Stelling: ik ga vaker naar de winkel nu er steeds meer failliet gaan

Eerst een aantal schoenenwinkels, toen V&D, nu Perry Sport en Aktiesport. We kopen steeds vaker producten via internet, waardoor winkels failliet gaan. Probeert u deze trend tegen te gaan of juist niet?

De getroffen winkels

Enkele winkelketens gingen Perrysport en Aktiesport dit jaar al voor en vroegen uitstel van betaling aan: Foto Klein (31 vestigingen, 200 werknemers), Paradigit (17 vestigingen, 200 werknemers) en onlangs La Ligna (52 vestigingen, 230 werknemers).

Eerder, in 2015, werden ook al veel winkelketens getroffen door faillissement. Niet alleen V&D ging failliet, ook voor onder meer DA, Telstar Holding, Schoenenreus en Macintosh sloeg het noodlot toe. Je krijgt haast het gevoel dat er straks geen winkel meer over is. Dat we alles voortaan online bestellen en thuis laten bezorgen.

Is dat wel zo?

Volgens Paul te Grotenhuis van de brancheorganisatie Inretail is dat beeld niet juist: "We hebben in Nederland ongeveer 100.000 winkels. De winkels zijn samen de grootste werkgever van ons land, ze bieden aan 700.000 mensen werk. Ook zien we nog steeds dat de meeste aankopen in de winkelstraten worden gedaan en niet via internet of andere kanalen. Die laatste zijn goed voor slechts 6 procent van de spullen, de rest kopen we in fysieke winkels. Ons land is gewoon overbewinkeld."

Dat neemt niet weg dat het winkelstraatbeeld aan het veranderen is. Te Grotenhuis ontkent dit ook niet: "Maar ik denk dat het gevoel van nu vooral heel erg wordt bepaald door het wegvallen van een paar grote, bekende namen, zoals V&D. En die laten nu in het oog springende plekken achter", zegt hij. "In 2010 zei Inretail al dat 30 tot 40 procent van de winkelmeters uit de markt moet verdwijnen. Dat zien we nu heel snel achter elkaar gebeuren en daarom valt het ook zo op."

Online

Veel winkels verdwijnen omdat het steeds makkelijker wordt om producten via internet te bestellen. Het is niet voor niets dat er juist webshops bijkomen. Kleding, electronica, vakanties, boeken, kant-en-klare gerechten; alles wordt tegenwoordig online aangeboden, er is keuze genoeg.

Wat vindt u?

Wij zijn benieuwd hoe u tegen deze trend aankijkt. Bent u van plan om bewust vaker naar de winkel te gaan nu veel winkelketens het moeilijk krijgen? Breng uw stem uit linksboven op deze pagina of laat hieronder een reactie achter.

Bron: NOS, NU.nl

Trefwoorden:

22 Comments

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op di, 7-6-2016 - 22:57

Het gaat met de winkels dezelfde kant op als met de banken.Iedereen moest zo nodig thuisbankieren met het gevolg massale ontslagen bij de banken en minder pinautomaten en service punten.Bij het internetwinkelen gaat het precies dezelfde kant op, winkeliers die het niet meer trekken dus straks spookbinnensteden met veel leegstand en dan iedereen maar weer mopperen hoe ongezellig de winkelsteden worden. Ik hoop dat er nog veel meer nepaankopen via internet plaats zullen vinden zodat die koopjesjagers voor die paar centen minder genept worden oftewel geen service krijgen, doe je best!!

Door Janneke (niet gecontroleerd) op zo, 28-2-2016 - 15:21

Koop de meeste dingen in de winkel, via internet bestel ik vooral dingen die ik in de winkel niet zo gauw vind, zoals daglichtlampen.
Volgens mij heeft het niet alleen met internetaankopen te maken maar ook omdat veel mensen onzekerheid hebben over hun financiële situatie, bijvoorbeeld een onverkocht huis.
Wat ook zeker zal meespelen is dat je vroeger je dekbedovertrek bij de V&D of de Hema kocht, tegenwoordig haal je je die bij de Lidl of de Kruidvat. Met kleding ook zoiets. Vind die kleding van de Kruidvat nou niet zo geweldig maar er zijn mensen die het wel kopen.
Vind het wel lastig, bijna onmogelijk helaas om een gewone, katoenen bh te vinden in de winkel. Daarvoor moet je dan uitwijken naar internet, terwijl ik ze liever gewoon in de winkel koop.

