen dat het niet comfortabel zit (te warm) en dat leeftijdsgenoten er geen dragen. Bovendien kunnen e-bikers nu ook zelf bepalen om een helm op te zetten, daar is geen verplichting voor nodig.

Stelling

Wat vindt u? Moet er een helmplicht komen voor fietsers op een e-bike? Reageer op onze stelling.

Reactie toevoegen

1220 Comments

Door Marga Scharloo (niet gecontroleerd) op ma, 20-9-2021 - 09:17

Ik rijd op een driewieler en ik kan niet omvallen. Het is een e-bike. Wat voor besluit er ook valt, ik ben van mening dat deze groep geen helmplicht moet krijgen.
V.w.b. de tweewielers, niets is heerlijker om met je haren in de wind te rijden. Er zijn helaas mensen die als een gek rijden. Een snelheidsbegrenzer is misschien ook een idee.

Door Thera van Hapert (niet gecontroleerd) op ma, 20-9-2021 - 05:28

Te warm en slecht voor je haren.
Bovendien vind ik dat ebikers niet de maximum snelheid hoeven rijden. Het comfort van minder hard trappen moet al voldoening geven.

Door Antoinette (niet gecontroleerd) op ma, 20-9-2021 - 03:40

Het zijn vaak de wielrenners op de fiets paden die de fietsers in gevaar brengen.
Dagelijks last van.
Voorstel: laat ze van5:00 u tot 9:00 uur b.v.b fietsen in de ochtend.

Door Peter Dekker (niet gecontroleerd) op zo, 19-9-2021 - 20:45

helmplicht moet facultatief blijven/er zijn andere zaken waar de politie meer zinvol tijd aan kan besteden/wat te denken van de snorscooters die max. 25 kmh mogen/de realiteit is meestal 50 kmh waardoor je als fietser veel grotere risico's loopt dan nodig vanwege een (ILLIGAAL) snelheidsverschil van 25 tot 30 kmh!! dan die welke ten gevolge van de eigen snelheid aan de orde zijn. Dit speelt vooral binnen de bebouwde kom natuurlijk. LEGAAL is overigens de snelle PEDELEC die buiten de bebouwde kom 45 kmh mag rijden en dan heel vaak volledig onverwacht (GEEN motorgeluid en meestal zonder verlichting absoluut minder zichtbaar!) langs komt "vliegen". Om helemaal maar te zwijgen over de "sportieve" wielrenners die zich vaak zonder bel etc. gedragen alsof ze het alleenrecht op een fietspad of een kruising hebben. Schrikreacties etc. vallen je dan regelmatig ten deel die je wel een beetje voorkomen kan overigens met zo'n achteruitkijkspiegel. Een aanrader en eigenlijk een "must" en zinvoller dan een helmplicht.

Door T Mostert (niet gecontroleerd) op zo, 19-9-2021 - 19:12

Mijn vrouw en ik ( beiden 70+ ) rijden meer dan 12 jaar op een ebike . Per jaar zo'n 3000 km . Wij houden een snelheid aan van 20 tot 25 km en voelen ons daar prima bij . Volgens ons komen de meeste (bijna- ) ongevallen door de wielrenners die met te hoge snelheid op de fietspaden rijden .

Door Bert van Eijk (niet gecontroleerd) op zo, 19-9-2021 - 12:01

Een E-bike gaat sneller dan een "gewone fiets". Als je met een fiets valt dan gaat uw hoofd nagenoeg altijd tegen de grond met een klap, dat is bijna niet tegen te houden. Dat letsel wat daar uit voort komt kan dodelijk zojn of uw resterende leven bepalen. Wat voor bezwaar is er dan om een goedpassende en dus ook goedzittende helm te dragen. Ik maak ernstige ongevallen mee vanuit mijn professie als hulpverlener. Wees niet eigenwijs maar draag een helm en ook, ofschoon het hier maar zijdelings mee te maken heeft, op de wielrenfiets.

Door Herman Bischoff (niet gecontroleerd) op za, 18-9-2021 - 21:26

Het zou meer helpen als automobilisten de voorrangsregels kennen en toepassen!

Door jb (niet gecontroleerd) op za, 18-9-2021 - 12:48

Zelf laten bepalen, wel of geen helm dragen. Eigen verantwoordelijkheid !
De max.snelheid van deze fietsen omlaag brengen is een véél betere optie voor de veiligheid.
Ben zelf in bezit en gebruik scootmobiel. De max. snelheid onder ideale omstandigheid is 15 km/u. Is zelf niets aan te veranderen.
Dan pas valt het pas op hoe hard de E bikers je voorbij komen.

Door Gerrit de Graaf (niet gecontroleerd) op vr, 17-9-2021 - 15:18

85 fietsdoden en 2500 zwaargewonden per jaar zijn meer dan voldoende argumenten om een fietshelm te verplichten.
Volgens mij is in de meeste landen om ons heen en wereldwijd de helm al verplicht.
We stellen in Nederland de gordelplicht en helmplicht voor motorrijders en bromfietsers toch ook niet meer ter discussie?
Deze maatregelen hebben al duizenden doden en gewonden bespaard!

Door Peter (niet gecontroleerd) op vr, 17-9-2021 - 12:47

Geen helm en ongeluk met ziekenhuisopname ?....... Zelf rekening betalen!
De keuze is aan jouw.