Stelling: Ik voel mij veilig op mijn e-bike

Er komen steeds meer zeventigplussers om het leven bij een fietsongeluk, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat komt doordat ons land steeds meer 70-plussers telt en omdat zij meer en vaker fietsen dan eerst dankzij de e-bike.

De afgelopen twintig jaar is het aantal zeventigplussers dat omkwam bij een fietsongeluk met 68 procent gestegen, zo blijkt uit het onderzoek. In alle andere leeftijdsgroepen nam het aantal omgekomen fietsers juist af, onder jongeren tot 30 jaar zelfs met 64 procent.

Stoeprand

Vaker op hogere leeftijd op een e-bike fietsen, betekent harder gaan en meer kilometers afleggen dan eerst. “Dan heb je meer kans op een ongeval”, legt Martijn van Es van de Fietsersbond uit in het NOS Radio 1 Journaal. Met name eenzijdige ongelukken komen vaker voor. “Dat mensen tegen een paaltje of een stoeprand rijden.”

Onwennig

Volgens Van Es voelen senioren zich niet altijd even veilig en zeker op een e-bike. Omdat het onwennig is en ze moeten wennen aan de snelheid. Ingrid Wetser van Veilig Verkeer Nederland onderschrijft dat. “Je moet als je zo hard fietst beter anticiperen, je remweg is langer, je moet afremmen voor bochten. En mensen doen dat niet, of te laat. Juist als je wat ouder wordt en je oren, ogen en spierkracht worden wat minder, ga je veel harder fietsen."

Zeker

Er zijn ook genoeg zeventigplussers die zich juist heel veilig voelen op hun e-bike. Omdat ze hun hele leven al fietsen, extra alert zijn op de weg, hun snelheid aanpassen of bijvoorbeeld een e-bikecursus hebben gedaan.

Hoe veilig voelt u zich op uw e-bike? Reageer op onze stelling.

Reactie toevoegen

367 Comments

Door Silvia Schreiber (niet gecontroleerd) op di, 8-9-2020 - 23:45

Het lijkt mij goed om een stappenplan van starten en stoppen aan te bieden. Het zou hét gesprek van de verkoper moeten zijn, bij verkoop. Ik zie met regelmaat mensen in versnelling 5 weg proberen te rijden bij bijv een verkeerslicht. Ook het matigen van snelheid, 13 km p/u is toch prima? Als er gepasseerd moet worden, zie ik stress in andermans ogen: red ik dit? Zonde toch? Fietsen is leuk en hoeft niet hard te gaan ;)

Door arjan (niet gecontroleerd) op zo, 30-8-2020 - 01:49

Ik vind het de Beste uitvinding van de Eeuw vooral de Trapondersteuning

Door GERRIT LETTEBOER (niet gecontroleerd) op za, 29-8-2020 - 13:03

Het is een hulp middel je moet niet vol speed het is het zelfde als met de auto
Als je te hard gaat dan weet je dat het mis kan gaan DUS GA ER RUSTIG MEE OM
WEES VERSTANDIG.

Door G van zelst (niet gecontroleerd) op za, 29-8-2020 - 12:37

ik voel me veilig en houd me aan de regels. Geen verplichting voor een helm. moeten mensen zelf beslissen.

Door Karin Smid (niet gecontroleerd) op za, 29-8-2020 - 08:25

Meestal rij ik niet harder dan 20 km per uur met wind mee en zijn er gewone fietsers die mij voorbij rijden.

Door de Graaf (niet gecontroleerd) op zo, 23-8-2020 - 14:57

Ik maak al heel lang deel uit van het verkeer. Fiets,auto,motor,scooter en nu een e-bike. Wat je moet doen is je aanpassen aan de situaties. Dus niet met een e-bike met 25km door het stadcentrum of een smal fietspad op de veluwe. Het is soms best lekker om wat harder te rijden maar dan wel je verstand gebruiken.

Door de Graaf (niet gecontroleerd) op zo, 23-8-2020 - 14:56

Ik maak al heel lang deel uit van het verkeer. Fiets,auto,motor,scooter en nu een e-bike. Wat je moet doen is je aanpassen aan de situaties. Dus niet met een e-bike met 25km door het stadcentrum of een smal fietspad op de veluwe. Het is soms best lekker om wat harder te rijden maar dan wel je verstand gebruiken.

Door Fred Steutel (niet gecontroleerd) op zo, 23-8-2020 - 00:48

Er wordt maar van uitgegaan dat iedereen op een e-bike zoveel 'harder' fietst. Dat geldt volgens mij hoogstens voor een duidelijke minderheid, zeker onder 70+ers. Ik val zelf in die categorie maar heb niet de behoefte om te 'racen' maar kan af en toe wel wat extra kracht gebruiken (wind, helling). De 'racers' zijn niet de 70+ers maar veel meer de 40-,50-,60-ers die niet op eigen kracht hogere snelheden halen.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op vr, 21-8-2020 - 20:41

De e-Nikes zijn te nerveus! Het frame heeft niet meer de geometrie van de klassiek fiets, Gazelle noemde dat een luie voorvork die was doorgezet en het balhoofd stond ook meer evenwijdig (schuiner ) met de zitbuis !
45 jaar fietsen verkocht !

Door Fred Meijer (niet gecontroleerd) op vr, 21-8-2020 - 12:00

Ik voel me veilig omdat ik met gepaste snelheid rijd