Stelling: Ik voel mij veilig op mijn e-bike

Er komen steeds meer zeventigplussers om het leven bij een fietsongeluk, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat komt doordat ons land steeds meer 70-plussers telt en omdat zij meer en vaker fietsen dan eerst dankzij de e-bike.

De afgelopen twintig jaar is het aantal zeventigplussers dat omkwam bij een fietsongeluk met 68 procent gestegen, zo blijkt uit het onderzoek. In alle andere leeftijdsgroepen nam het aantal omgekomen fietsers juist af, onder jongeren tot 30 jaar zelfs met 64 procent.

Stoeprand

Vaker op hogere leeftijd op een e-bike fietsen, betekent harder gaan en meer kilometers afleggen dan eerst. “Dan heb je meer kans op een ongeval”, legt Martijn van Es van de Fietsersbond uit in het NOS Radio 1 Journaal. Met name eenzijdige ongelukken komen vaker voor. “Dat mensen tegen een paaltje of een stoeprand rijden.”

Onwennig

Volgens Van Es voelen senioren zich niet altijd even veilig en zeker op een e-bike. Omdat het onwennig is en ze moeten wennen aan de snelheid. Ingrid Wetser van Veilig Verkeer Nederland onderschrijft dat. “Je moet als je zo hard fietst beter anticiperen, je remweg is langer, je moet afremmen voor bochten. En mensen doen dat niet, of te laat. Juist als je wat ouder wordt en je oren, ogen en spierkracht worden wat minder, ga je veel harder fietsen."

Zeker

Er zijn ook genoeg zeventigplussers die zich juist heel veilig voelen op hun e-bike. Omdat ze hun hele leven al fietsen, extra alert zijn op de weg, hun snelheid aanpassen of bijvoorbeeld een e-bikecursus hebben gedaan.

Hoe veilig voelt u zich op uw e-bike? Reageer op onze stelling.

Reactie toevoegen

336 Comments

Door Willianne (niet gecontroleerd) op ma, 10-8-2020 - 13:18

voor manuele fietsers van 60 is er al geen plaats meer op het wegdek! Je wordt gewoon van de weg gereden, afgesneden en krijgt zelfs je voorrang niet bij regenbuien. Om op zaterdag op 'n stukje van 1km om van de nieuwbouw naar het centrum te komen al 5x afgesneden te worden is hier echt geen uitzondering. Het heeft mij mede door de nalatigheid van de gemednte bijna letterlijk de kop gekost en me nu "slechts" het stempel invalide bezorgd........ hoezo e-bike? De plek staat nu als één van 3 nominaties op de planning na bijna 20 jaar vechten en honderden ongelukken met fietsers, want wat de politie niet op wil nemen is er ook niet

Door Ida Knobbe (niet gecontroleerd) op zo, 9-8-2020 - 20:20

Sinds 5 jaar ben ik in het bezit van een e-bike. Voor kleine afstanden en voor boodschappen gebruik ik mijn 'gewone' fiets. Voor tochten de e-bike, en dat met heel veel plezier. Onlangs ben ik onderuit gegaan, maar ja, dat was op een extreem zanderig pad in Drente, niet meer doen dus!!

Door Ad OOMEN (niet gecontroleerd) op vr, 7-8-2020 - 16:55

te grote snelheids verschillen ( zie ook autoverkeer)op smalle fietspaden maximaal 20 km rijden ook voor de recreanten met racefiets

Door Leen Koolman (niet gecontroleerd) op vr, 7-8-2020 - 13:03

Trapondersteuning geeft je, naast het gemak in weer en wind, ook de gelegenheid om rustig op het verkeer en de omgeving te letten en daarop te anticiperen. De mogelijkheid van 25 km per uur houdt niet in dat je dit ook steeds moet rijden: dit is afhankelijk van o.a. verkeersomstandigheden, begaanbaarheid van /fietspaden/wegen etc.
Hiermee denk ik het verschil te typeren met de gewone fiets, die ik ook voor de kleinere afstanden nog steeds blijf gebruiken. Op zich genomen, zie ik allerminst een toename van risico's het in gebruik van de e-bike, ook niet t.o.v. de gewone fiets.
Resteert natuurlijk het gegeven, dat niet iedereen even verantwoord met dit vervoermiddel omgaat en de mogelijkheden daarvan misbruikt, maar dat geldt in wezen voor alle vervoersmiddelen.

Door Mari (niet gecontroleerd) op vr, 7-8-2020 - 11:31

Je moet niet alleen afremmen voor de bochten maar vooral op tijd terugschakelen veel mensen doen dat niet, of te laat. Tijdig voor een bocht de terugschakelen naar een lagere versnelling en de snelheid aanpassen voorkomt veel ellende. Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Je rijdt met je auto toch ook niet in zijn 4 met volle snelheid door een bocht. Een e-bike is bedoeld voor trapondersteuning niet als vervanging voor een racefiets. Helmplicht lost in deze niets op, het zou mijn fietsplezier behoorlijk verknallen. Het gedrag moet anders, ook van de overige weggebruikers want er is steeds minder begrip voor elkaar. Wie geeft in dit Corona tijdperk elkaar nog de ruimte op het fietspad. In de verkeerde richting fietsen niet achter elkaar gaan fietsen bij het nadere van een tegenligger op dubbele fietspaden, honden uitlaten langs de fietspaden het zijn allemaal zaken die bijdragen aan onveiligheid.

Door Frits (niet gecontroleerd) op vr, 7-8-2020 - 07:49

Ik heb bewust een e-bike gekozen met middenmotor, die vertoont dezelfde fietseigenschappen als een gewone fiets. Je hoeft ook niet met maximale ondersteuning 25 km/uur te rijden, ik rijd zelf met de lichtste ondersteuning 18-22 km/uur. De fiets is wel zwaarder (25 kg), en zeker met remmen moet je bij gebruik van je voorrem zorgen dat je stuur recht staat. De e-bike verschaft je de mogelijkheid om langere routes te fietsen, houdt je in beweging en laat je van de mooie omgeving genieten.

Door W.jorst wikkerman (niet gecontroleerd) op do, 6-8-2020 - 16:17

Fiets heel veel .meer dan 6000km.p.jaar

Door M. Cooper (niet gecontroleerd) op do, 6-8-2020 - 14:55

Ik rijd zo rond de 20 km per uur en pas me aan aan het verkeer en blijf rustig. Dan houd je het het langste vol.

Door Malo (niet gecontroleerd) op do, 6-8-2020 - 14:36

Laat eerst de ouderen maar achter elkaar gaan rijden.als je belde.gaan ze eerst kijken ...wie belde er!!dan nijdig langzaam naar achteren.stom.

Door R.Brinkman (niet gecontroleerd) op wo, 5-8-2020 - 12:17

Ik ben een 80plusser,maar metdie verschil dat ik vanaf 1974 op de racefiets heeft gezeten en dus heel goed kan anticiperen en dat heb je absoluut nodig, ook al omdat de automobilist niet schuldvrij is.het zijn niet altijd de ouderen die te hard rijden maar de 50plussers en de jeugd.Ook pleit ik voor een verplicht gebruik van een helm.Ik kan nog wel een tijd zo doorgaan maar let wel de mens verander je niet.