Terugbetaalapp Tikkie: wat is het?

Stel, je bent met een groot gezelschap uit eten. Hoe ga je na afloop de kosten delen? De één heeft alleen contant geld, de volgende alleen een creditcard, de derde heeft helemaal geen geld bij zich... de terugbetaalapp Tikkie biedt dan uitkomst. Zo werkt het.

Met Tikkie kunnen gebruikers links versturen in WhatsApp met een verzoek geld terug te betalen. Dit is heel handig als je voor iemand geld hebt voorgeschoten. De app is een initiatief van ABN Amro, maar je hoeft geen klant bij die bank te zijn om het te gebruiken of verzoeken te ontvangen. Wel staat je geld alleen direct op de rekening van de ander als je allebei bij ABN Amro bankiert. De wachttijden zijn vergelijkbaar met gewone transacties.

Zo installeer je de app

Om Tikkie te kunnen gebruiken heb je een Nederlandse betaalrekening, een smartphone (Android en iOS, het werkt niet met Windows-telefoons) en WhatsApp nodig. De ontvanger van het betaalverzoek heeft Tikkie niet nodig, wel Whatapp en een Nederlandse betaalrekening.

> Voor iOS

> Voor Android

Wanneer je de app geïnstalleerd hebt, moet je jouw rekeningnummer invoeren. Let op of je wel het juiste nummer doorgeeft. ABN AMRO controleert dit niet. Als het geld niet bijgeschreven wordt, moet ABN kunnen aantonen dat jouw bank het bedrag ontvangen heeft. Aan je eigen bank kun je vragen waar het geld blijft. Als ABN niet kan aantonen dat jouw bank het bedrag ontvangen heeft, moet ABN AMRO het geld aan jou terugbetalen, aldus de Consumentenbond.

Als je op een betaalverzoek via Tikkie ingaat, betaal je via je eigen bank. De link die je ontvangt start met 'https', wat betekent dat de gegevens beveiligd zijn.

Verstuur je betaalverzoek

De ontvanger van het verzoek krijgt dus via Whatsapp een link om via iDEAL te betalen. Als je een betaalverzoek stuurt, zie je in de app wie betaald heeft en kun je een herinnering sturen aan wie nog niet betaald heeft. Je kunt je betaalverzoek ook versturen aan een complete Whatsapp-groep met meerdere personen. Als je het verzoek aan meerdere mensen wilt sturen, die zich niet allemaal in een groep bevinden, moet je het linkje kopiëren en apart sturen.

Wanneer het betaalverzoek verstuurd is, krijgt jouw vriend een WhatsApp-bericht binnen met de vraag om te betalen. In dit bericht staat waarvoor jij geld terugvraagt, het bedrag, een link en een datum tot wanneer het betaalverzoek geldig is. Wanneer je vriend op de link in het bericht klikt, ziet hij of zij het openstaande bedrag en kan diegene het geld direct via iDEAL overmaken. Hiervoor worden geen transactiekosten berekend.

Tip: Heeft jouw vriend geen WhatsApp?

Verzend het betaalverzoek dan via een e-mail. De betaallink die je via WhatsApp verstuurd, kun je ook kopiëren en plakken in een e-mailbericht. Zo doe je dat:

  • Maak een betaalverzoek aan
  • Voer het bedrag in
  • Geef aan waarvoor je geld wil hebben
  • Druk op 'Deel via WhatsApp'
  • Selecteer een willekeurig contact en druk op 'Stuur'
  • Je kunt het bericht nu kopiëren (Het bericht hoeft niet verstuurd te worden)
  • Sluit Tikkie af en open vervolgens je mail

Je kunt nu een  e-mailbericht opstellen en versturen naar de ontvanger.

Effectief?

Inmiddels Tikkie maar liefst drie miljoen gebruikers. In januari 2018 was dat twee miljoen, in augustus 2017 nog slechts één miljoen. De app maakt dus een ongekende groei door. Volgens de bank ABN AMRO betaalt 87% van de ontvangers van een Tikkie het bedrag binnen een dag terug. Maarliefst 10% doet dit binnen een minuut!

Tikkie is niet de enige app waarmee je betaalverzoeken kunt doen. Sjaak, Twyp en Bunq zijn andere apps met dezelfde soort diensten. Het grootste voordeel van Tikkie ten opzichte van deze andere apps is dat de ontvanger de app niet zelf hoeft te hebben. Ook is er geen toegangscode of account nodig. De drempel om het te gebruiken is dus vrij laag.

Is het veilig genoeg?

Maar, dat heeft ook een keerzijde. Als je telefoon in verkeerde handen valt, kan iemand anders via jouw telefoon betaalverzoeken doen. Veel heeft diegene er niet aan, want als iemand op een betaalverzoek ingaat, wordt het geld niet op zijn of haar rekening gestort maar op die van jou. Volgens de Consumentenbond is wel belangrijk dat je als ontvanger van een betaalverzoek oplettend bent: 'Betaal niet zomaar als je niets verwacht!'

Bronnen: radar.avrotros.nl, de Consumentenbond, Nu.nl