Door Jeanne (niet gecontroleerd) op za, 27-2-2016 - 12:39

Heb alle comments gelezen en ben het met veel eens. Waarom bestel ik per internet? vraag ik mij af? Mijn voornaamste reden is: de hoge parkeerkosten !!!

Door J.Lodders (niet gecontroleerd) op za, 27-2-2016 - 08:52

Er is niets gezelliger dan winkelen, ja zelfs contant betalen behoord daar bij, men (banken)wil kuddedieren van ons maken de
bank wil op alles besparen personeel ontslaan en tarieven van betaalpakketten verhogen puur winstbejag,zojuist bericht de
Rabobank mij per post wilt u weten wat de wijzigingen van de tarieven zijn dan moet u inloggen via internet men wordt gedwongen tot aanschaf van een computer.Winkeliers,personeel en
consumenten klagen betreft de massa sluiting van winkels zij hebben daar zelf schuld aan door online te kopen.Dus allemaal terug naar de winkel voor het helemaal te laat is.

voor u betekenen dan moet u inloggen op het internet

Door opaaalden (niet gecontroleerd) op vr, 26-2-2016 - 16:55

Noodgedwongen koop ik steeds meer artikelen online. In de fysieke winkels vindt je heel veel van hetzelfde en juist niet wat ik zou willen kopen. Daarnaast ben je aan parkeergeld in de buurt van een winkel ( = stads) centrum meer kwijt dan aan de verzendkosten van de goederen. Redding van de fysieke winkels zou zijn:
1. Voldoende diversiteit in artikelen
2. Voldoende gratis parkeergelegenheid
3. Het aanbod in de winkels moet met de tijd meegaan, zowel per seizoen als met de behoeften van de klanten.

Door Fab (niet gecontroleerd) op vr, 26-2-2016 - 00:38

De binnenstad van Utrecht is voor veel mensen lastig bereikbaar als je slecht ter been bent en ook per auto is het beduidend lastiger geworden. Dus ja dan koop je toenemend via Internet. Net zo goed als een gewone winkel slechte service kan leveren gebeurt dat ook met webwinkels. Qua kleding en schoeisel ken ik mijn maten en als iets niet helder is neem ik contact op met een klantenservice. Er gaat nagenoeg nooit iets terug tenzij er iets beschadigd aankomt. Het is totale onzin dat je drie tot vier maten moet bestellen om het juiste ding aan te kunnen trekken.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op do, 25-2-2016 - 23:33

Echt kwaliteit voelen en kleuren in het echt zien geeft een betrouwbare gevoel en de gezelligheid die hierbij hoort

Door Margo (niet gecontroleerd) op do, 25-2-2016 - 20:18

koop zo veel als ik kan in gewone winkels, wil het straatbeeld behouden !

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op do, 25-2-2016 - 19:33

Ik vind het prettig producten te kunnen zien zodat je weet wat je koopt, maar de willekeur in het parkeerbeleid van de gemeenten onderling en de publieksonvriendelijke tarieven en regelgeving zijn er de oorzaak van dat ik veel stedelijke winkelcentra niet meer bezoek. Het is aantrekkelijker winkelcentra te bezoeken waar men m.b.v. de blauwe zone kan parkeren. De hoge parkeertarieven werken het bestellen via webwinkels in de hand. De ondernemers in de centra worden door de gemeentebesturen ook nog eens opgezadeld met hoge lasten en de verhuurders van de panden doen daar nog een schepje bovenop. Het gevolg is dat de concurrentiepositie van de fysieke winkels steeds moeilijker wordt. De achteruitgang van de winkelcentra alleen maar toeschrijven aan de opkomst van de internetwinkels is mij te kort door de bocht.

Door Jan van Unen (niet gecontroleerd) op do, 25-2-2016 - 19:08

Ik koop het liefste in d winkel, maar voor het gemak soms op internet.